Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Spännande! Ser ut som att du ska bygga handtaget horisontellt med micartan och redwooden snarare än vertikalt. Har aldrig provat det mer än med fullstor tånge, som ju detta inte är. Ska du bygga in tången halvvägs i respektive micartadel och sen limma ihop på något vis då ..? Ursäkta dumma frågor från en nybörjare...

Japp, det stämmer! Ska göra en sandwich av det hela. Har inte gjort det innan, så jag är lika mycket nybörjare jag. Ska skära ut formen av tången i micartan och sen limma på träet. Dvs bygga upp tången till en fulltånge av micarta. Tyvärr är sista delen av tången tjockare än bladryggen och micartan är lite tjockare än tången. Så det blir onekligen lite pysslande... Jag återkommer, till jul eller något..
 
En kniv som avhandlades under gårdagen.

Jaså, du har redan fått den! Grattis, jättefin! Som sagt, du får gärna använda den lite och återkomma med ett utlåtande!

~Paul~

PS Antar att man måste ta ned "axeln" mellan slipfas och bladkropp för att få kniven lite mer skäreffektiv. Å andra sidan så hänger det på vad du planerar att använda kniven till allra oftast ;).
 
Japp, det stämmer! Ska göra en sandwich av det hela. Har inte gjort det innan, så jag är lika mycket nybörjare jag. Ska skära ut formen av tången i micartan och sen limma på träet. Dvs bygga upp tången till en fulltånge av micarta. Tyvärr är sista delen av tången tjockare än bladryggen och micartan är lite tjockare än tången. Så det blir onekligen lite pysslande... Jag återkommer, till jul eller något..

Kul idé! Låter som att det kan vara en god idé att använda det där multiverktyget eller kanske en bandslip till att försiktigt slipa ner tjockleken på slutdelen av tången lite för att matcha micartan då. Jag fick min beskärda del av bandslipande i mitt senaste projekt. Det svåraste/mest tålamodskrävande är att inte avhärda bladet. Någon kanske har ett sätt eller tumregel för hur man avgör hur varmt bladet kan bli utan att det händer?
-Edit-
Sorry, läste inte tillräckligt noga ang. micartan vs. tången. Blir lite tånge- o c h micartaslipning med andra ord. Man får tänka att det ändå ger egentid i verkstan :)
 
Senast ändrad:
Väldig massa egentid på den här guarden i varje fall, den saken är säker. Egentligen är bladet kilformat, men får kompromissa till ett smalt rektangulärt hål på drygt 2mm.
 

Bilagor

  • DSC_0628.jpg
    DSC_0628.jpg
    38.3 KB · Visningar: 399
Jaså, du har redan fått den! Grattis, jättefin! Som sagt, du får gärna använda den lite och återkomma med ett utlåtande!

~Paul~

PS Antar att man måste ta ned "axeln" mellan slipfas och bladkropp för att få kniven lite mer skäreffektiv. Å andra sidan så hänger det på vad du planerar att använda kniven till allra oftast ;).

Ja man kan så klart ta ner den axeln lite. Får se hur den känns först.
 
Väldig massa egentid på den här guarden i varje fall, den saken är säker. Egentligen är bladet kilformat, men får kompromissa till ett smalt rektangulärt hål på drygt 2mm.

Haha, ja så verkar det. Jag orkar inte heller anpassa kilformen. Har provat att fylla de minimala fickorna som blir mellan beslag och bladsidor med metallstoff blandat med ytterst lite transparent lim, det blir ”bra nog”, bara jag som ser om det är väl utfört. Har ofta undrat hur puukko-hantverkarna får till sina rombformade instick i främre beslaget så perfekt
 
Jag fick min beskärda del av bandslipande i mitt senaste projekt. Det svåraste/mest tålamodskrävande är att inte avhärda bladet. Någon kanske har ett sätt eller tumregel för hur man avgör hur varmt bladet kan bli utan att det händer?
Detta är ett mycket komplicerat ämne. Vet inte hur mycket man skall ta upp här utan att det blir för teoretiskt och långtråkigt.

I korta ordalag så bör man i princip undvika att bandslipa redan härdade blad eftersom det i praktiken inte går att undvika en viss avhärdning oavsett hur försiktig man är.

Enligt en av de två legender som finns på det här området (metallurgi/materiallära/fysik/knivrelaterat), nämligen tysken Roman Landes (den andre är professor emeritus John D. Verhoeven) så kan även ett blad som känns svalt att hålla i få en egg ruinerad inom några få sekunder eftersom den rätt ofta ligger på sub-mikronnivå i tjocklek (på apexen) och blir således avsevärt fortare genomvarm än bladet i övrigt. Det kan handla om en skillnad på 1100 grader på fem sekunder om man råkar trycka till bladet lite extra!!

Med andra ord så blir resultatet en ruinerad egg som tyvärr måste avlägsnas/reprofileras ifall man vill erhålla en bättre och hållbarare dito. Observera att det ibland kan handla on sekunder! Det hjälper således inte att med jämna mellanrum doppa bladet i kall isvatten eller hålla bladet i en blöt handduk. Av dessa två dåliga varianter så är trots allt en snabb nedsänkning i iskall vatten den bättre.

Men som sagt, vill du vara riktigt säker på att inte förstöra härdningen så bör du se dig om efter en liknande maskin som undertecknad äger, nämligen en vattenkyld bandslip som heter Mado Superschliff. Dessa är dock inte helt billiga :(. Likaså kan det vara svårt att få tag på reservdelar och band.

~Paul~
 
4. OK. Det är en modell som jag inte skulle ägna en tanke. Där ser man va olika man kan tycka :). Det största förbehållet jag har är den överflödiga snäggen och tillika onödiga ansatsen/ricasson.

~Paul~

Snäggen/ricasson på TOPS BOB slår mig inte som onödig: den är ju ett fingerskydd. Knivar utan fingerskydd är inte särskilt roliga att använda...

Vad jag hört om kniven finns det andra störningsmoment, som t.ex. väldigt aggressiv "jimping", samtidigt som knivryggen inte är slipad i 90 graders vinkel.

En annan sida av saken är även att det kanske är en onödig kniv att ha, om man redan har Esee 4 (alla olikheterna till trots). Jag funderar fortfarande på Garberg. Tänk om Morakniv hade brytt sig om micarta!
 

Bilagor

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    50.5 KB · Visningar: 349
Senast ändrad:
1. Snäggen/ricasson på TOPS BOB slår mig inte som onödig: den är ju ett fingerskydd. Knivar utan fingerskydd är inte särskilt roliga att använda...

2. Vad jag hört om kniven finns det andra störningsmoment, som t.ex. väldigt aggressiv "jimping", samtidigt som knivryggen inte är slipad i 90 graders vinkel.

3. funderar fortfarande på Garberg. Tänk om Morakniv hade brytt sig om micarta!
1. Vi har uppenbarligen olika syn på detta. För min del så hade det räckt med ett väl utformat grepp försett med en fånglina. Bilden underst är trots några återstående brister mer lik designen jag hellre hade sett på Tops-kniven.

2. Personligen använder jag aldrig bladskårningen för att få bättre grepp, oavsett om det handlar om en upphöjd/vinklad sådan eller ej. Återigen, enbart greppets utformning borde räcka för att ge det önskade greppet, styrkan i skäret. Använder heller inte kniven till att göra upp eld medelst tändstål. Kör på det lilla blecket som medföljer om jag måste. Annars använder jag en av mina två Bic-tändare som alltid följer med.

3. Varför inte tillskriva dem och fråga, alternativt önska sig det? ;)
 

Bilagor

  • untitled 2.jpg
    untitled 2.jpg
    95.1 KB · Visningar: 347
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 345
I korta ordalag så bör man i princip undvika att bandslipa redan härdade blad eftersom det i praktiken inte går att undvika en viss avhärdning oavsett hur försiktig man är

Usch då. Jag körde ishinksmetoden och försökte verkligen vara tålmodig vg. både tryck och tid mot bandet. Tyckte eggen kändes ok när jag körde slutbryning på sharpmakern. Man får hoppas, då bara
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg