Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

crazy; sa:
Det där är ju bara teoretiskt skitsnack. Som enskild kan man inte styra alls utan det är den (korkade) stora massan som styr.

Som exempel så är jag filmintresserad och känner folk i branschen. Alternativet som du ger innebär i praktiken att jag inte kan kolla på några hollywoodfilmer alls.

Om jag fick bestämma kunde man strunta i att endast anlita Tom Cruise och Robert de Niro och i stället tex ta in billigare nonameskådisar i storproduktioner. Tyvärr är inte det vad marknaden vill. Jag betalar gärna för att se en independentfilm men som sagt tidigare så vill inte jag pröjsa Brad Pitts nya sommarvilla på 7000 kvm.

Om andra vill det så fine.

Mao så finns det en effekt av civil olydnad och hela underhållningbranschen är ju skakad av fildelning. Med all rätta IMO. Det finns ju ingen fungerande konkurrens.

Jo, det finns ju olika sorters skitsnack.

Demokrati fungerar ju också som ovan, med "stora massan" osv.

Om du föredrar independent, och inte vill ha Brad Pitt så har väl allt fungerat som det ska. Fast jag inser ju inte varför du då vill titta gratis på de produktiner du inte anser var värda sitt pris.

Självklart anspassar sig producenterna till vad marknaden vill, det vore ju märkligare om det producerade sådant som ingen vill ha. Jag tycker det produceras en massa skit men konstaterar också att jag har kamrater som gillar att se just sånt. Jag rycker väl på axlarna åt det (snörper möligen även på mun åt deras dåliga smak) och tittar på det som jag vill, samt betalar det pris som det är värt eller avstår. Det finns ju mycket som jag inte tittar på oavsett priset dessutom.

Internet är bra på sätt och vis, på det sättet (t ex) att det i någon mån slår undan benen för alltför "billiga" EOS (skalfördelar), det är ju onekligen så att mycket sådant som massproduceras idag kan göras i sådana oerhörda antal, och i kombination med att den rörliga produktionskostnader för t ex en dvd-skiva är ett par kronor så blir marginalerna enorma. Å andra sidan skulle ju ett mer "rätt" pris få allt som görs i mindra skala att framstå som otroligt dyrt och exklusivt.

Fast att hålla sig med en egen syn på vad sakers rätta värde egentligen är, kan ju vara tveeggat. Det innebär ju att man kan konsumera med omsorg och köpa sånt som är extra prisvärt och avstå sånt som är felaktigt prissatt. Att däremot begå brott mot upphovsrätten för att det ska bli "rätt" är troligen modern hybris.

Att sedan upphovsrätten är väldigt olika beroende på vad det är för "alster" man genererar är ju ytterligare en komplicerande aspekt.

crazy; sa:
Om jag fick bestämma kunde man strunta i att endast anlita Tom Cruise och Robert de Niro och i stället tex ta in billigare nonameskådisar i storproduktioner. Tyvärr är inte det vad marknaden vill. Jag betalar gärna för att se en independentfilm men som sagt tidigare så vill inte jag pröjsa Brad Pitts nya sommarvilla på 7000 kvm.

Och då får du väl se filmer du har råd att se då.

Själv arbetar jag med mjukvaruutveckling och har då och då fört höra att vi är dyrare än våra konkurrenter. Men svaret är ju givet. You get what you pay for. Om någon vill betala mindre, fint gå till en av mina konkurrenter och köp av dem.

Varför skulle inte detta enkla faktum gälla dig? Du kanske arbetar utan att få lön så det inte finns någon risk att du kan bli utan arbete om folk snor från dig?

Almgren; sa:
You get what you pay for.

Så behöver det inte alls vara... Jag kan många gånger köpa samma produkt utomlands till ett lägre pris. I ditt fall vet jag inte men generellt går det inte att säga så. I fallet som tråden ursprungligen handlar om kan man köpa samma produkt fast billigare men med en mer eller mindre moralisk handlare. Det går att fortsätta i oändlighet men jag tror inte det behövs...

Bollvik; sa:
[kan man köpa samma produkt fast billigare men med en mer eller mindre moralisk handlare.

Med handlare så omfattar det också den som är köpare va? Jag hoppas bara de som resonerar som så att det är Ok att sno från andra inte blir upprörda då de själva råkar ut för det.

Almgren; sa:
Med handlare så omfattar det också den som är köpare va? Jag hoppas bara de som resonerar som så att det är Ok att sno från andra inte blir upprörda då de själva råkar ut för det.

Att köpa är inte att sno. Sen kan det ju vara olagligt ändå. Jag resonerade inte så i det inlägget utan konstaterade bara att möjligheten fanns. Det jag vände mig emot va att man alltid får vad man betalar för (med det menat att dyrast är bäst). Eftersom man som jag ovan skrev bl a kan köpa samma produkt billigare av en mer eller mindre moralisk handlare. Är det köparens ansvar att kolla upp säljarens verksamhet? Om huruvida den är olaglig, omoralisk eller inte? Jag som köpare kan väl knappast ha ett ansvar för att person/företag X betalar sin skatt?

En fråga "off topic" kanske, men är det någon som kan bringa klarhet i om man som privatperson ska betala skatt på saker man säljer privat t ex här på utsidan?

Nej, du behöver inte hantera moms eller deklarera inkomst för att du säljer dina tillhörigheter per radanonns eller motsv. vare sig det är via utsidan eller blocket. Kan dock tänka mig, utan att veta, att så fort du börjar köpa grejor för att sälja så har du lämnat privatannonsdivisionen.

När det gäller t ex beg bilar så får du faktiskt primärt bara gör ett visst antal bilaffärer per år, minns dock inte antalet.

Mezzner; sa:
Nej, du behöver inte hantera moms eller deklarera inkomst för att du säljer dina tillhörigheter per radanonns eller motsv. vare sig det är via utsidan eller blocket. Kan dock tänka mig, utan att veta, att så fort du börjar köpa grejor för att sälja så har du lämnat privatannonsdivisionen.

När det gäller t ex beg bilar så får du faktiskt primärt bara gör ett visst antal bilaffärer per år, minns dock inte antalet.

Dom flesta jag känner som säljer saker via en annons har sålt en 3 år gammal GPS, en 5 år gammal cykel, eller en gammal bil. Och där finns inga vinster att göra, utan snare förluster.

Per Brune

Almgren; sa:
Och då får du väl se filmer du har råd att se då.

Själv arbetar jag med mjukvaruutveckling och har då och då fört höra att vi är dyrare än våra konkurrenter. Men svaret är ju givet. You get what you pay for. Om någon vill betala mindre, fint gå till en av mina konkurrenter och köp av dem.

Varför skulle inte detta enkla faktum gälla dig? Du kanske arbetar utan att få lön så det inte finns någon risk att du kan bli utan arbete om folk snor från dig?

Eller hur. Du och Bill Gates. Ni bröder håller väl varandra om ryggen?

Jag har nog lagt ut en 10 -20 papp på mjukvara så du skall nog vara tyst. Gnäll på någon thailändare i stället. Hur många av dem har pröjsat en spänn till dig.

Jo, det finns ju olika sorters skitsnack.

Demokrati fungerar ju också som ovan, med "stora massan" osv.

Om du föredrar independent, och inte vill ha Brad Pitt så har väl allt fungerat som det ska. Fast jag inser ju inte varför du då vill titta gratis på de produktiner du inte anser var värda sitt pris.

Vem säger att jag inte är villig att betala? Du tänker för svart/vit. Frågan är huruvida man är villig att betala hutlösa priser.

Demokratin är för trubbig IMO. Jag hoppas att vi enskilda får större möjlighet att påverka i framtiden. Det borde gå.

Brune; sa:
Dom flesta jag känner som säljer saker via en annons har sålt en 3 år gammal GPS, en 5 år gammal cykel, eller en gammal bil. Och där finns inga vinster att göra, utan snare förluster.

Per Brune

Visst är det oftast så, men det är ju inte bara vinster som beskattas i det här landet utan diverse andra saker också.

Mvh Micke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg