Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dagens bild - en fickfavorit för tillfället.

Kizer%20Gemini%201a.jpg

Kizer Gemini


Återkommer med en text om den förstås. Skall bara nyttjas lite först! :)

(visst den är "trendig" eftersom det är en "flipper" med kullager, titanhandtag och framelock. Men med mjuka enkla former och lägg till det ett fullt flatslipat droppointblad i S35VN och du har en vinnare)

/ J

Gemini är fin! Gillar även Interpid-modellen väldigt mycket! (http://knivshop.se/p/kizer-ki4468a1-interpid/)
 
Visst är ricasson en konstig detalj?! Jag hör iof till de som anar att det trots allt finns praktiska orsaker. Har några Randalls, knivar med nästan överdriven ricasso. Tror dock inte att det rör sig om ett försök att pressa produktionskostnaden, snarare om en amerikansk knivtradition med historisk bäring. Min trout and bird (lilla) använde jag en hel del. Tycker att det finns en finess med ricasson då den tillåter ett grepp nära eggen (argumentet mot är givetvis att eggen lika gärna kan nå upp till handtaget). Den större kniven är mer all round med campinginriktning, också den fungerar.

Jag tror att knivar med ricasso ska bedömas i sitt sammanhang lång från bushcraftknivar a la nutid. Täljandet, huggandet och vedfixandet sköttes med yxa, specialknivar och fällknivar. Kniven i bältet var inte tänkt för sådant utan skulle fungera för jakt och i nödfall som vapen. Ett förhållandevis långt blad var eftersträvansvärt, liksom möjlighet att kontrollera eggen väl i samband med finlir. Ricasson blir då logisk. Mot ovan anförda talar förstås att Scagels knivar inte hade överdriven ricasso.


Tillverkarnas argument är att man på det viset skyddar greppet från att oavsiktligt erhålla diverse skador i samband med slipning.

Ett annat argument är att ricasso gör bladen starkare i sin helhet och det tredje är att tillverkningen underlättas, vilket resulterar i lägre slutpris för den presumtive köparen.

Personligen så tror jag att det till största delen handlar just om den sista punkten, utan att för den delen sänka priset för konsumenten ;). Dvs högre vinstmarginaler.
-----------

När det gäller tillverkningen av EKA och korrelationen mellan pris och kvalitet så har jag förstås ett komplett svar på detta efter diverse korrespondens med både ledningen (Johnny Kanaan), samt en del initierade källor.

Tyvärr har jag lovat att inte yppa dessa detaljer pga Johnnys oro över att oavsiktligt avslöja detaljer som stärker konkurrenterna position. En del av dessa uppgifter har dock redan blivit nämnda och därför ser jag ingen anledning till att inte få kommentera dessa utan att för den delen yppa några viktigare affärshemligheter.

Ja, en del av tillverkningen sker i både Portugal och Kina. Men detta är bara halva sanningen. Det är nämligen fler länder än så som är involverade. Dessutom är det ett antal svenska firmor som deltar. Låt mig säga så här; EKA är idag ett multinationellt och multispritt företag. I Eskilstuna finns förutom ledningen (Johnny + maka) 6 anställda, varav 2 stycken är mästare. De har jobbat där i många herrans år. Inte många kvar således :(.

En rolig detalj. För något år sedan var det några av oss som köpte svenska Bonaj-knivar. Några köpte dessutom deras blad för att tillverka egna versioner. Många av oss tyckte att denna jaktkniv påminde starkt om EKA-s produkter. Inte undra på, Bonaj är ett av de svenska företagen som levererar till EKA och har nära samarbete med dem ;).

Hoppas att jag inte sagt för mycket.

~Paul~
 

Bilagor

  • Rand.jpg
    Rand.jpg
    50.1 KB · Visningar: 927
Gemini är fin! Gillar även Interpid-modellen väldigt mycket! (http://knivshop.se/p/kizer-ki4468a1-interpid/)

Jo, "Storebror" lockade mycket. Men frågan är om jag köper även den. De är nog lite väl lika även om skillnader finns. Större förstås, skålslipad och med ett urtag för fingret. Annars är ju material, skruvar, lager, och färgskala/ytbehandling identisk. Men jag valde den mindre för att den var mer fickvänlig och hade ett flatslipat blad!

Vill ha man ha en ännu större variant finns ju nu även "Kane", en Degnan designad kniv.

Har du Intrepiden förresten?

/ J
 
Ricassos kan tjäna många olika syften. På vissa moderna knivar som säljs i Japan handlar det om att förlänga räckvidden. Jakt- och skogsknivar där får inte ha blad som överstiger en viss längd, 6" tror jag det är. Men där räknas endast egglängd. Så en väl tilltagen ricasso ökar räckvidden på dylika knivar.

/ J
 
Några tankar om Enzo Necker 70 med Skandinavisk slipning, tänker främst på handtagets utformning jämnfört med MW1?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Några tankar om Enzo Necker 70 med Skandinavisk slipning, tänker främst på handtagets utformning jämnfört med MW1?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Jag har ingen Necker 70 men den är i praktiken identisk med Esee Izula och en sådan har jag. För mig så är det längre skaftet en stor fördel med WM1. Fick jag bara använda en av de knivarna så skulle jag välja WM1 men ingen av knivarna är direkt bekväma att använda för lite hårdare arbeten under längre tid.
 
Som samlare blir man riktigt glad när man hittar kniven som man allra helst vill ha. I mitt fall var det Fällkniven H1cm. Tillverkad i 50 ex 2001. Har aldrig tidigare sett ngn ute till försäljning och knappt ens bilder heller. Lite nöjd just nu.
07e67934c10e968814bc39aa6f9d212e.jpg


74f92dd039a1bc5329803dc38d335355.jpg


Fredrik
 
Oblix och oreb. Exklusiva knivar ni visar upp. Tack för titten. Obelix, mycket initierat spekulerande om Riccasso. Tror det ligger mycket i dina tankar.
 
Som samlare blir man riktigt glad när man hittar kniven som man allra helst vill ha. I mitt fall var det Fällkniven H1cm. Tillverkad i 50 ex 2001. Har aldrig tidigare sett ngn ute till försäljning och knappt ens bilder heller. Lite nöjd just nu.
07e67934c10e968814bc39aa6f9d212e.jpg


74f92dd039a1bc5329803dc38d335355.jpg


Fredrik

Jäkla fin kniv, riktigt hög "vill ha faktor". Vad ligger priset på för en sådan snygging?
 
Mina favoriter!

Dem knivar som ofta följer med ut är Fällkniven S1 och Ontario Rat-3. Ofta kompletterat av en fällkniv, i detta fall en Cold Steel Code 4. Som både samlare och brukare har jag betydligt fler alternativ men faktumet att Fällkniven tillverkar världens bästa ROSTFRIA knivar står jag fast vid.
 

Bilagor

  • DSC_0151.jpg
    DSC_0151.jpg
    47 KB · Visningar: 782

Liknande trådar