Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
En sten har fallit från mitt hjärta. från och till har jag letat min Opinel nummer sex. Den har varit borta ett par månader. Jag har kollat arbetsbyxor, shorts, gömmen uppi fjället. helt borta. Så gick omkring och funderade lite granna på sommaren tänkte på att jag varit på Island och vips kom jag på att den låg i resväskan i Lillfacket på utsidan. yes den är tillbaks och jag har fortfarande aldrig tappat bort en kniv som jag inte lyckats hitta om jag fått lägga lite tid på det. Nu bär det ut till min Tormek 7. slaktknivarna och swingblade samt en Mora 2000 ska få lite omsorg. imorgon styckar jag ett smaldjur. på tisdag bär det av till fjälls. Det blir ingen Buchkraft men förmodligen lite matlagning utomhus.
Bosse
Bosse
Bilagor
Grattis! En trevlig knivduo.En sten har fallit från mitt hjärta. från och till har jag letat min Opinel nummer sex. Den har varit borta ett par månader. Jag har kollat arbetsbyxor, shorts, gömmen uppi fjället. helt borta. Så gick omkring och funderade lite granna på sommaren tänkte på att jag varit på Island och vips kom jag på att den låg i resväskan i Lillfacket på utsidan. yes den är tillbaks och jag har fortfarande aldrig tappat bort en kniv som jag inte lyckats hitta om jag fått lägga lite tid på det. Nu bär det ut till min Tormek 7. slaktknivarna och swingblade samt en Mora 2000 ska få lite omsorg. imorgon styckar jag ett smaldjur. på tisdag bär det av till fjälls. Det blir ingen Buchkraft men förmodligen lite matlagning utomhus.
Bosse
~Paul~
Opinel
Fina knivar. Har länge funderat på att skaffa en Opinel och när jag nu ser din, Bosse, inser jag, att jag måste göra slag i saken. Undrar bara vilken storlek som passar en stor hand. Vad tror du Paul? Du skriver ibland att du har stora händer.
.
En sten har fallit från mitt hjärta. från och till har jag letat min Opinel nummer sex. Den har varit borta ett par månader. Jag har kollat arbetsbyxor, shorts, gömmen uppi fjället. helt borta. Så gick omkring och funderade lite granna på sommaren tänkte på att jag varit på Island och vips kom jag på att den låg i resväskan i Lillfacket på utsidan. yes den är tillbaks och jag har fortfarande aldrig tappat bort en kniv som jag inte lyckats hitta om jag fått lägga lite tid på det. Nu bär det ut till min Tormek 7. slaktknivarna och swingblade samt en Mora 2000 ska få lite omsorg. imorgon styckar jag ett smaldjur. på tisdag bär det av till fjälls. Det blir ingen Buchkraft men förmodligen lite matlagning utomhus.
Bosse
Fina knivar. Har länge funderat på att skaffa en Opinel och när jag nu ser din, Bosse, inser jag, att jag måste göra slag i saken. Undrar bara vilken storlek som passar en stor hand. Vad tror du Paul? Du skriver ibland att du har stora händer.
.
Helt klart bör du inte som alla andra köpa nr 8. Den är på tok för liten om dina labbar är storleksmässigt i närheten av mina.Fina knivar. Har länge funderat på att skaffa en Opinel och när jag nu ser din, Bosse, inser jag, att jag måste göra slag i saken. Undrar bara vilken storlek som passar en stor hand. Vad tror du Paul? Du skriver ibland att du har stora händer.
.
Nummer 9 bör vara "right on the Money" .
~Paul~
Tycker att Opinel har bra blad. Form och stål är suveräna för edc. Men låset suger så in i bombens. Kärvar och är halt. Mycket opraktiskt. Förstår inte varför folk gillar dem.
Jag kan bara tala för mig själv.
I mina ögon ligger Opisarnas storhet i en kombination av moderat pris, utmärkt bladprofil/bladgeometri, hyfsat bladstål, samt enkelheten i underhållet. Att dessa knivar inte har den bästa bladlåsningen är förstås en nackdel. Dock uppväger fördelarna denna nackdel. Är man medveten om knivarnas svaghet så bör det aldrig ske några olyckor eller andra missöden.
En möjlighet är ju att ge kniven ett bättre skydd/glid, samt utseende genom att eventuellt "fritera" skaftet i olja. Detta har vi ju behandlat tidigare i den här tråden. Därefter kan man behandla pivotområdet med lämpliga medel för att få ut det mesta ur de materialen som finns.
~Paul~
Måste fråga er experter. Har en opinel ostronkniv som är utmärkt, men då man sköljer av den under rinnande varmvatten för rengöring så sväller träet (tror jag) för nästa gång kärvar den som attan att fälla ut och så har den fortsatt sedan första disken. Har smort med lite matolja men ingen förbättring.
Vad att göra?
Vad att göra?
Allt obehandlat trä suger åt sig vatten. Det är bara så det är.Måste fråga er experter. Har en opinel ostronkniv som är utmärkt, men då man sköljer av den under rinnande varmvatten för rengöring så sväller träet (tror jag) för nästa gång kärvar den som attan att fälla ut och så har den fortsatt sedan första disken. Har smort med lite matolja men ingen förbättring.
Vad att göra?
Det finns några vägar att vandra för att eventuellt slippa undan problemet. Den ena varianten har jag redan nämnt, dvs att "fritera" träet och därefter låta torka ordentligt, samt behandla med diverse kemikalier eller lack. I det läget behöver man förmodligen behandla pivotområdet separat och därför måste kniven tas isär.
Det finns andra metoder men inga är helt bombsäkra. De vanligaste är att behandla skaftet med diverse linoljor, terpentin, Militec 1, Rennaisance-wax, Balistol och liknande men dessa metoder är inte lika effektiva som den som jag redan nämnt.
~Paul~
Hur man plockar isär en Opinel. Spola till början av denna video som tyvärr börjar från slutet:
https://www.youtube.com/watch?v=E9bro3v7uq4#t=188.6663477
~Paul~
https://www.youtube.com/watch?v=E9bro3v7uq4#t=188.6663477
~Paul~
Tackar för tipset hur man tar isär opinel. Gick enkelt. Sen tog jag en bred mejsel och öppnade lite på den inre hylsan och monterade ihop. Går som en dröm nu.
Lite lurigt att dom redan på fabrik stukat sprinten en aning och mitt dorn var lite för grovt, gissar att ett på nominellt 2,5mm (ca 2,4mm) gör jobbet bäst.
Lite lurigt att dom redan på fabrik stukat sprinten en aning och mitt dorn var lite för grovt, gissar att ett på nominellt 2,5mm (ca 2,4mm) gör jobbet bäst.
Grattis! Ja, man får trixa lite ibland. Själv använder jag en modifierad spik .Tackar för tipset hur man tar isär opinel. Gick enkelt. Sen tog jag en bred mejsel och öppnade lite på den inre hylsan och monterade ihop. Går som en dröm nu.
~Paul~
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg