Knott

Har kvar ett gäng myggspiraler från gamla tider. Men dom är förbjudna numera ? och går inte att köpa längre ?
Edit: Luktar ganska gott faktiskt !

Edit2: Verkar lite oklart, om man googlar kan man köpa myggspiraler us622 från olika nätbutiker.

Thermacellkuddarna är väl på gränsen, har oxå för mig att en del typ av användning är förbjuden i Fin. Hursomhelst ska den inte slängas i naturen utan ta med dom hem.

Det är väl miljönissarna som jobbat för högtryck igen, använd inte för mkt, släng inte i naturen, ät inte upp dom -> då är det ok !
 
Senast ändrad:
Har kvar ett gäng myggspiraler från gamla tider. Men dom är förbjudna numera ? och går inte att köpa längre ?
Edit: Luktar ganska gott faktiskt !

Edit2: Verkar lite oklart, om man googlar kan man köpa myggspiraler us622 från olika nätbutiker.

Thermacellkuddarna är väl på gränsen, har oxå för mig att en del typ av användning är förbjuden i Fin. Hursomhelst ska den inte slängas i naturen utan ta med dom hem.

Det är väl miljönissarna som jobbat för högtryck igen, använd inte för mkt, släng inte i naturen, ät inte upp dom -> då är det ok !

De enda myggspiraler utav dom jag testat över tid som varit effektiva var gamla Radar, US är inte i närheten.
 
Hej. Min erfarenhet är att om man ser till att hålla sig uppe på kalfjället så är det väldigt ovanligt med enorma mängder med knott. Utan att veta säkert misstänker jag att de är för små för att kunna flyga när det blåser och därför föredrar att hålla till nere i skogen eller i videsnår.

Kan inte på rak arm erinra mig att jag drabbats av stora mängder med knott på kalfjället vid ett enda tillfället trots en 500-600 tältnätter vid det här laget.

/ Stefan

Jag har varit med om en extrem knottexplosion. På vägen ner mot Ritsem skulle vi tälta och varje gång jag tryckte ner tältpinnarna så var det som att jag tryckte hål på en ballong med knott. Det var bland det värsta jag varit med om. Vi fick upp tältet och det var fullkomligt vedervärdigt. MEN inne i tältet satt de som små snälla individer på insidan av innertältet. Precis som mygg brukar göra.

Och dagen efter till frukosten var de lika j*vliga som vanligt. Men inte inne i tältet
 
Hej. Min erfarenhet är att om man ser till att hålla sig uppe på kalfjället så är det väldigt ovanligt med enorma mängder med knott. Utan att veta säkert misstänker jag att de är för små för att kunna flyga när det blåser och därför föredrar att hålla till nere i skogen eller i videsnår.

Kan inte på rak arm erinra mig att jag drabbats av stora mängder med knott på kalfjället vid ett enda tillfället trots en 500-600 tältnätter vid det här laget.

/ Stefan
Dom gillar vindstilla väder, men kan va ganska långt upp bland 800-900m öh. Däremot gassar solen riktigt varmt försvinner dom helt. Så man kan vänta sig att de är borta nästa dag om man har tur.
 
Jag har varit med om en extrem knottexplosion. På vägen ner mot Ritsem skulle vi tälta och varje gång jag tryckte ner tältpinnarna så var det som att jag tryckte hål på en ballong med knott. Det var bland det värsta jag varit med om. Vi fick upp tältet och det var fullkomligt vedervärdigt. MEN inne i tältet satt de som små snälla individer på insidan av innertältet. Precis som mygg brukar göra.

Och dagen efter till frukosten var de lika j*vliga som vanligt. Men inte inne i tältet
Finns många olika sorters knott också. Vissa far bara omkring och bitts lite andra är är på en som predatorer. Kryper innnanför kläderna och biter så blodet sprutar. Typ som taget från en scifi film. Men är dom så lugna och fina i förtältet som ni skriver får jag testa det nästa gång.
 
Knott kan vara hur besvärliga som helst utomhus, men jag upp,lever att får man in dem i tältet eller bilen kryper de bara utmed "väggarna" och slutar bitas. Mygg däremot fortsätter bitas även i tältet så det gäller att ha rent hus från dem innan man somnar.
På vid en vandring när vi tältade på ett ställe ovanför Abisko där det var gott om små flugknott, vilka följde med i stora mängder in i innertältet och samlades i flock uppe i takhöjd. Min hustru kom då på ett smart trick, öppnade myggnätet i vädringsventilen i fotändan, tog kepsen och med ett drag skickade ut hela gänget genom ventilen till yttertältet innan vi lugnt kunde krypa ner i sovsäckarna.
 
Hej. Min erfarenhet är att om man ser till att hålla sig uppe på kalfjället så är det väldigt ovanligt med enorma mängder med knott. Utan att veta säkert misstänker jag att de är för små för att kunna flyga när det blåser och därför föredrar att hålla till nere i skogen eller i videsnår.

Kan inte på rak arm erinra mig att jag drabbats av stora mängder med knott på kalfjället vid ett enda tillfället trots en 500-600 tältnätter vid det här laget.

/ Stefan
Kalfjäll +blåst så undviker man knott och mygg och att ej slå upp tältet nära vattendrag.
Senaste resa i Jotenheimen över 14 d endast lite mygg på ca 1000 m vid 1400 till 2400 mygg/knottfritt nackdelen brist på fåglar som äter dessa insekter.
Var dock gått om mygg på sista bussbytet på ca 200m nära hemmet.
Myggmedlet kom ej till användning alls vilket jag misstänkte i förväg och tog liten tub stift.
 
Tycker det är förvånansvärt lite mygg och knott i Norge där jag har varit. Har nästan aldrig haft något problem alls. Svart flugor kan dock vara ett riktigt jobbiga när det är varmt ibland.
 
Problematiken med Thermacel är att de inte skrämmer iväg myggor/knott, de dödar dem och alla andra insekter som kommer i närheten. Av den anledningen är den totalförbjuden i bla Finland.
Som jag förstått det så har det verksamma ämnet en knockouteffekt -- dvs myggen flyger sin kos -- dock om de är i ett instängt utrymme så dör de till slut.

Thermacell har en liten -- men väldigt liten effekt på knott -- och helt obefintlig knockouteffekt. Stänger du in mygg med Thermacell så faller de till slut ner döda. Liknande effekt på vanliga flugor.

Någon som har en uppdaterad mygg/knott rapport för i år? Åker upp till Kvikkjokk i slutet av en vecka och försöker bedöma om jag ska ta med Thermacellen eller försöka spara vikt.
 
Så här sent på säsongen brukar det aldrig vara några större problem med mygg. Jag brukar lämna myggstiftet hemma når jag planerar vandring mitten-slutet av augusti.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1

Liknande trådar