Nyaste kompanjonen kommer från amerikanska Strider. Jag vet att knivvärlden delas in i två läger när man nämner Strider, en som gillar och en som inte gillar. Sällan nåt mellanläge.
Jag har haft flera Striders, både produktion och custom. Jag har försökt att gilla dom, verkligen, men har istället utvecklat nån sorts märklig hatkärlek. Den modell jag haft mest är SnG, och även om det är en trevlig kniv dras den med lite problem, främst funktionsmässigt. Ofta har låset börjat glappa, även på custommodeller för många kronor. Jag har flera gånger bestämt att aldrig köpa en Strider igen....
Nu kom jag över denna skapelse och slog till (så mycket karaktär har jag).
Strider SJ75s heter modellen och den är lite speciell, utseendet har den inte för sig iallafall. Lite av den fula ankugnen dock eftersom det är en trevlig bekantskap i handen.
Bladet i S35V är högt och relativt tunt (3 mm), med en markant skålslipning. Detta gör att eggen är tunnare än på andra Strider som ofta har ett tjockare blad samt flatslipning. Ingen ricasso att tala om, greppet kommer nära eggen när man använder den. "Vågen" på bladryggen är rent estetisk, ingen som helst funktion. Denna våg fortsätter även ned på ryggsidan på handtaget.
Handtaget är otroligt enkelt, en titansida, en G-10 sida, en pivotskruv och en ramskruv i bakkant som dessutom håller clipset.