Svensk Himalayaexpedition åtalad...

telefon

Nu vet jag inget om hur bra en satelittelefon är. När jag vandrade i svenska fjällen förbi helags och bort mot sylarna för 2 år sedan, (nära civilisationen med fjällstationer runt närmsta hörn) var vi 3 grabbar med olika mobiler och olika leverantörer och ingen av oss hade minsta täckning. Både jag och brorsan hade året innan full täcknin på samma plats. Men som sagt det är vanlig mobil det.

Hade man velat avslöja en bluff hade det dessutom blivit effektivare att vänta in "eventuella" lögner på hemmaplan, vilket i så fall förstärkt avslöjandet. Som det nu är kommer det att finnas tvivel åt bägge håll och det gynnar ingen.

Jar har ingen som helst aning om sanningshalterna i något som sägs här, men det som gjort att jag inte kunnat hålla mig borta från diskussionen är att jag tycker det så snabbt blivit så hätsk stämning och tycker det är lite dålig stil och snabba domar. Det bekräftar det jag läst i något av inlägge att det är en rutten branch där det snackas skit mellan vad som borde vara tighta kompisar, med samma intresse.
 
Nu vet jag inget om hur bra en satelittelefon är. När jag vandrade i svenska fjällen förbi helags och bort mot sylarna för 2 år sedan, (nära civilisationen med fjällstationer runt närmsta hörn) var vi 3 grabbar med olika mobiler och olika leverantörer och ingen av oss hade minsta täckning. Både jag och brorsan hade året innan full täcknin på samma plats. Men som sagt det är vanlig mobil det.

Hade man velat avslöja en bluff hade det dessutom blivit effektivare att vänta in "eventuella" lögner på hemmaplan, vilket i så fall förstärkt avslöjandet. Som det nu är kommer det att finnas tvivel åt bägge håll och det gynnar ingen.

Jar har ingen som helst aning om sanningshalterna i något som sägs här, men det som gjort att jag inte kunnat hålla mig borta från diskussionen är att jag tycker det så snabbt blivit så hätsk stämning och tycker det är lite dålig stil och snabba domar. Det bekräftar det jag läst i något av inlägge att det är en rutten branch där det snackas skit mellan vad som borde vara tighta kompisar, med samma intresse.

Kanske var det så att det hade gått att vila på hanen en aning - å andra sidan är det ju så att vad det hela handlar om är huruvida man på ett schysst sätt skaffar sig positiiv mediaexponering. Då är det förstås så att om man låter saker som är fel passera, så har det betydligt mindre betydelse om man i efterhand påvisar brister och felaktigheter i rapporteringen. I det läget saknas nyhetsintresse, så "preskriptionstiden" på sånt här är i det avseendet extremt kort.

När det gäller den ruttna branschen så är det ju inte direkt självklart att det är de som reagerar när andra gör fel som är de ruttna. Det är ju lite som att säga att snöbollskriget på skolgården började började med att Pelle kastade tillbaka...
 
Jag har inte orkat läsa varenda inlägg här, men måste ändå få reflektera lite.
Om jag förstått det rätt så kom anklagelserna innan de som dessa gäller innan de ens hunnit hem och kunnat frågas om var de ansett sig vara egentligen.
Dersa egen förklaring låter ju inte helt osannolik trots allt. Det som också slår mig är hur pöbels redan rest sig och i detta skede spelar det någon roll längre vad de säger så kan det ändå avfärdas som bortföklaringar och efterkonstruktioner, de är med andra ord redan skyldiga i mångas ögon oavsett vad som är sant eller inte.
Om man inte har en tanke på att det man varit med om kommer att ifrågasättas och krävas starka bevis för tror jag att man lätt glömmer bort att samla så mycket bevis när man är i ett lyckorus över att ha uppnått någonting.
Jag har förstått att det baktalas en del i dessa kretsar och det är väl en del av naturen med denna typ av äventyrare att det är viktigt att vara, störst, först högst eller på annat vis vara värst och då kan man höja sig själv med att sänka någon annan.
Det brukar alltid finnas minst två skäl till varför man aggerar som man gör, det ena är det officiella och det är oftast ädelt. Sedan finns det värkliga motivet och är inte uttalat.
Jag får en känsla av det hela är mer av personlig art, snarare än att det är viktigt att skipa rättvisa.
Som det är nu har ju hennes trovärdighet skadats för alltid oavsett, och det samma gäller de andra som sysslar med samma typ av äventyr inklusiva Corax, så något positivt uppnås knappast med hela denna historien för nåon av parterna.
Det hade varit bättre och mer renhårigt att gjort researchen, men sedan väntat tills dekommit hem för att ge dom en ärlig chans att ge sin version först för att sedan, om den inte stämmer med verkligheten då lägga fram alla motbevis.
Nu har rättssäkerheten redan raderats bort från början.

Ubbe

Det är intressant att vi som inte gör något annat än kräver en hederlig redovisning av hävdade prestationer karakteriseras som "pöbel".
 
Senast ändrad:
Jag misstror inte alls Corax strapatser, men det jag menar är att Pompe har knappt hunnit hem förän hon krävs visa upp många väldigt övertygande bilder på nätet. Med kravnivån är inte Corax bilder som jag hittar på nätet övertydligt övertygande.
Hon lär ju inte få tillfälle att se över något bildmaterial att visa upp nu.
Jag menar verkligen att jag är imponerad av det researcharbetet han gjort och min första reakton var att det är bra att någon sätter dit bluffmakare.
Det som sedan får mig att svänga något är att det öppna brevet snarare är en mängd "bevis" på en skandal och att det varit mer juste att vänta in Pompe och låtit henne få tid att först ge svar på frågor, för det kan ju faktiskt vara uppriktigt uppsåt. Som det är nu lär vi aldrig få reda på det aftersom hon redan är dömd.
Det är inte vad jag tycker liknar rättssäkerhet.
Jag tycker det är rätt att granska sanningshalter i bedrifter, men jag tycker skandalen blev ett faktum för snabbt, innan den nödvändigtvis hade behövt bil någon skandal alls. Då måste man undra över om det finns andra mindre ädla motiv.

Ubbe

Nåjo, de rapporterade sin eventuella strapatser innan de kom hem. Och det är väl rapporteringen som folk har stört sig på? Det är väl ingen som har synpunkter på om de klättrar upp på Shisam-hur-det-nu-stavas eller Kinnekulle. Bara de berättar var de varit på ett ärligt vis.
 
Sträng

Delvis OT: Andreas Spak marknadsför Fredrik Sträng som om han bestigit Shishapangma trots att Fredrik på sin hemsida är noga med att det bara var central summit han kom upp på:

"2009-10-13 11:10:56
New staff member

We wish our latest staff member, Fredrik Sträng, welcome! Fredrik is one of Sweden's most profiled adventurer with an impressive list of achievments. He has summited peaks such as Cho Oyu, Shishapangma, Lhotse, Makalu and Mount Everest and participated in numerous expeditions around the globe, as an adventurer, producer...."

(Citatkälla: www.northernalpine.com)

Det är väl det som är problemet med nästanbestigningar. Även om man själv är noga med att påpeka att man bara nästan kom ända upp blir det för krångligt/jobbigt för de som ska skriva om dig att påpeka.
 
Senast redigerad av en moderator:
Delvis OT: Andreas Spak marknadsför Fredrik Sträng som om han bestigit Shishapangma trots att Fredrik på sin hemsida är noga med att det bara var central summit han kom upp på:

Var på Strängs hemsida hittar du det? Där jag tittade står det:
"Hemma igen efter lyckad expedition till Shishapangma i Tibet!"
"Jag satte upp som mål att bestiga de två 8000-m bergen Shishapangma och Cho Oyu och jag kommer hem med en topp. Jag är glad att jag fattade beslutet att inte åka till Cho Oyu efter att Shishapangma expeditionen var klar den 9:e okt. "

Där låter det som att han påstår sig ha nått toppen.

/Thomas J
 
@ UEB65

En satelittelefon i Himalaya funkar i princip lika bra som en mobil i en storstad. Jag ringde pa en hela sommaren i Pakistan. Man kan skicka SMS, data samt voice utan problem. Visst hander det att systemet gar ner nagon timme har och dar men det stor inte vasentligt.
 
Var på Strängs hemsida hittar du det? Där jag tittade står det:
"Hemma igen efter lyckad expedition till Shishapangma i Tibet!"
"Jag satte upp som mål att bestiga de två 8000-m bergen Shishapangma och Cho Oyu och jag kommer hem med en topp. Jag är glad att jag fattade beslutet att inte åka till Cho Oyu efter att Shishapangma expeditionen var klar den 9:e okt. "

Där låter det som att han påstår sig ha nått toppen.

/Thomas J

Det står på en del ställen att det är "centraltoppen" men mest kallar han det för toppen.

"Fredrik på centraltoppen av Shishapangma.
Bilden är tagen med en HP PDA, rx3700!"

"Ingen expedition kom upp till main summit iår, men en hel del kom upp i början av oktober på centraltoppen på 8013 m. Det var praktiskt taget omöjligt att ta sig till main summit via nordsidans kamm detta år om man inte ville lura döden. Kammen hade stora, stora cornicer (hängdrivor) och det var 1 m lössnö på båda sidor om den vassa kammen med stor potential för lavin. Alla expeditioner inklusive mig själv glädjes åt prestationen att ha nått centraltoppen under de starka vindarna och snöovädren som drabbade berget denna säsong."

/Rickard Larsson
 
Deras telefon verkade fungera.

Nu vet jag inget om hur bra en satelittelefon är. När jag vandrade i svenska fjällen förbi helags och bort mot sylarna för 2 år sedan, (nära civilisationen med fjällstationer runt närmsta hörn) var vi 3 grabbar med olika mobiler och olika leverantörer och ingen av oss hade minsta täckning. Både jag och brorsan hade året innan full täcknin på samma plats. Men som sagt det är vanlig mobil det.

--------------------------------------------------

På filmen som Outside lagt upp hör man tydligt att det pratas i telefon i början.

http://outsideonline.se/2009/10/20/shisha-pannkaka/



Mikael
 
Det kommer mer

Laste just den officiella summeringen av sommarens Karakorum expeditioner och i den fins det 9 st felaktiga summit claims pa Basherbrum 2. Rakna med mer debatt om folk som sager sig ha kommit upp nar de varit en bit under. Gissar att Exweb kommer granska detta.

Detta ar ett fenomen som verkar valdigt begransat till just toppar over 8000 vilket jag tror forklars av de orsaker jag skrev i mitt forsta inlagg.
 
(Och vem tusan har döpt central summit, till central summit, det är ju som att döpa Vierramvarre (Kebnekaise) till centrala toppen av Kebnekaise! Urbota dumt, men förmodligen gjort så för att vilseleda, det hade ju inte varit lika kul att nå central summit om den haft namnet "lilla toppen på kammen en kilometer bort från den riktiga och högre toppen"...)

Jag ställer frågan igen, är det någon som vet när "central summit" först dök upp på kartan?

peace
 
Likadant på Kilimanjaro

Som en liten parantes i diskussionen kan nämnas att många organisatörer, researrangörer etc hävdar att deras klienter klarade av att bestiga Kilimanjaro, trots att man bara kommer till Gillmans point, som bara är en lägre punkt på kratern och inte ens med lite fantasi kan ses som en topp.

Vad gäller Anneli och Johannas klättring så verkar det ha rådit så stor förvirring bland flera expeditioner på berget angående vilken topp man nått, hur långt repen nått etc så det är helt förståeligt om det har blivit felaktiga rapporter, men det verkar ju onekligen skumt att de inte har bättre bilder som bevis.

Tycker det är en fantastisk prestation att ta sig över 8000m (eller väldigt nära) utan att använda syrgas. Stort grattis till dem båda två. Synd bara att om de försöker salta en väldigt bra presentation och på så sätt bli ihågkommna som fuskare istället för duktiga bergsbestigare.

Jättebra att Corax m fl på ett strukturerat sätt påpekar felaktigheter så att vi förhoppningsvis får rätsida på hur långt upp de har kommit. Starkt jobbat Corax!

Slutligen tycker jag det är riktigt dåligt att sno bilder som man dessutom manipulerar och använda till sin egen blogg. Den delen verkar väldigt skumt och jag hoppas att ingen av Anneli och Johanna var inblandade i det.

Förhoppningsvis kommer vi få se bra toppbilder och få bra förklaringar på vad som hänt när de kommer hem. Jag är en av dem som t ex tyckte att Sträng lyckades återfå en stor del (om än inte allt) förtroende efter sin egen version av det hela.

/Johan
 

Liknande trådar