Jag håller med Paul om att ricasso är en styggelse, men det finns ju många knivar som har det så den borde ha en funktion att fylla, jag kan dock inte med bästa vilja komma på vad.
/Roy
Tillverkarnas argument är att man på det viset skyddar greppet från att oavsiktligt erhålla diverse skador i samband med slipning.
Ett annat argument är att ricasso gör bladen starkare i sin helhet och det tredje är att tillverkningen underlättas, vilket resulterar i lägre slutpris för den presumtive köparen.
Personligen så tror jag att det till största delen handlar just om den sista punkten, utan att för den delen sänka priset för konsumenten
. Dvs högre vinstmarginaler.
-----------
När det gäller tillverkningen av EKA och korrelationen mellan pris och kvalitet så har jag förstås ett komplett svar på detta efter diverse korrespondens med både ledningen (Johnny Kanaan), samt en del initierade källor.
Tyvärr har jag lovat att inte yppa dessa detaljer pga Johnnys oro över att oavsiktligt avslöja detaljer som stärker konkurrenterna position. En del av dessa uppgifter har dock redan blivit nämnda och därför ser jag ingen anledning till att inte få kommentera dessa utan att för den delen yppa några viktigare affärshemligheter.
Ja, en del av tillverkningen sker i både Portugal och Kina. Men detta är bara halva sanningen. Det är nämligen fler länder än så som är involverade. Dessutom är det ett antal svenska firmor som deltar. Låt mig säga så här; EKA är idag ett multinationellt och multispritt företag. I Eskilstuna finns förutom ledningen (Johnny + maka) 6 anställda, varav 2 stycken är mästare. De har jobbat där i många herrans år. Inte många kvar således
.
En rolig detalj. För något år sedan var det några av oss som köpte svenska Bonaj-knivar. Några köpte dessutom deras blad för att tillverka egna versioner. Många av oss tyckte att denna jaktkniv påminde starkt om EKA-s produkter. Inte undra på, Bonaj är ett av de svenska företagen som levererar till EKA och har nära samarbete med dem
.
Hoppas att jag inte sagt för mycket.
~Paul~