Jag har läst hela den här tråden. Så nu reggade jag mig för att delta i diskussionerna. Tack till alla som bidragit med så mycket kunskap. Seved, DePaul och alla ni andra.
2. Vilken kniv använder du där ute?
Helle nying och en Strömeng 9 tums storkniv. Har haft Hellen sedan jag var barn och nu är bladet slut. Så jag har beställt ett nytt blad att sätta i skaftet. Det nya blir i så kallat silverstål. Jag tror att det är Böhler k510 men är inte helt säker.
Skaftet är märkligt. Det räcker inte ens hela handen men är det bästa skaft jag vet på den typen av kniv.
Någon som vet vilket stål som är i det laminerade rostfria bladet från Helle? Helt ok har det varit men nu är tången utmattad och håller på att gå av.
storkniven är faktiskt riktigt praktisk. Jag levde större delen av livet i villfarelsen att en stor kniv inte tillförde något. Men efter att ha tagit med den ut så går det upp ett litet ljus varje gång. Framförallt när jag skall göra eld.
Välkommen namne!
Helle gillar jag! Fantastisk skärpa på fabrikseggen på mina Helle, dock har jag aldrig slagit till på just Nyingen.
Jag kan bara instämma om Strömengs samehuggare, riktigt bra och tåliga "multiverktyg" som kan fungera både som kniv, (ersättning för) yxa och machete. Och detta med en totalvikt i knivslidan på endast runt 400gram.
Angående Helles stål,
från:
https://www.ragweedforge.com/
"
Helle Steel Specifications
I'm occasionally asked what type of steel is used in the core of the Helle laminated blades. It is blended especially for Helle, and does not correspond to any of the standard types. For the technically minded, the composition is:
C-0.7%, Si-0.70%, S-0.002%, P-0.19%, MN-0.44%, Ni-0.28%, Cr-14%, Mo-0.52%.
The non-laminated blades are Sandvik 12C27.
C-0.6%, Si-0.4%, MN-0.4%, CR-13.5%
"
/Lux
Edit: Såg nu att Paul var snabbare med att svara!