Strandsatta på fjället

Priset för resan

Helikopter Kvikkjokk-Stalo,ca 80km kostar väl bra under 1000-lappen per person och väg.
Båt Kvikkjokk-Bobäcken (gå tarradalen) tror jag kostar 100,det är ca 5km.
TIll Aktse från Rapadalen/Nammats 300-350 tror jag,Sito-Rinim 300kr,kanske 10km.
STF-båten Ritsem -Vaisa/Änonjalme kostar väl ett par hundra på sommaren.Och då vet man vart man ska gå..
så 500kr per väg per person utan att komma till rätt ställe och sen inte hämtas tillbaka trots att "någon" tydligen visste om att de hamnat fel.
Jag skulle verkligen inte velat vara i deras situation och behandlas så.Turister som knappast kommer igen är ingen god reklam.

Äventyr på Akkajaure

Det vore kanske en ganska bra beskrivning att säga att gränsleden är ”officiellt invigd, men i praktiken ännu ej öppnad”. Vad jag vet så har ingen förutom gruppen som invigde leden i början av september, samt det strandsatta paret, försökt att gå den. Gällivare kommun, som lett arbetet med att skapa leden, säger att kartor och information om de stugor, rastplatser och broar som byggts, turlistor för båtar mm kommer att komma nästa år. De hoppas att leden ska bli populär, men hade nog inte räknat med att någon skulle försöka ta sig ut på den i år. Gissningsvis så kommer en båttransport under sommarsäsongen, från Ritsem till gränsleden, inte kosta mer än att åka till Vaisaloukta.

avslutad210712

Gäst
Helikopter Kvikkjokk-Stalo,ca 80km kostar väl bra under 1000-lappen per person och väg.
Båt Kvikkjokk-Bobäcken (gå tarradalen) tror jag kostar 100,det är ca 5km.
TIll Aktse från Rapadalen/Nammats 300-350 tror jag,Sito-Rinim 300kr,kanske 10km.
STF-båten Ritsem -Vaisa/Änonjalme kostar väl ett par hundra på sommaren.Och då vet man vart man ska gå..
så 500kr per väg per person utan att komma till rätt ställe och sen inte hämtas tillbaka trots att "någon" tydligen visste om att de hamnat fel.
Jag skulle verkligen inte velat vara i deras situation och behandlas så.Turister som knappast kommer igen är ingen god reklam.

Är det inte så att vissa båtleder i fjällen är sponsrade av Länstrafiken i Norrbotten vilket avspeglar sig på priset. Åtminstone där jag bor är det rätt stor skillnad på priset om jag åker buss jämfört med om jag åker taxi.

Man kan tycka vad man vill om priserna i fjällen men det står en ändock fritt att välja om man vill åka (och därmed betala) eller ej och det hade varit skillnad om de fått ett pris innan de åkte och ett annat när de kommer fram.

Sito-Rinim 300kr,kanske 10km.

Jag rycker ur sammanhang etc, men vill bara exemplifiera.

Om avståndet för båtfärden i fråga var cirka 70 km (som någon skrev), så är det faktiskt billigare per kilometer än att åka Sito-Rinim (10 km för 300 kr skulle innebära 70 km för 2100 kr).

Vistasdalen drygt 12 km kostar väl 600 kronor? Det skulle innebära 3600(!) kr på 72 km.

Man kan iofs tycka att det bör vara lite billigare på längre turer, då en fast avgift antagligen tas ut (a la taxi) på alla resor.

Rinim-Sito är t o m 15 km fågelvägen.

Men om det nu handlar om 72 km så förstår jag möjligen priset bättre, jag trodde det handlade om ett par kilometer. Men prisexemplena visar också att hkp prismässigt inte är så dumt.

Hur som helst så tycker jag att det var klantigt att lämna av dom på fel ställe men det har jag redan skrivit. :)

...Annars tycker jag nog att dom tog sig lite vatten över huvudet iom denna vandring, att bege sig ut i den terrängen, med den utrustningen och den här årstiden tyder på ovana och lite naivitet!..

Jag har inte varit till fjälls på nästan tjugofem år så ha överseende med att jag inte alls har koll på fjällvanding längre.

Men detta hittar jag när jag söker på Gränsleden: ...”Det är en torr och vandringsvänlig led som går att vandra på tre till fyra dagar. Alla ska kunna vandra den, säger Lars Israelsson”.

Och vad menas med ”den utrustningen”? Jag tycker det är intressant att lära sig och kan av artikeln inte utläsa att det är några brister i deras utrustning.

Påpekandet (med förvåning) av en annan i denna tråd över att de inte följde kartan när de blev körda med båt tycker jag känns lite messerschmittig.
Skulle jag kolla kartan? Ja, innan avfärd.
Skulle jag kolla kartan under färd? Knappast, jag skulle lita på att bli avsläppt på rätt ställe. Nu vet jag inte hur det ser ut men endast om det är uppenbarligen fel (typ att jag skall bli avsläppt i en skog men det endast finns kalfjäll runt mig) skulle jag ta en funderare över situationen.

Berätta varför de är naiva.Jag är seriöst intresserad.

Påpekandet (med förvåning) av en annan i denna tråd över att de inte följde kartan när de blev körda med båt tycker jag känns lite messerschmittig.
Skulle jag kolla kartan? Ja, innan avfärd.
Skulle jag kolla kartan under färd? Knappast, jag skulle lita på att bli avsläppt på rätt ställe. Nu vet jag inte hur det ser ut men endast om det är uppenbarligen fel (typ att jag skall bli avsläppt i en skog men det endast finns kalfjäll runt mig) skulle jag ta en funderare över situationen.

Jag är inte förvånad över att passagerare på en båt inte följer med på en karta. Men jag skulle själv följt med på kartan under en båttransport på Akkajaure dels för att det är roligt och framför allt för att det är värdefullt att identifiera landmärken innan jag börjar gå i skogen. Jag vet inte mer om den här turen än vad som stod i artikeln och det finns många frågetecken speciellt avseende om båtföraren navigerade fel eller fått dålig information om vart vandrarna skulle sättas av. En enkel kontrollfråga att be båtföraren visa på kartan var de blev avsläppta/ skulle släppas av kanske hade räckt för att avstyra hela tillbudet.

Jag vet inget om att någon skulle varit naiv och har inte påstått något sådant, bara uttryckt mina frågor och främst för att jag inte förstått hur situationen uppstått av det jag läst i artikeln och inte heller efter lite kartsstudier och webspaning.

Att informationsutbytet mellan beställare och båtförare inte varit tillräckligt bra i det här fallet är ingen järv gissning.

Thure

Men detta hittar jag när jag söker på Gränsleden: ...”Det är en torr och vandringsvänlig led som går att vandra på tre till fyra dagar. Alla ska kunna vandra den, säger Lars Israelsson”.

Men i artikeln säger ju nån (tror det var båtföraren) att leden är dåligt markerad och inte bör vandras utan guide...

Inställning o utrustning

Jag har inte varit till fjälls på nästan tjugofem år så ha överseende med att jag inte alls har koll på fjällvanding längre.

Och vad menas med ”den utrustningen”? Jag tycker det är intressant att lära sig och kan av artikeln inte utläsa att det är några brister i deras utrustning.

Om leden finns det lite olika information, som du nämner att det är torrt och fint till att svårt att hitta, använd guide...! Under sept månad fins det inga leder som är "torra och fina"! På vissa ställen/sidor står det att det finns sovstugor, på vissa andra står att det bara finns rastställen... Att dom tog med tältet, var en "sista sekunden grej" som inte var tänkt från början...men jäkligt tur att dom gjorde det! Aktuella kartor med utmärkta rastställen/sovstugor? efter den leden finns väl ännu inte?
Hur väl kunde dom orientera sig efter kartan, läsa terrängen, ta ut fasta riktpunkter och X in sin okända position tex..om man går vilse/hamnar fel..

Med den informationen i bagaget bör man tänka sig efter mer än en gång...utrustningsmässigt så ser jag på samma bilder som du, det jag tänkte på var tältet, ett sådan är defenitivt inget jag ger mig ut på fjället med i mitten av september månad då vädret kan vara allt mellan himmel och helvete!

Därav ovanstående tyckte jag att det var lite naivt av dom med den utrustningen(där tältet inte ens var planerat) att ge sig iväg på den tänkta turen, för ett ovant par fanns det för mycket "OM" om turens sträckning, beskaffenheter tycker jag

//A

Längs led..

En annan tanke dök upp, när vi pratar om båttransporter, priser osv... Varför skulle dom ha hämtning på samma ställe? Skulle dom inte gå hela leden fram till Norge? Skulle dom sedan gå tillbaka samma väg?...eller...finns det ett tredje alternativ?

//A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg