Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte nyss en sissipuukko m 07 som jag inte hunnit testa än men en sak jag undrar är varför det är infällt mjukt gummi typ hårt skumgummi längst ner på slidan. Nån som vet. Säkert nån smart tanke 20151102_211638.jpg

Jag tror de använder samma plastslida som till M95, vilken ju då är för lång till M07. De sågar av den och tätar hålet så här skulle jag gissa. Vart köpte du den?

Jo, det är nog så. Därav även den lilla niten längst ned. Vet inte om det är tillverkarens påhitt eller i återförsäljningsledet det sker.

Vad tycker du om kniven vid första anblick då? Bild? Nyfiken. Har själv M95.

Jag är på jobbet nu så bilderna kommer i kväll. Jag gillar storleken på kniven. Lagomt blad och rejält hantag. Tycker många knivar har för korta blad för att användas som allaround. Slidan känns bra å rejäl. Den är ju inte snygg men det var ju inte därför man köpte den. Bladet är lite för spetsigt för min smak men man måste ju tänka att den är gjort för militär så dom vill väll ha bra stickegenskaper. Prövad snabbt att tälja med den igår å den kändes bra trotts det tjocka bladet. Handtaget kunde varit bekvämare om man hade haft mer oval form istället för "trekantig". Vet inte varför man kan " missa" en sån sak på en sånhär. Ska testa bladet mer så man inte blir besviket på det. Har provat många knivar som bladet varit en besvikelse på

Rätt redskap

Jag har ingen Necker 70 men den är i praktiken identisk med Esee Izula och en sådan har jag. För mig så är det längre skaftet en stor fördel med WM1. Fick jag bara använda en av de knivarna så skulle jag välja WM1 men ingen av knivarna är direkt bekväma att använda för lite hårdare arbeten under längre tid.

För hårdare arbeten brukar den som planerat så yxa. Men det vanligaste klarar man fint med en kortbladig kniv med rejält skaft.
go tur

Ny medlem!

Hej!

Ny medlem här på utsidan, har följt denna tråd ett tag med intresse!
Här är min blygsamma samling av knivar. Nummer två men främst kanske nummer tre skulle jag gärna vilja veta mer om någon här kan något om dem!

1. Eka 10 Wood: Min brukskniv i skogen och används främst vid fiske. Förutom Leathermannen är detta min mest använda kniv.

2. Okänt märke, kan tyda PONTUS Holmb... på bladet samt Eskilstuna. Kniv som iaf har sentimentalt värde för mig då jag fått den av min styvfar för över 15år sedan. Väldigt sliten och välanvänd av mig under många år. Bladet sitter dock något löst i greppet nu och glappar så jag använder kniven väldigt sällan numera.

3.Morakniv som jag inte vet ett skvatt om. Fått den av min morfar för många år sedan, han minns inte var den kommer ifrån. Vi hittade den när jag hjälpte honom att röja i hans förråd. Kanske är det någon turistkniv? Eller finare hantverk? Vad vet jag, jag gillar kniven även om jag inte tycker slidan är särskilt praktisk (står f.ö. Sundsvall på denna, syns delvis i bilden nedan).

Bilagor

• DSC07434.jpg
    DSC07434.jpg
    15.4 KB · Visningar: 542
  • DSC07436.jpg
    DSC07436.jpg
    15.6 KB · Visningar: 533
  • DSC07438.jpg
    DSC07438.jpg
    20.8 KB · Visningar: 555
Hej!

Ny medlem här på utsidan, har följt denna tråd ett tag med intresse!
Här är min blygsamma samling av knivar. Nummer två men främst kanske nummer tre skulle jag gärna vilja veta mer om någon här kan något om dem!

2. Okänt märke, kan tyda PONTUS Holmb... på bladet samt Eskilstuna. Kniv som iaf har sentimentalt värde för mig då jag fått den av min styvfar för över 15år sedan. Väldigt sliten och välanvänd av mig under många år. Bladet sitter dock något löst i greppet nu och glappar så jag använder kniven väldigt sällan numera.

.

Hej!

Nr. 2 kan jag kommentera.
Det är förmodligen Pontus Holmberg,Eskilstuna, som avses.'
Modellen gjordes också av andra tillverkare i Eskilstuna och jag har en i min samling.
Min är gjord av Hellberg.
Bladet är i rostfritt och tången sitter nitad genom skaftet, som är gjutet i ett stycke aluminium.
Skalorna på min är utbytta mot Masurbjörk.
Aluminiumdelen är knäckt bakom fingerskyddet och bidrar till att bladet glappar.
Det är inte ovanligt att gjutna skaft knäcks under hård belastning, så det är inte det starkaste sättet att bygga en kniv på.

Mikael

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg