Min största och min minsta kniv. Marttiinin Är en av modellerna i Lappinleukuserien och jag köpte den när vi någon gång fick fara in till Östersund på studiebesök med lite frigång i affärer under högstadiet. kommer den till användning nu för tiden vilket är sällan blir det i samband med vinterfiske och skoteråkning. Rosellin Är av modellen mormors tand och jag fick den lämpligt nog av min farmor när jag fyllde 18. hon tänkte att den skulle vara bra att ta ur älg med. Jag kan säga att jag aldrig provat det med den här kniven. Däremot så har jag vänt sliret så att det fungerar bra för en vänsterhänt och kniven är skarp och bra när man vill lägga tid på att tälja något fint.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Ok, då förstår jag.
Jag är van vid europeiska handtag men skaffade förra året en Goko Hamono med traditionellt japanskt handtag. Lär mig så sakteliga...
http://www.cleancut.se/index.php?op...art_category_id=69&virtuemart_product_id=1460
/Lux
Ah, fin! Precis, bladet sticker ju ut en bit från handtaget även på den, då man i princip har pek- och långfingret på/längs med bladet, och håller i handtaget endast med de "nedersta" fingrarna. Då blir "trycket" ändå precis där eggen börjar. Är Rosellihandtaget lika mastigt som på ex.vis deras Hunter-kniv?
Skulle säga att handtaget motsvarar grovleken på en Mora nr 1 fast förstås rakare. bladet är 6 cm.
Så var det det här med trappern. en typisk amerikansk modell. Man tänker liksom på vilda västern men så vitt jag kan förstå är det här en jackkniv med rötterna i 1920 talet. liksom efter den stora trapperiden. Först kom nog original storleken med 4 1/4 skaft. min favorit är dock case mini trapper i cv. Den röda casen är modifierad att passa fisk och fågel och vänsterhänthet bättre.
Bilagor
Tar en annan välkänd Amerika modell i detsamma. Stockmankniven. Återigen tänker man på vilda västern men så vitt jag förstår det kommer detta pattern från slutet av 1800 talet. Men så lär väl en hel del cowboys burit den även senare även om den inte deltagit i indiankrig. Den finns i en hel del storlekar. Själv gillar jag det minsta bäst som EDC. för stora knivar det finns det bättre modeller. Mycket historia all the same. som kuriosa kan väl sägas att Anders L Dahlman har stökat till det lite grann då han beskrivit sheepfootbladet som ett blad att trimma hovar och klövar med. Egentligen handlar det om formen på bladet. I huvudsak är det ju ett rakt blad lämpligt för läder.
Bilagor
Scout eller campkniven. Som jag förstår det ligger rötterna någonstans kring 1900 talet början eller kanske slutet av 1800 talet om man utgår från Victorinox. väldigt lämpligt förmodligen I en industrialiserad värld. antar att det dök upp mycket mer skruvar konservburkar och kapsyler allteftersom 1900 talet led. Ett favorit pattern för mig. Och jag använder min lilla case ibland annars har jag bara Victorinox i bruk. Visade inte dem på bilden men jag har något tiotal eller lite fler.
Bilagor
För att motverka att stämplas som en fullständig stofil så postar jag in några knivar med clip för fickan. Den lilla kniven av modellen Benchmade AFCK använde jag faktiskt som EDC i ett helt år kring 2000. Den stora kniven av modellen AFCK använde jag tror det eller ej en del i friluftsliv. Ja vad bra förbannad på sågtänderna så de åkte med hjälp av slipstenen. Jag tycker mycket bra om calypso jr från Spyderco men använder i nuläget endast Delica ibland. Dragonfly har älste sonen ofta i fickan på utebrallorna då han tycker mer om den än om sin Gerber lst. Den sista är en rolig TV leksak!
Bilagor
Två svenska knivar från 1970 talet samt en10 år gammal amerikan. lite större fickknivar. samma typ av kniv och ändå så olika. EKA Swede 38/45 Är en av mina absoluta favoriter över alla tider och över alla modeller. Tyvärr såg jag att den gått ur tillverkning ???? EKA håller på att drunkna i konstiga havet.
Bilagor
Jag förstår om ni tänker: måtte han bli frisk i ryggen snart. fast det här blir väl sista bilden. Lite smått och gott. Ett guldkorn är den röda gerber lst som jag köpte samtidigt med min Remington trapper 1992. Jag använde den som daglig fickkniv under en lång tid. En gång fick jag min gamla Volvo stulen och den låg en skjorta i vars bröstficka kniven var. Bilen kom tillbaka så gjorde även skjortan fast använd och smutsig och I fickan låg fortfarande kniven kvar???? U2 har jag två av. Mest för att jag gillar den väldigt bra. Case swayback jack i cv och chestnut bone är tillika en liten och bra kniv. Designad av Tony Bose som är en legendarisk knivmakare i USA. tänk om det vore ett original!!!! Gerber folding sportsman 1 var min första fällkniv från usa och kostade en bra slant för en tonåring. Ruggigt välgjord är den.
Bilagor
Har av någon anledning fått för mig att jag ska få till det här med att slipa/bryna/få mina knivar vassa med hjälp av slippapper, men får inte till det så jag är nöjd.
Offret är min fällkniven Kolt.
Har sett på så många videor att jag känner att teorin sitter, men ändå så blir det in bra (som jag vill).
Använder 2000korn papper och har testat med en bit cellplast liggunderlag, en dagstidning, min stropp (strigel?) som underlag.
I kombination med ovan har jag lekt med olika vinklar ( märkt eggen med en penna) samt olika tryck på samtliga underlag.
Lyckas få den främre delen av kniven, alltså "böjen", tillräckligt vass för att kunna raka bort hår och skära tidningspapper, även om jag tycker den kunde vara något vassare.
Resten av bladet känns vasst när jag känner med fingret men skär inte tidningapappret utan mer biter fast, samma med armhår.
Vart felar jag? Vinkeln? För fint slippapper? Vart ligger hemligheten?
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Offret är min fällkniven Kolt.
Har sett på så många videor att jag känner att teorin sitter, men ändå så blir det in bra (som jag vill).
Använder 2000korn papper och har testat med en bit cellplast liggunderlag, en dagstidning, min stropp (strigel?) som underlag.
I kombination med ovan har jag lekt med olika vinklar ( märkt eggen med en penna) samt olika tryck på samtliga underlag.
Lyckas få den främre delen av kniven, alltså "böjen", tillräckligt vass för att kunna raka bort hår och skära tidningspapper, även om jag tycker den kunde vara något vassare.
Resten av bladet känns vasst när jag känner med fingret men skär inte tidningapappret utan mer biter fast, samma med armhår.
Vart felar jag? Vinkeln? För fint slippapper? Vart ligger hemligheten?
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg