Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Och om man nu får vara snusförnuftig så imponerar det mer på mig att känna var gränsen går innan man faktiskt hittar den. Det är väl sådana gränssökare som till sist tar till äventyr i stil med "stjärtlapp nerför Everest". Att dö genom att testa en dum grej kan väl alla, men det tillför inget.

Det lâter som om alpinism är lite som tävlingen att luta sig längst ut genom ett fönster, plötsligt vinner den ene.
 
sju högsta bergen

Ytterliggare ett exempel på att det är svårt att kontrollera vad andra skriver om dig syntes i dagens DN. Telenor hade en annons med Johan Ernst Nilsson där det stod att han bestigit världens sju högsta berg. Everets, K2, Kanchenjungan, Lohtse, Makalu, cho oyu och Dauhlagiri är en imponerande ticklist... eller var det sju andra kända berg han bestigit :)
 
Ytterliggare ett exempel på att det är svårt att kontrollera vad andra skriver om dig syntes i dagens DN. Telenor hade en annons med Johan Ernst Nilsson där det stod att han bestigit världens sju högsta berg. Everets, K2, Kanchenjungan, Lohtse, Makalu, cho oyu och Dauhlagiri är en imponerande ticklist... eller var det sju andra kända berg han bestigit :)

Jo, fast tänk såhär: Everest själva toppen, Everest en liten bit nedanför toppen, Everest ytterligare en bit nedanför toppen, ...etc :)
 
Tyvärr ligger ju South Col lite under 8000 annars hade det ju åtminstone gått att hävda att det är en singulär punkt, även om det nu inte är en topp.
Men ihop med övriga toppdiskussionen finns ju i alla fall sydtoppen på Everest, men jag har aldrig hört nån hänvisa till en bestigning av den, annat än som ett avbrutet toppförsök.

När det gäller de som omkommit resp de som begripit att vända i tid, så tror jag att det finns anledning att även som betraktare ha en ödmjuk inställning. Det finns med all sannolikhet de som omkommit trots att de med för situationen rimliga mått tagit hänsyn till riskerna, och det finns de som nått toppen trots att de varit dumdristiga. Få eller snarare inga bestigningar av den här typen är ju riskfria.
 
Det kan i och för sig diskuteras ifall dom klättrare som på olika sätt utsätter sig för en mycket hög risknivå, vare sig det handlar om de svåraste lederna på de högsta topparna eller om exempelvis svår soloklättring, är värda beundran eller ej. För många klättrare är risktagandet och risk- bedömningen en viktig del i klättringen och att vissa som söker gränsen ibland går över den är ett beklagligt faktum.

Att klättrare i allmänhet inte är publicitetssugna utan faktiskt tar sig an stora utmaningar för sitt eget "höga nöjes skull" visar bl.a tråden om svenska Trollväggsbestigningar .
 
Alla har väl lite olika attityd till risk. Medvetet eller ej.

I de flesta fall anses nog risken vara en komplikation, som ingen riktigt söker - men som är oundviklig men minimerbar inom klättring. Just detta förhållande; risken finns där, men man gör vad man kan för att minska den - eller avstår från en tur, när man bedömer risknivån som för hög för sin personliga gräns, tror jag är något som är en viktig del av klättringen även om olika klättrare uppger att de klättrar trots risken eller p g a risken.

Få imponeras nog rakt av, av de som tar en väldigt stor risk - bara för att de "vågar".

Det du, Seon, säger om Trollväggen är en klart intressant jämförelse.
 
Vad har hänt?

Man ska inte ljuga med vad man gjort och man ska inte försöka "bevisa" eventuella lögner med fejkade bilder för det är ett brott mot upphovsrättslagen.

Av den här debatten begriper jag inte om någon verkligen ljugit om vad man gjort. Uppenbarligen har någon brutit mot upphovsrätten i en "privat" blogg och det är fult, men jag kan inte riktigt se att någon försökt "bevisa" något med fejkade bilder.
Att illustrera händelser med bilder tagna vid andra tillfällen sker väl dagligen i all media.
Men det skall vara med fotografens tillstånd och det skall tydligt skrivas ut vem som tagit bilden.

Detta med upphovsrätt är ju dessutom en aktuell fråga när det gäller den omdiskuterade fildelningen. Men ingen av de som höjt rösten här om brott mot upphovsrätten, har väl någonsin brutit mot upphovsrätten själv.

Kanske nåddes inte toppen av berget och det var ju lite trist. Men nåddes inte rätt mycket högre höjder på berget än i debatten?

Den där Corax som drog igång det hade en massa fakta, väldigt mycket mer än de flesta i den här tråden. Ska vi inte återgå till dessa fakta och se vad som verkligen har skett, varför det skett och se vad dom som varit med där har att säga och visa när dom har möjlighet.

Rätt ska vara rätt och säger man något ska man stå för det eller ha en bra förklaring. Den här tråden innehåller mycket som inte är helt sunt och som rimmar illa med känslan av friluftsliv.

Men jag tycker fortfarande självklart att man inte skall ljuga medvetet. Inte i några sammanhang.
 
Du kanske har rätt, egentligen kan man ju inte tydligt se att nån försöker bevisa saker med stulna och manipulerade bilder, om det inte står skrivet att så är fallet direkt under bilden.

Och eftersom det finns flera procent av befolkningen som fildelar, kan man ju inte heller någon säga så mycket om upphovsbrottet.

Eller om vi lämnar ironin så länge, så kanske du borde exemplifiera vad som är osunt i tråden om du vill kritisera det. I mina ögon är det i och för sig lite onödigt att det skrivs långa trådar med spekulationer, men det är ju inte så mycket i den här tråden som kan ifrågasättas som falska påståenden eller direkta påhopp utan nån form av motiviering. Snarare är det väl många inlägg med utvikningar och resonemang runt detta med rapportering och heder, i det vakuum som faktiskt uppstått mellan rapporteringen, invändningen mot den, och ett slutgiltigt svar från de "åtalade". Det finns ju flera konkreta och obesvarade frågor och det hade förstås varit bättre om dessa hade varit besvarade vid det här laget, så kunde funderingar möjligen övergå i slutvärderingar.
 
Risker i olika former

@ Seon & mezzner

Jag kan bara tala for mig sjalv nar det galler risktagande och det ar val en fraga som ar valdigt personlig. Men for mig sa delar jag upp turer i olika bestandsdelar. Riskemaste man ta om man ska klattra i stora berg. Alla som sager nagot annat ljuger.

Objektiva faror sa som laviner, stenslag, seracer etc ar en typa av fara som maste bedommas dagligen och i vissa fall flera ganger per dag.

Sedan har vi tekinska risker, dvs gar det att sakra? Traverser pa hog hojd, exponering for vind, vader, svarighetsgrad etc

Alla dessa faktorer spelar in i beslusprocessen for hur och vad man gor i stora berg men helt klart ar att pysslar man med Himalay klatring sa far man skriva ett testamente fore avresan.
 
Har följt tråden hela vägen och jag är snarare imponerad av att den inte svämmar över av grundlösa påhopp samt jämförelser med Hitler och terrorister. Det brukar annars vara brukligt när anonyma människor får chansen att kritisera nån som uppenbarligen gjort en hel del misstag.

Än så länge så är diskussionen sund och i väntan på mer fakta så spekuleras det en hel del, men de läggs ju också fram som just spekulationer. Många försöker ta reda på var bilderna togs och försöker få fram mer fakta.

En del försöker hävda att de som inte själva varit över 8000m inte har rätten att kritisera de som påstår sig ha varit det. I så fall så kan inga nya världsrekord kritiseras eftersom ingen är på den nivån. Själv har jag ett flertal gånger varit över 8000m utan egen syrgas. Men det är ju vägen dit som avgör prestationen. Ryan airs incheckning är visserligen förknippad med en del problem men är nog enklare att klara av än att klättra trollväggen som bevisligen inte är i närheten av 8000m.

För att den vanliga median ska få upp intresset krävs att de är mycket speciella omständigheter, den vanliga läsaren har ju ingen aning om skillnaden på olika stilar och rutter.

Säger man att man klättrar så föreställer sig de flesta en kille i bar överkropp på en klippa nånstans i världen. Säger man everest så tänker de på en påpälsad vit man som har is i skägget och sakta promenerar upp för en sluttning.

Då måste tidningsrubriken troligtvis späs på med att de är en tjej, att hon är svensk och att hon ska åka sjärtlapp ner. Detta kan vi inte klandra Pompe för, alla som får chansen att förska nå sina drömmar med andras pengar hoppar på tåget.

I själva verket ska vi kanske kritisera de riktiga äventyrarna. De som i all hemlighet med egen sydda kläder klättrar upp för ett berg ingen kan namnet. Varför skriver de ingen blogg eller har presssekreterare så att vi vanliga människor får reda på hur det egentligen ska gå till.

Jag väntar med spänning på en upplösning på var de va och hur de kom dit, kanske finns fler bilder men som inte blivit publicerade, kanske har Pompe satt munkarna på att Photoshopa in henne i Catwomen dräkt på toppen av Mount Doome. Tills dess att vi får veta mer kan vi fortsätta att spekulera lite till.
 
@Zion

Och jag citerar "Själv har jag ett flertal gånger varit över 8000m utan egen syrgas. Men det är ju vägen dit som avgör prestationen. "


Dude hela ditt inlagg var skit bra. Och det ovan kanske det roligaste.

Oma man ska helgspekulera lite sa kan det vara av intresse att kolla pa Simone Moros bilder fran hans vinterbestigning av Shish. Dar ser man tdligt hur "boljande" det ar kring 7900 och uppat. Manga sma toppar att bestiga...
 

Liknande trådar