Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mikael W : tack så mycket! Kul med en i kolstål. Hur upplever du det lite speciella handtaget?

Jo Nyingen har onekligen ett udda handtag, kort och högt.
Dock fyller det handen väl och ger bra stöd åt handen, men bara för tre fingrar.
Lillfingret hamnar delvis utanför änden.
Jag löste detta med en liten urgröpning för lillfingret.
Har funkat för mig,sedan andra halvan av 80-talet.

Storleksmässigt är den jämförbar med Fällkniven WM1.
Jag gillade inte skaftet på WM1 och gjorde ett nytt, med fullt stöd för alla fingrar.
Det laminerade pulverstålet i WM1 3G och ergonomin i mitt skaft, gör att jag numera väljer denna framför min Nying.

Som vanligt är Paul bättre påläst ang. stålkvaliteter, så det är tur att han är tillbaka igen!


Mikael

(bilder på min WM1)
 

Bilagor

  • WM1-030.jpg
    WM1-030.jpg
    89.3 KB · Visningar: 750
  • WM1-at-work-007.jpg
    WM1-at-work-007.jpg
    74.4 KB · Visningar: 757
  • wm1.jpg
    wm1.jpg
    68.8 KB · Visningar: 747
Fick hem knivarna igår. Bökern är riktigt trevlig och välgjord. Med ett bladlås och något förstorad så hade den varit nästan perfekt för mig.
Eka Swede 88 i Kraton... riktig besvikelse. Greppet är riktigt skönt men mekanismen är skiiiit. Bladet rör på sig vid hårdare tryck mot eggen och fastnar i det läget så man manuellt kan flytta bladet tillbaka. Alltså vad f*n. Tillbaka med den!

Då är det inte bara jag som upplever att kvalitén på EKA 88an gått ner med andra ord. Sitter och plitar på en text om den och kom då på att jag inte alls upplever mitt exemplar som lika välgjord som den jag en gång kände på och som gjorde att jag fastnade för modellen.

/ J
 
Fint skaft Mikael W. Jag gillar när de är höga. Får bra "vrid" och kraft. Det ger en stabilitet som jag saknar i de flesta lite rundare skaft. Har ett wm1 blad liggandes som jag kanske gör något av en dag.

Idag tittade jag på en shiro kami gyuto i aogami #2. Jättefin! Blir en närmre jämförelse vid ett senare tillfälle men vid första anblick så är finishen mycket mer färdig än på min goko.
 
Dagens bild - en fickfavorit för tillfället.

Kizer%20Gemini%201a.jpg

Kizer Gemini


Återkommer med en text om den förstås. Skall bara nyttjas lite först! :)

(visst den är "trendig" eftersom det är en "flipper" med kullager, titanhandtag och framelock. Men med mjuka enkla former och lägg till det ett fullt flatslipat droppointblad i S35VN och du har en vinnare)

/ J
 
Hur går det egentligen med Eka? Produktionen flyttades till Kina och Portugal minns jag. Är det sammansättning som sker i dom länderna? Antar att knivbladen tillverkas i Sverige? Dock undrar man eftersom dom bytt till skålslipning på bl a Eka 88. Det är skamligt att inte öppet deklarera tillverkning men ändå liksom antyda svensk tillverkning mellan raderna fast så inte är fallet.

Har fått tag i en genuin svensktillverkad 88 och det är en riktig fullträff.

IMG_5857.jpg
 
Hur går det egentligen med Eka? Produktionen flyttades till Kina och Portugal minns jag. Är det sammansättning som sker i dom länderna? Antar att knivbladen tillverkas i Sverige? Dock undrar man eftersom dom bytt till skålslipning på bl a Eka 88. Det är skamligt att inte öppet deklarera tillverkning men ändå liksom antyda svensk tillverkning mellan raderna fast så inte är fallet.

Har fått tag i en genuin svensktillverkad 88 och det är en riktig fullträff.

IMG_5857.jpg

Är det så illa? Det visst jag inte! OM det förhållet sig på det viset blir det aldrig mer någon EKA. Inte för att det spelar någon roll var knivar görs. De flesta knivar jag äger görs någon annanstans än de designas. Men att inte öppet deklarera det och att leda folk till att "missuppfatta" det irriterar mig något oerhört. Men det skulle ju förklara det enorma droppet i F&F.

/ J
 
EKAs framtid kan man dryfta om. Längre tillbaka var det flera tunna fjäderstål som gällde i slipjoint och fint arbete i detaljerna på alla deras knivar. Det är oxo arvet från äldre tider. Senaste åren verkar vara en sorgligt slarvig historia. Fattar inte varför men företagsstoltheten måste vara väck.
 
Just nu är det små knivar som gäller för mig.

Har en liten samling knivar som hänger du med som fickkniv dagligen. Små knivar just nu Victorinox classic, mini champ, Wegner classic, Midnight manager. Plastskaft träskaft samt alox. Förutom detta använder jag Stockmann knivar i storleken kring 8 cm. Buck kadet. Schrade old timer 34, samt en schrade duckstamp i samma storlek med scollor av plast. Jag använder även en case Stockman modell 32 med ben och cv. Samt en minitrapper och en swayback jack av samma storlek och material. Jag har graviterat mot denna storlek successivt. Jag kommer från större knivar men gillar den fick vänlighet denna storlek ger. Helt klart mycket användbar storlek i vardagsliv samt vid lättare jakt och fiske och friluftsliv. Utomhus förstås kompletterad med slidkniv. Har även fler knivar i andra modeller i denna storlek men de vilar just nu till förmån mål för små Stockman knivar.

Bosse
 
Ricasso

Jag håller med Paul om att ricasso är en styggelse, men det finns ju många knivar som har det så den borde ha en funktion att fylla, jag kan dock inte med bästa vilja komma på vad.

/Roy
 
Jag håller med Paul om att ricasso är en styggelse, men det finns ju många knivar som har det så den borde ha en funktion att fylla, jag kan dock inte med bästa vilja komma på vad.

/Roy
Tillverkarnas argument är att man på det viset skyddar greppet från att oavsiktligt erhålla diverse skador i samband med slipning.

Ett annat argument är att ricasso gör bladen starkare i sin helhet och det tredje är att tillverkningen underlättas, vilket resulterar i lägre slutpris för den presumtive köparen.

Personligen så tror jag att det till största delen handlar just om den sista punkten, utan att för den delen sänka priset för konsumenten ;). Dvs högre vinstmarginaler.
-----------

När det gäller tillverkningen av EKA och korrelationen mellan pris och kvalitet så har jag förstås ett komplett svar på detta efter diverse korrespondens med både ledningen (Johnny Kanaan), samt en del initierade källor.

Tyvärr har jag lovat att inte yppa dessa detaljer pga Johnnys oro över att oavsiktligt avslöja detaljer som stärker konkurrenterna position. En del av dessa uppgifter har dock redan blivit nämnda och därför ser jag ingen anledning till att inte få kommentera dessa utan att för den delen yppa några viktigare affärshemligheter.

Ja, en del av tillverkningen sker i både Portugal och Kina. Men detta är bara halva sanningen. Det är nämligen fler länder än så som är involverade. Dessutom är det ett antal svenska firmor som deltar. Låt mig säga så här; EKA är idag ett multinationellt och multispritt företag. I Eskilstuna finns förutom ledningen (Johnny + maka) 6 anställda, varav 2 stycken är mästare. De har jobbat där i många herrans år. Inte många kvar således :(.

En rolig detalj. För något år sedan var det några av oss som köpte svenska Bonaj-knivar. Några köpte dessutom deras blad för att tillverka egna versioner. Många av oss tyckte att denna jaktkniv påminde starkt om EKA-s produkter. Inte undra på, Bonaj är ett av de svenska företagen som levererar till EKA och har nära samarbete med dem ;).

Hoppas att jag inte sagt för mycket.

~Paul~
 

Liknande trådar