Till våren är det 20 år sedan min bror omkom i en olycka. Han var en hängiven naturmänniska och jägare. det här är hans knivar och det är således 20 år sedan de används senast I jaktsammanhang. morakniven och fällkniven använde han väl mest i barndomen. Marttiinin var hans favorit under en del år och kniven med Iisakki bladet fick han av min kusin som ibland slöjdar knivar och det blev hans favorit de sista åren. Det är såna här grejer som man har i sina gömmor som är riktiga skatter! Den handgjorda kniven hänger på en krok bredvid min säng.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Jag skickar några handgjorda knivar till. Den kniven som ligger ute på flanken Är min första handgjorda kniv. tyvärr vet jag inte vem som gjort den. Initialerna är PN och jag tror du slöjdaren kom från ås i Jämtland. Jag köpte den hos konservatorn för sisådär drygt trettio år sedan. Kniven överst på bild fick jag i våras när jag fyllde 50 år. Den är handgjord av Björn Åslund från Skönvik Lappland. Den är använd av min svärfar under många år. En riktig klenod till min samling och en kniv jag länge velat ha. Kniven längst ner i bild är gjord av min kusin till min fyrtioårsdag. Jag använder den ibland till lättare aktiviteter men jag är det stora hela rädd om den. Kniven i mitten har jag gjort själv. Den är gjord med tanke på att vara en vinterkniv och därför har den lite längre skaft. Bladet är gjort av Mattias baudin och den något uppsvängda spetsen funkar bra när kaffepannan skall lyftas av elden.
Bilagor
Två väldigt tidiga knivar. morakniven fick jag när jag var fem år gammal. Min farbror Edner kom med den till mig när jag lekte i sandhögen. Han sa att det var dags för mig att ha en kniv så jag kunde vara med och Jaga älg. En av de lyckliga stunderna i livet. fällkniven fick jag av Edner i julklapp ett par år senare. Har blivit att jag tänkt på det en del nu i höst eftersom Edner gått bort.
Bilagor
Till sist en helt annan kategori knivar jag gillar att ha. Har oftast en sån här liten som komplement i myntfickan på jeansen. Den med örebro slott Är en arvekniv som min pappa köpte på någon skolresa. De klassiska knivarna kommer från robeson och Eskilstuna. Samarbetet mellan Eka och Wenger Är en favorit och den jag oftast använder av dessa.
Bilagor
Tackar Ja, att jag föredrar just den vinkeln på bladet (jämfört med hantaget) när jag jobbar med skalkniven. Jag har någon typ av "Japanskt" sätt att hålla knivar (väldigt långt in på handtaget) så den innersta delen av eggen använder jag sällan. Plus att jag tycker att den där mjuka linjen från eggen till bladryggen är snygg, så jag förenade lite nytta med nöje där!
Ok, då förstår jag.
Jag är van vid europeiska handtag men skaffade förra året en Goko Hamono med traditionellt japanskt handtag. Lär mig så sakteliga...
http://www.cleancut.se/index.php?op...art_category_id=69&virtuemart_product_id=1460
/Lux
Bilagor
Jag skickar några handgjorda knivar till. Den kniven som ligger ute på flanken Är min första handgjorda kniv. tyvärr vet jag inte vem som gjort den. Initialerna är PN och jag tror du slöjdaren kom från ås i Jämtland. Jag köpte den hos konservatorn för sisådär drygt trettio år sedan. Kniven överst på bild fick jag i våras när jag fyllde 50 år. Den är handgjord av Björn Åslund från Skönvik Lappland. Den är använd av min svärfar under många år. En riktig klenod till min samling och en kniv jag länge velat ha. Kniven längst ner i bild är gjord av min kusin till min fyrtioårsdag. Jag använder den ibland till lättare aktiviteter men jag är det stora hela rädd om den. Kniven i mitten har jag gjort själv. Den är gjord med tanke på att vara en vinterkniv och därför har den lite längre skaft. Bladet är gjort av Mattias baudin och den något uppsvängda spetsen funkar bra när kaffepannan skall lyftas av elden.
Tack Bosse, många fina knivar!
/Lux
Kniven med träsliret visade jag även tidigare. Jag köpte den i trakterna av att vara 18 år. Den andra kniven fick jag av mina arbetskamrater på ett bygge i Vemdalsskalet efter att jag brännskadas. Inget allvarligt men jag behövde vara sjukskriven ett tag och fick denna uppmuntran.dessa två knivar är vad jag använde till älgjakt och det mesta annat i friluftsliv väg under 1980 och 1990 talen. på den tiden hade vi mycket älg. Några älgar sköt jag själv och det flesta sköts av andra sammanlagt lär det väl röra sig om en 200 till 300 älgar som man i olika grad använt dessa knivar till. numera dem i stortsätt pensionärer till förmån för mer speciella jaktknivar samtidigt som älgstammen sjunkit rätt dramatiskt .
Bilagor
Den undre kniven är det förresten en personkniv från Kiruna. Det är en riktigt högkvalitativ kniv!
Jag tyckte att min Persson kniv förtjänade en bättre bild. Skickade även med en kniv som jag förmodligen använder oftast just nu när jag är utomhus. Jag har även en Zytelslira till den med snöre för att hänga runt halsen. Lite praktiskt ibland. Jag hann den vara riktigt bra för att rensa röding och öring vilket jag ibland gör en hel del av.
Bilagor
Kan jag få visa er en kniv som jag jobbat otroligt mycket med. En i grunden lysande design där eka tappat stilen totalt. Handtagets behandling var bedrövlig Men jag har använt olja och terpentin i ett par år så den börjar väl vara ok. Låset inpassning är egentligen bedrövlig men det fungerar och till råga på allt stack spetsen upp ovanför skaftet vilket gör att jag fått sänka spetsen. Även det sista är bra för funktionen men bedrövligt i tillverkningen. Härdningen är dock bra så det är numera en brukbar kniv.
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg