Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Jag misstror inte alls Corax strapatser, men det jag menar är att Pompe har knappt hunnit hem förän hon krävs visa upp många väldigt övertygande bilder på nätet. Med kravnivån är inte Corax bilder som jag hittar på nätet övertydligt övertygande.
Hon lär ju inte få tillfälle att se över något bildmaterial att visa upp nu.
Jag menar verkligen att jag är imponerad av det researcharbetet han gjort och min första reakton var att det är bra att någon sätter dit bluffmakare.
Det som sedan får mig att svänga något är att det öppna brevet snarare är en mängd "bevis" på en skandal och att det varit mer juste att vänta in Pompe och låtit henne få tid att först ge svar på frågor, för det kan ju faktiskt vara uppriktigt uppsåt. Som det är nu lär vi aldrig få reda på det aftersom hon redan är dömd.
Det är inte vad jag tycker liknar rättssäkerhet.
Jag tycker det är rätt att granska sanningshalter i bedrifter, men jag tycker skandalen blev ett faktum för snabbt, innan den nödvändigtvis hade behövt bil någon skandal alls. Då måste man undra över om det finns andra mindre ädla motiv.

Ubbe

Problemet eller anledningen till att det "exploderade" på det här sättet, var väl främst DN-blog-redaktörens sätt att radera och/eller aggressivt förlöjliga de första relativt försynta förfrågningar och påpekanden som kom in som kommentarer på bloggen.
 
Eftersom ingen gjort det så vill jag bara påpeka att det är smart av Corax att inte vänta med åtalet som vissa anser att han borde. Det är förutseende, om han är säker på sin sak - vilket han verkar vara. Han garanterar att saken verkligen kommer till ytan genom att inte vänta. Hade han väntat och först fört diskussionen med "de åtalade" är det betydligt större chans att incidenten aldrig skulle komma till ytan av en eller annan anledning - vilket många verkar anse vara viktigt i sammanhanget.

För övrigt har jag inget att tillägga. Både Corax, Pompe och Öhrns är hjältar i mina ögon de har alla utfört i det närmaste omänskliga prestationer.
 
Utemagasinet

Ingen som har funderat på vad Utemagasinet menade med "högsta och djupaste människan i världen"?

Citat:
"Om hon klarar att bestiga en 8 000-meters topp och blir hon den "högsta och djupaste" människan i världen utan att tillföra syrgas.
I Himalaya åker Annelie till Tibet för att bestiga Shishapangma, 8 027 meter och Cho Oyu, 8 201 meter."
http://www.utemagasinet.se/klattra/article494978.ece

Corax antog att Utemagasinet räknade ihop värdena från djupet och höjden och vi skulle då hamna på 8201+92 vilket inte räcker till något rekord.

Kan det vara så att Utemagasinet tror att Cho Oyu är högsta berget på jorden?

Annelie kommenterar det i sitt inlägg men nämner då bara rekordet i samband med att hon lyckas med Everest och det var det ju inte tal om här.

Jag får inte riktigt ihop det.

//Magnus
 
Ser inte...

Nä det är svårt att se/gissa vad det är. Funderade på böneflagga men har trixat lite i photoshop utan att det gett något. Böneflagga är ändå min bästa gissning.
//m
 
Tittar man på filmen när kameran vänder vid 17 sekunder så blir man om möjligt ännu mer förundrad över att "grannberget" är så högt. Om det är filmat från toppen så borde det finnas en mängd liknande bilder på Internet och det borde vara busenkelt att visa var filmen är tagen.

Det hela startade med bildmanipuleringar. Och när vi sedan får se bevisen så blir man tyvärr ännu mer skeptisk när bildbevisen är så bristfälliga.

Höjden är i alla fall 2500 meter högre än mitt höjd rekord så jag kan inte annat än imponeras av deras prestation. Men när man förskönar sanningen för att glädja sponsorer så ilsknar jag till.

En tragisk händelse utan vinnare.

Bilden är en skärmdump ifrån filmen http://outsideonline.se/_outsidefiler/centralsummitmovieclip.wmv
Filmad av: Annelie Pompe/Johanna Öhrn
Hoppas jag nu inte gör mig skyldig till så stora upphovsrättsbrott när jag publicerar skärmdumpen.
 

Bilagor

  • vänd.jpg
    vänd.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,494
Jag har sett en och annan film frân lyckade toppbestigningar, och det som skiljer denna fràn mängden är:

1: Motivet: det framgâr inte att detta är tagen pà nâgon topp, vilket annars brukar vara det som framför man vill bevisa med denna typ av bild-dokument, inte minst där man filmar varandra tydligen stàendes pà toppen, omkramningar, lyckönskningar etc.

2: Kommentarerna: "Vilken fin utsikt", "Vilken tur vi har med vädret" kan ju möjligen vara spontant glada komentarer, men brukar kanske fr.a vara komentarer pâ privata turist-filmer, och inte vara de gängse man hör pà denna typ av filmer, där snarare extremt lyckliga rop som "Vi gjorde det" Yihaaaa" och liknande brukar höras, samt även konkreta komentarer om vad som man ser pà filmen (omkringliggande toppar, svep och komentarer om vilken väg man tagit, vilken väg man ska ta ned etc etc).

Som sagt, ovan bara nâgot som för en lekman som jag slâr mig sàsom varandes lite anmärkningsvärt och udda i just denna film, och inga bevis pâ medevetet bedrägeri.
 
Bra eller dåligt

Och till er alla som lägger så stor glöd i att bry er om hur andras prestationer skall mätas; följ en gammal vis mans ord (min pappa), är du nöjd så är jag nöjd. Skit i om folk skarvar, det har alla fiskare gjort i alla tider. Köp inte deras böcker om det känns jobbigt att höra skrävlet. Håller med om att Utsidans forum börjar likna Flash-back.
Den vinner som gör sitt bästa i alla situationer.

Jag somnar med gott samvete varje kväll medan skrävlaren fryser illa om tårna.

(Fick för övrigt en 63kg gädda på mete i Fyrisån i helgen!!! Slut på minne i kameran så bildbevisen ska jag ladda hem från någon annans fiskeresa i söderhavet inom kort.)
 
Och till er alla som lägger så stor glöd i att bry er om hur andras prestationer skall mätas; följ en gammal vis mans ord (min pappa), är du nöjd så är jag nöjd. Skit i om folk skarvar, det har alla fiskare gjort i alla tider. Köp inte deras böcker om det känns jobbigt att höra skrävlet. Håller med om att Utsidans forum börjar likna Flash-back.
Den vinner som gör sitt bästa i alla situationer.

Jag somnar med gott samvete varje kväll medan skrävlaren fryser illa om tårna.

(Fick för övrigt en 63kg gädda på mete i Fyrisån i helgen!!! Slut på minne i kameran så bildbevisen ska jag ladda hem från någon annans fiskeresa i söderhavet inom kort.)

Å andra sidan kanske du inte satsar hundra tusentals kronor i pengar med dina äventyr. Skulle du vara en sådan person skulle du nog förstå bättre. Allting kostar tid och pengar plus mycket annat.

Många har det som sitt jobb och livnär sig på det. Det är deras liv.
En annan vis man har även sagt att det är lättare att förakta än att förstå, för då slipper man tänka..
 

Liknande trådar