Sakfrågan
Jag har läst alla inlägg i denna tråd och det var många.
För att återgå till sakfrågan
- Hur högt upp var dom i verkligheten?
Hur högt kan dom bevisa att dom var?
För det första så kan säkert någon anna detta bättre än jag.
Men jag har fått för mig att man inte har tillåtelse att låna andras bilder som ligger ute på nätet UTAN lov.
Jag tror att om man lånar bilder MED lov så måste man skriva var bilderna kommer ifrån.
Jag tror att man inte har tillåtelse att ändra andras bilder utan lov.
Frågan blir då finns det tillåtelse att använda dessa bilder?
Vet fotografen om att de redigerats och publicerats på någons blogg utan hänvisning vart de kommer ifrån?
Även om denna blogg inte var ansedd för almänheten så var den inte skyddad med lösenord eller dyl alltså är den helt offentligt & den ansvarige utgivaren för bloggen är ansvarig för det som publicerats på den.
Det finns många fall där tidninger tvingats plocka bort saker som skrivits i forum på deras sidor pga att de är ansvariga för vad som står där oavsett vem som skrivit det.
När vi i somras var tvingade ge upp försöket att nå Mt Blanc så tog vi givetvis bilder från där vi stod både uppåt och neråt, så jag har mycket svårt att förstå hur man kan missa filma den mest intressanta delen av hela berget. Vägen som var kvar och vägen som man precis gått upp.
Jag förstår att det är lätt att missförstå på en satelittelefon vilken av topparna som var bestigen.
Jag kan förstå att det blev korrigerat i efterhand.
Jag kan också förstå om man är ödmjuk och intset och erkänner att man kan ha gjort misstag istället för att säga att vi har skött allt perfekt. Det är just detta jag saknar i denna historien..
Jag har en vänn som känner Annelie lite och Peter lite mer. Han skrev följande till mig
Ja det var ju ett klavertramp av Anneli, hennes
sk spökskrivare har jag dock bättre koll på än Annelie själv. Dom är båda
extremt tävlingsinriktade o kan nog koka ihop en hel del. Att bilden är
fejkad är ju helt klart. Hoppas ändå hon verkligen var uppe, vilket verkar
tveksamt.
Nu måste jag påpeka att det är hans åsikt och det säger egentligen ingenting om själva sakfrågan.
Om jag hade varit Annelie så hade jag i all hast skyndat hem för att reda upp denna sak.
Annelies sponsorer vill kunna skryta med att just de har sponsrat denna fantastisla kvinna.
Just nu finns risken att denna historia förstör hennes rykte för all framtid och då kan det bli mycket svårt att hitta sponsorer till nästa sak.
Orsaken kan vara att hon sitter på mer bilder som verkligen visar var och hur högt hon var och därför anser sig kunna ta denna tid innan hon beger sig hem för att ta itu med bevisningen.
Jag tycker inte man ska blanda in Annelies dykrekord i det hela. Det är en fantastisk sak hon har gjort inom fridykningen och som alla vet så har fridykare ett enormt överskott på röda blodkroppar vilket är extra bra när man bestiger hör berg. Därför tycker jag inte det är så konstigt att hon klarar sig så bra utan syrgas.
MVH
zzeezz