Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Jag tycker absolut att man ska vara ärlig i sin rapportering av bestigningar osv...

Men, jag har bestigit Alpamayo i Peru... Mina toppbilder visar ingenting. Filmen från toppen visar (till min förskräckelse inte 360 grader, som jag brukar filma för det är kul) heller inte ett dyft.. Bara mitt o min replagskamrats ord finns som " bevis"... Vad ska vi göra för att övertyga folk då?
'
En whiteout är tydligen inte bara dåligt för utsikten...

För övrigt anser jag att Corax har j-vligt rätt! Man ska tala om vad man gjort, är man osäker säger man det... Prestationen kan va ruskigt j-vla bra ändå... Det finns en "normal led" på Muztag Tower också som Rafael Jensen berättade för mig -03...
 
Topp bilder pa North Centeral och Main fran Simone Moro

Jag så några bilder som min kompis Simone Moro postade på Facebook från Shishapagma. Dessa bilder ilustrerar mycket tydligt hur lång och komplex mammen mellan Nord, Central och Main Summit är. Några bilder är från den först vinterbestigningen av Shish och några från andra bestigningar Simne har gjprt på Shishapagma. Dessa bilder borde gnska tydligt visa att det är lätt att ta rellevanta bilder.

Den första bilden är från Shish på vinterbestigningen:

Den andra bilden är Simone på Centeral summit 8008 m 1996

Den tredje bilden är tagen av Simone från Shisha central 8008m mot Shisha main...


Alla dessa bi bilder är publicerade av mig med tillstånd av Simone Moro.



Här ar lite information om Simone från Wikipedia.

Simone Moro began his climbing activity in the Grigne, near his home city, and in the Dolomites. His father was his first Mentor followed by Alberto Cosonni and Bruno Tassi [2]. In this period he was primarily involved in rock climbing, an activity that has never left. In 1992 he participated to his first Himalayan expedition to Mount Everest. One year later Moro climbed Aconcagua, achieving the first winter summit of that peak. During his career he has attempted and sometime summited a number of mountains including Cerro Mirador and Makalu in 1993; Shisha Pangma and Lhotse in 1994, Kangchenjunga in 1995; Fitz Roy, Dhaulagiri and Shisha Pangma in 1996; Lhoste in 1997; Annapurna in the winter 1997; Everest again in 1998; Pik Lenin (7134), Pik Korjenevska (7105), Pik Kommunism (7495), Pik Khan Tengri (7010) and Everest in 2000; Marble Wall in winter 2001; Everest-Lhoste in 2001; Cho Oyu and Everest in 2002; Mount Vinson, Kilimanjaro, Broad Peak e Elbrus 2003, Baruntse along a new route and Anapurna in 2004; Batura and Batokshi Peak in 2005, Broad Peak in winter 2006 and 2007. In 2005 he achieved the first winter summit of Shisha Pangma. In 2006 he completed the solo, south-north traverse of Everest descending from the top in 4 hours[citation needed].

Moro in 1996 climbed the west wall of Fitz Roy (3341m in Patagonia) in 25 hours from the base to the summit and back to the base. Also in 1996 he climbed Shisha Pangma South (8008m) without oxygen in 27 hours using skis in the descent from 7100 meters. In Winter 1997 he attempted the South face of Annapurna. During this attempt his climbing companions Anatoli Boukreev and Dimitri Sobolev were lost under an avalanche. In 2008 he achieved (with Herve Barmasse) the first ascent of Beka Brakai Chhok (6950 m Karakorum). The climbing was performed in pure alpine style and in 43 hours.

In January 2009 Simone Moro summited Makalu, the first winter ascent.

During an attempt on the wall of Lhotse at 8000 he abandoned the climb to search, rescue and save English alpinist Tom Moores. Moro was recipient of the Fair Play Pierre de Coubertin trophy from UNESCO, the Civilian Gold Medal from Italian president Carlo Azeglio Ciampi and the David Sowles Memorial Award from the American Alpine Club.
 

Bilagor

  • 7135_1270432165449_1369200521_30772416_1352413_n.jpg
    7135_1270432165449_1369200521_30772416_1352413_n.jpg
    36.9 KB · Visningar: 2,292
  • 7135_1271518272601_1369200521_30775162_5919990_n.jpg
    7135_1271518272601_1369200521_30775162_5919990_n.jpg
    62.7 KB · Visningar: 2,372
  • 7135_1271518952618_1369200521_30775164_6018473_n.jpg
    7135_1271518952618_1369200521_30775164_6018473_n.jpg
    58 KB · Visningar: 2,345
Jag så några bilder som min kompis Simone Moro postade på Facebook från Shishapagma. Dessa bilder ilustrerar mycket tydligt hur lång och komplex mammen mellan Nord, Central och Main Summit är. Några bilder är från den först vinterbestigningen av Shish och några från andra bestigningar Simne har gjprt på Shishapagma. Dessa bilder borde gnska tydligt visa att det är lätt att ta rellevanta bilder.

Den första bilden är från Shish på vinterbestigningen:

Den andra bilden är Simone på Centeral summit 8008 m 1996

Den tredje bilden är tagen av Simone från Shisha central 8008m mot Shisha main...


Alla dessa bi bilder är publicerade av mig med tillstånd av Simone Moro.



Här ar lite information om Simone från Wikipedia.

Simone Moro began his climbing activity in the Grigne, near his home city, and in the Dolomites. His father was his first Mentor followed by Alberto Cosonni and Bruno Tassi [2]. In this period he was primarily involved in rock climbing, an activity that has never left. In 1992 he participated to his first Himalayan expedition to Mount Everest. One year later Moro climbed Aconcagua, achieving the first winter summit of that peak. During his career he has attempted and sometime summited a number of mountains including Cerro Mirador and Makalu in 1993; Shisha Pangma and Lhotse in 1994, Kangchenjunga in 1995; Fitz Roy, Dhaulagiri and Shisha Pangma in 1996; Lhoste in 1997; Annapurna in the winter 1997; Everest again in 1998; Pik Lenin (7134), Pik Korjenevska (7105), Pik Kommunism (7495), Pik Khan Tengri (7010) and Everest in 2000; Marble Wall in winter 2001; Everest-Lhoste in 2001; Cho Oyu and Everest in 2002; Mount Vinson, Kilimanjaro, Broad Peak e Elbrus 2003, Baruntse along a new route and Anapurna in 2004; Batura and Batokshi Peak in 2005, Broad Peak in winter 2006 and 2007. In 2005 he achieved the first winter summit of Shisha Pangma. In 2006 he completed the solo, south-north traverse of Everest descending from the top in 4 hours[citation needed].

Moro in 1996 climbed the west wall of Fitz Roy (3341m in Patagonia) in 25 hours from the base to the summit and back to the base. Also in 1996 he climbed Shisha Pangma South (8008m) without oxygen in 27 hours using skis in the descent from 7100 meters. In Winter 1997 he attempted the South face of Annapurna. During this attempt his climbing companions Anatoli Boukreev and Dimitri Sobolev were lost under an avalanche. In 2008 he achieved (with Herve Barmasse) the first ascent of Beka Brakai Chhok (6950 m Karakorum). The climbing was performed in pure alpine style and in 43 hours.

In January 2009 Simone Moro summited Makalu, the first winter ascent.

During an attempt on the wall of Lhotse at 8000 he abandoned the climb to search, rescue and save English alpinist Tom Moores. Moro was recipient of the Fair Play Pierre de Coubertin trophy from UNESCO, the Civilian Gold Medal from Italian president Carlo Azeglio Ciampi and the David Sowles Memorial Award from the American Alpine Club.

Läckra bilder! Ja, det är ju väldigt karakteristiskt, dessa bilder...

// Jocke
 
Den första bilden är från Shish på vinterbestigningen:

Den andra bilden är Simone på Centeral summit 8008 m 1996

Den tredje bilden är tagen av Simone från Shisha central 8008m mot Shisha main...
[/I]

David, om tredje bilden är mot Main så måste väl bild två också vara mot Main? (Bara för tydlighets skull alltså...). Det snöfria fältet med molnskuggan under flaggan (bild två), och toppen ovanför (strax t vänster ovanför Simone högerhand) den syns ju även på bild tre.

Om jag har fattat rätt är det alltså Main Summit som ligger längst bort i bild två? Den lilla höjden strax bakom Simone, där det börjar gå ner igen mot Main (?) är alltså inte Central Summit?

För mig, som är helt okunnig om Himalaya, vore det kul att få veta väderstrecken också. Av skuggorna får man intrycket att bild 2 & 3 är österut?

Bra bilder hursomhelst:)

/Kalle G
 
@ kalle G

Jag vet valdigt lite om top traversen och jag fick tillstand av Simone att publicera dessa bilder och jag gjorde det for att alla ska kunna se hur det ser ut dar uppe. Jag lagger ingen vardering i nagot men jag tycker det ar markligt att Pompes bilder ar sa snavt pannorerade. Simone ar en god vann och en person som varit dar uppe mer an en gang sa jag tyckte det kunde vara av intresse att publicera dessa bilder. Jag har fatt lite fler bilder av Simone som jag ska lagga upp i morgon.

Vad galler vaderstracken ar jag inte kompetent att bedomma dessa. Men jag ska maila Simone och fraga. Hoppas detta ar tydligt nog att inse att det ar valdiga avstand och en enorm skillnad mellan Nord, central och main summit.
 
Senast ändrad:
Bilder

@E9

Jättefina bilder, kul. För att vara tagna från samma plats så tycker jag att Simone hittade bättre vinklar och fick till sina bilder lite bättre än tjejerna. I alla fall av dem vi sett så här långt. Men det är bara vad jag tycker...

//Magnus
 
@ Magnus H

Om dom nu e tagna pa samma plats?

Det ar mycket tveksamt skulle jag saga aven om det bara ar en gissning.

Bild 1 är ned största sannolikhet inte taget vid samma tillfälle som 2 och 3, men att man inte fotar dessa vider när man är där (om man var där) är inte troligt tycker jag. Nu har det gått en dryg vecka, någon som hört något?

// Jocke
 
Bild två och tre ser väl ut att vara tagna nästan direkt efter varandra. Väldigt lika snö, samma plats, och lika kläder osv men för den delen. Utan att jag nu studerat med lupp...
 
Mer bilder fran Simone Moro

Har kommer de kanske intressantaste och basta bildernaa fran Shishapagma tagna av Simone Moro fran Main Summit pa Shishapagma.

Dessa visar tydligt hur kammen bort mot Central- och North Summit. OBS dessa bilder ar publicerade med tillstand av Simone Moro. Sett i detta perspektiv far man val sag att Pompes bilder ar EXTREMT daliga. Jag har aldrig sett sa dalig toppbilder i bra vader.
 

Bilagor

  • HPIM1431.jpg
    HPIM1431.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,901
  • IMGshish_1092.jpg
    IMGshish_1092.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,906
Jannesvar

Eftersom Janne antagligen är den enda i forumet som lagt ner en ansenlig mängd tid på ”research” och intelligenta frågeställningar ser jag ingen anledning att varken läsa eller svara på andra kommentarer. Jag ska fatta mig kort:

Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
1. Sherpan Tashi sade att det var centraltoppen. Jag frågade honom igen för någon vecka sedan och han konfirmerade.
2. Våra höjdmätare visade 8008, resp. 8010m. Centraltoppen ska enligt varierande källor vara allt från 8006 till 8013m.
3. Kineserna som satt fasta rep sade att de var fram till centraltoppen.
(De tog f.ö 100 USD per klättrare just för att använda de fasta repen upp till centraltoppen).
4. Vi stod på en mindre topp och såg en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara som gick upp till en något högre topp (main summit).

Tillbringa mer tid ute i bergen och mindre tid framför datorn! :)
 

Liknande trådar