1. Varför ta Cold Steel Master Hunter istället för Fällkniven F1?
2. plagiatvarningen/förbättringen bör väl tillägnas Fällkniven?
3. snöat in på micarta
4. I dagarna funderar jag på TOPS BOB Fieldcraft.
1. Vet inte hur MAW har resonerat, kan bara tala för mig själv.
Jag förvärvade kniven för en blygsam summa helt enkelt för att det handlar om en i knivkretsar legendarisk modell som blir allt svårare att få tag på i den versionen som jag har.
Jag kommer självklart inte att använda kniven. Den är nu en del av min samling.
Skulle jag trots allt vilja ha en nyare variant så hade det blivit just den som MAW väntar på. Anledningen är att stålet är mer slagsegt än de ståltyperna som Fällkniven erbjuder. Och det trots att Fällknivens blad är laminerat! Med andra ord en kniv gjord för tuffa tag.
En nackdel är förstås rosten. Dock är stålet mellanlegerat så det är inte lika känsligt som en kniv i simpelt kolstål, som t ex 1080-1095. Ärligt talat så anser jag att Crucible CPM 3V skulle sitta bättre på ett knivblad med skandinavisk slipfas eftersom det här stålet är mer än lämpligt till diverse träbearbetning.
2. Alla "lånar" av alla. Som jag skrev så är CS inte först om att använda den här designen. Men visst har Fällkniven kikat på CS när de ritade "sin" modell

.
3. Visst. Ett fint material som man kan fixa själv därhemma

.
4. OK. Det är en modell som jag inte skulle ägna en tanke. Där ser man va olika man kan tycka

. Det största förbehållet jag har är den överflödiga snäggen och tillika onödiga ansatsen/ricasson.
~Paul~