Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox - samma exemplar, med tre funktioner (korkskruv, kapsylöppnare, kniv), som jag skaffade i München 1989 under en tågluffning.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Se ovan + liten yxa (Wetterlings) och vikbar grensåg (Husqvarna). Hade EKA W12 fungerat som en kniv hade jag kunnat använda den. Opinel har en fin och vikbar grensåg som jag är sugen på (den stora modellen). Yxa och såg är generellt bättre än kniv i skogen.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Se under 1.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Kockkniv från Wüsthof.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Min drömkniv skulle kunna vara EKA W12 med riktig skandinavisk slipning (så att den kan fungera som en kniv) och en annan knivslida än den befintliga som är i kydex - d.v.s. jag skulle hellre haft en i läder. Fin och funktionell design bortsett från den helt misslyckade slipningen.

EKA hade tidigare modeller som liknar W12 vilka hade handtag i masurbjörk. Numera är det enbart bubinga och plast som gäller (samt paracord i en modell). Det är tråkigt. Björk är mer svenskt, EKA ligger i Eskilstuna. Varför dessa exotiska träslag? EKA är nog generellt, som företag, på väg ner mot undergången. Man tappar mer och mer av det genuina och blir en trist mainstreamtillverkare utan egenart.

Har av någon anledning fått för mig att jag ska få till det här med att slipa/bryna/få mina knivar vassa med hjälp av slippapper, men får inte till det så jag är nöjd.

Offret är min fällkniven Kolt.
Har sett på så många videor att jag känner att teorin sitter, men ändå så blir det in bra (som jag vill).

Använder 2000korn papper och har testat med en bit cellplast liggunderlag, en dagstidning, min stropp (strigel?) som underlag.
I kombination med ovan har jag lekt med olika vinklar ( märkt eggen med en penna) samt olika tryck på samtliga underlag.

Lyckas få den främre delen av kniven, alltså "böjen", tillräckligt vass för att kunna raka bort hår och skära tidningspapper, även om jag tycker den kunde vara något vassare.

Resten av bladet känns vasst när jag känner med fingret men skär inte tidningapappret utan mer biter fast, samma med armhår.

Vart felar jag? Vinkeln? För fint slippapper? Vart ligger hemligheten?

Hej
Jo 2000papper är väldigt fint. Mitt förslag är att skaffa ett portabelt mikroskop från clasolsson eller tradera så du ser vad du gör. Sannolikt så når din slipning inte hela vägen ut till eggen. Sen är det lite så att när man byter slipmetod så behöver man göra en grovinslipning först. Sen kan man gå på med finare slipdon.

Kjell

Tidigare idag just innan vi la ut med båten för fiske. Kanonbra kniv för att rensa några kilo röding.

Bilagor

• IMG_2887.jpg
    IMG_2887.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,048
flera nybörjare kan bränna sig på dylika nypolerade.
Har tyvärr själv gått på flera sådana nitar i början av mitt samlande :(.

Likaså har man råkat ut för knivar som presenterats felaktigt. Bland andra en Folke Arström-kniv som sedermera visade sig vara en usel kinesisk ÖB-kniv lagd i en äkta/original EKA-ask.

~Paul~

En liten historia om två knivar.

dessa två knivar är olika versioner av puma prospector. Detta är en kniv som i Sverige uppnått nästan kultstatus. Detta pågrund utav att Vår kniv guru Anders L Dahlman från 1970 talet och 1980 talet tyckte att det var den bästa fick kniven. Han skrev om otaliga knivar i jaktpress under åren och han återkommer ofta till denna kniv. När han sedan skriver en bok om knivar återkommer denna puma återigen som hans bästa kniv. Eftersom att han hade nästan monopol på att skriva om knivar i pressen fick detta stort genomslag. Kniven förefaller inte varit speciellt populär i resten av världen Och tillverkningen las ner. Stor efterfrågan från Sverige gjorde att puma åter tillverkade 1000 exemplar märkta final edition någonstans i början på 90 talet. Jag själv var mycket influerad av Anders skriverier och köpte mig en prospector så snart min tonårsekonomi tillät. det var en utav mina första kvalitetsknivar och jag bar den i fickan under flera år. Under två perioder var den borta. När jag först flyttade till egen lägenhet ha det är mina knivar på en byrå. Prospekten försvann var väl borta ca ett år. När jag flyttade på byrån vid tillfälle låg den på golvlisten bakom byrån. stor glädje att den återkom. Bara något år senare var den borta igen och blev också borta ca ett år. Återfanns igen i en danssko I min garderob. Hade väl troligen slunkit ner där någon gång när allt var packat i en röra i en väska. efter det har jag blivit rädd om kniven och endast använt den sporadiskt vilket är synd eftersom det är en utmärkt kniv. Den andra kniven är en final edition och den köpte jag på Landbys jaktaffär i Östersund. Skulle fara in mitt i älgjakten och köpa skott. Det var då flera år sedan jag hade sett att kniven kommit ut i ett slut utförande men den hade kostat 1000 kr hos Widforss i Stockholm så jag hade hoppat över detta. Där på Landbys låg den ien monter och kostade 350 kr. jag slog till. Även denna kniv har jag använt mycket ja kanske mer än den första. Man kan se på dessa knivar att puma var på nedgång i mellan 1980 och 1990-talets början. båda är fina knivar men den första har customkvalitet. hela historien gör att knivarna ligger mig varmt om hjärtat.

Bosse

Bilagor

• IMG_2899.jpg
    IMG_2899.jpg
    35.9 KB · Visningar: 935
Jag gillar dessa Pumaknivar och har ett gott öga till en modell som heter 868 Angler. Har hittat en i USA från -88 i nyskick men den är `dyr´.

Vad tycker du man kan ge??

Puma drar iväg snabbt i pris. Egentligen mer än vad det är värt. Brukar vara bra passning men matrealen är egentligen rätt basic. Gissar att den hamnar på säg 2000 kr eller mer. Mycket fina knivar att välja på i den prisklassen. Det sagt hoppas jag själv ännu på att få tag på en 4 star med micharta eller en liten lockback med horn. Jag hade en gång en backpacker som jag bytte mot ett teleskopmetspö i ungdomligt oförstånd. Nu när jag har det i minnet blir jag väl sömnlös i natt. I sanningens namn har det varit ett bra bäckspö och jag gissar att man behöver en balja för att rymma öringarna det gett mig.

Bosse

Gillar allt med Prospectorn utom kanske den något för utpräglade snäggen/ansatsen.

I övrigt så är kniven utrustad med enbart fördelaktiga detaljer som ett flatslipat blad, fin bladform, bra ergo/säkert grepp och fina material.

~Paul~

Precis.

Skall jag vara ärlig så fanns det en variant på den här modellen som är ännu lite "ruskigare", nämligen den med två blad och dessutom tandpetare, pincett och fånglinefäste. Modellen hette 666 Gelder.

Det andra bladet är av spey-typ.

KLC07967.jpg

Ett fint ex är extremt svårt att få tag på.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg