På sjuttiotalet fick jag en 38 som var reklam för SJ transport, med träskollor i importerat virke.
go tur
go tur
Skollor från kasserade slipersPå sjuttiotalet fick jag en 38 som var reklam för SJ transport, med träskollor i importerat virke.
go tur
Hehe, fullproppade med kreosot, så det droppar om dem .Skollor från kasserade slipers
1. Jag märker att jag inte varit tydlig på den här punkten.1. Att masurbjörk skulle vara sällsynt finner jag inte troligt. Träleverantörer synes inte ha några problem med att få fram material. Exempelvis så saluför Holms trävaror finsk masurbjörk per kilo.
2. Bubinga är väl ett hårdare träslag än björk, men det finns såvitt jag vet få hyllningar av knivsamlare till detta träslag.
3. Masurbjörk förefaller vara betydligt mer attraktivt.
4. Bubinga (Guibourtia-släktet) importeras bland annat från Västafrika. Import från denna konfliktdrabbade del av världen är i allmänhet mer problematisk än import från vårt kära broderland, särskilt som bubinga anses vara hotad av utrotning precis som många andra sorter av rosenträ.
5. Jag antar att EKA hade vunnit på att marknadsföra sig som nordiskt traditionellt & taktiskt high-tech. Björk i skollorna på traditionella knivar ("bushcraft"), och sedan micarta, G10, etc. på den taktiska sidan.
Det är förstås svårt att "se" vilken typ av stål och bladlängd det handlar om men min gissning är:Några av mina bruksknivar, kan ni gissa vilka de är?
Mvh troswe
Hm, förstår inte varför ett formsprutat kompositgrepp och ett enkelt blad i 1095-kolstål skall kosta så mycket pengar. Priset borde vara ca 30% - 40% lägre än vad det är. Inget köp för min del.Nu har Morakniv släppt ut Garberg i svärtat kolstål på marknaden: http://morakniv.se/produkt/garberg-black-carbon/
Pris 1099 kr med multimount, 1199 kr med läderhölster. Än så länge hittar jag den bara tillgänglig på Moraknivs hemsida/webshop.
Grundslipning: Billiga diamantbrynen på t ex Lidl, Rusta, Bauhaus och liknande. Köpte mina på Lidl för ca 50:- kronor för några år sedan. Våtslippapper duger också.Jag följer denna intressanta tråd från och till. För ett bra tag sedan (kan handla om år) pratades det om bästa/lättaste? Sättet att slipa sina knivar. Kort sagt, vad ska man köpa för att slipa sina knivar? Mest "bang for the Buck" vore bra. Nybörjarvänligt som ej kräver år av erfarenhet för att få en hyfsad skärpa.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |