Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina ord från er bägge!

Rogue är kanske Mike Stewarts mest eleganta design.

Eggen är tunn och modellen skär mkt bra, men om man hugger i trä får man lägga upp en större vinkel.
Det bästa är kanske att komplettera med en yxa, men då blir packningen en aning för tung.
Därför väljer jag hellre Fällknivens Odin, som är bättre att hugga med.
Odin är förvånansvärt bra även för småjobb, så valet är ganska enkelt.

Vill man ha en mindre, basic 4" modell i Rosewood, så kan man ju skafta om en Idun i Honduran Rosewood.
Jag hittade en sån träbit hos Mixfishing och då blev det så här:
En av våra pojkar fick den i present, efter att ha varit uppe på Kebnekaise.
Större kniv behövdes inte och han använde min H1 för den turen, men nu har han denna.

Den var hur vacker som helst! Det var verkligen en fin present. Jag måste säga att du verkar ha ett otroligt bra öga för att hitta rätt material, använda materialet på rätt sätt samt snygga och funktionella designer.

Som jag nämnt tidigare så var det en bild på din Rogue i Braz Rosewood som fick mig att prova den modellen. Nu har jag tre... :) Jag har inte lyckats skada eggen på den som jag använder hittills men då bankar jag förstås inte i lika hårda träslag som du gör. Den användes dock till att forma om ett yxskaft som var i en bit hickory som var hård som sten. Inga problem då heller.
 
Trevligt att höra, nAnders!

Eggstyrkan på handslipade knivar som BR, varierar mellan olika ex.
Ibland får man slipa, ibland är det rätt från början.

Mikael
 
Fina ord från er bägge!

Rogue är kanske Mike Stewarts mest eleganta design.

Eggen är tunn och modellen skär mkt bra, men om man hugger i trä får man lägga upp en större vinkel.
Det bästa är kanske att komplettera med en yxa, men då blir packningen en aning för tung.
Därför väljer jag hellre Fällknivens Odin, som är bättre att hugga med.
Odin är förvånansvärt bra även för småjobb, så valet är ganska enkelt.

Vill man ha en mindre, basic 4" modell i Rosewood, så kan man ju skafta om en Idun i Honduran Rosewood.
Jag hittade en sån träbit hos Mixfishing och då blev det så här:
En av våra pojkar fick den i present, efter att ha varit uppe på Kebnekaise.
Större kniv behövdes inte och han använde min H1 för den turen, men nu har han denna.

Har hittills inte tagit ut min Odin. Blir nog heller inte av eftersom den ingår i samlingen. Kul att höra att den trots allt är någorlunda användbar ;).

Kniven i bild är ett smycket! Recipienten borde inte bli besviken! Personligen hade jag förmodligen inte ens vågat använda den :).

~Paul~
 
1. Har hittills inte tagit ut min Odin. Blir nog heller inte av eftersom den ingår i samlingen. Kul att höra att den trots allt är någorlunda användbar ;).

2. Kniven i bild är ett smycket! Recipienten borde inte bli besviken! Personligen hade jag förmodligen inte ens vågat använda den :).

~Paul~

1. Har man inte behovet, så är det förståeligt att inte använda en Odin.
I mitt tycke är den inte bara någorlunda användbar, utan jag skulle mkt väl klara mig med bara min Odin för uteliv.
Att jag ändå väljer mindre knivar, har mer att göra med tidsandan och att vi inte längre kutar runt med bautaknivar till vardags.
Det kunde jag göra under mina tonår på främre halvan av -70 talet, men när nuvarande lag kom 1988, så hade jag sedan länge lagt av storkniven.

2. Han blev verkligen mkt glad för den och han har använt den under cykelcamping tillsammans med en Leatherman.


Mikael
 
Har alltid gillat Dalbergia Nigra eller Rosewood!
Min första Bark River Rogue gjordes med detta trä på min beställning.
Det är den enda Rogue, som gjorts i Jakaranda.

Skaftet passar perfekt i min hand, t.o.m. lite bättre än den Amboynia Burl jag fick hem förra året.


Mikael

Oj, vilket ögongodis!
Du har god smak, Mikael! :)

/Lux
 
Vill man ha en mindre, basic 4" modell i Rosewood, så kan man ju skafta om en Idun i Honduran Rosewood.
Jag hittade en sån träbit hos Mixfishing och då blev det så här:
En av våra pojkar fick den i present, efter att ha varit uppe på Kebnekaise.
Större kniv behövdes inte och han använde min H1 för den turen, men nu har han denna.

Jättefin! :)
Instämmer med nAnders, du har verkligen talang för det här!
Mikael, kanske dags att lämna köket och börja med knivar på heltid?

/Lux
 
Talangfull kille från Finland, Tapio Syrjälä.
Tapio började tillverka knivar så sent som 2013!
http://nordiskaknivar.wordpress.com/2014/02/22/tapio-syrjala/
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&search=Tapio+Syrjälä
Fantastiskt fina knivar!

/Lux
Jag ser att du också prenumererar på Lamnias nyhetsbrev :).

Kikade på Syrjälä-knivar i veckan och blev smått ympad. Knivarna påminner lite om Tapio Wirkkalas design. Stålet är det heller inget större fel på ;). Man skulle kunna säga att det är ett upphottat 1095. Eftersom det innehåller små mängder Cr och V så borde det dessutom vara slitstarkare än det nämnda 1095.

Samtidigt har Lamnia återigen fått in den långa jaktkniven i UHC-stål: http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=1176

Den finns också med masur och silverbeslag men kostar då lite för mycket enligt min mening.

Den här modellen borde vara en utmärkt allroundkniv, snarare än jaktkniv. Det långa bladet kan vara behändigt i samband med klyvning.

~Paul~
 
1. Jag ser att du också prenumererar på Lamnias nyhetsbrev :).

2. Kikade på Syrjälä-knivar i veckan och blev smått ympad. Knivarna påminner lite om Tapio Wirkkalas design. Stålet är det heller inget större fel på ;). Man skulle kunna säga att det är ett upphottat 1095. Eftersom det innehåller små mängder Cr och V så borde det dessutom vara slitstarkare än det nämnda 1095.

3. Samtidigt har Lamnia återigen fått in den långa jaktkniven i UHC-stål: http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=1176

Den finns också med masur och silverbeslag men kostar då lite för mycket enligt min mening.

Den här modellen borde vara en utmärkt allroundkniv, snarare än jaktkniv. Det långa bladet kan vara behändigt i samband med klyvning.

~Paul~
1. Jajamänsan!;)

2. Jag hoppas verkligen att de du blev impad och inte ympad...;)
"
Ympning är då en främmande växtdel planteras in i en liknande växt. Det är en av metoderna som används vid växtförädling av exempelvis äppelträd, päronträd och plommonträd. Ingreppet kan ske var som helst på växten och ger möjligheten att få fler sorters äpplen i samma träd. Det används även då man vill ändra egenskaperna hos vissa buskar och då få rosor, krusbär eller vinbär på stam. Den växt vars rot används som underlag för ympning kallas rotstock eller ympbärare.
"
I övrigt håller jag med dig! Väldigt fina knivar!

3. Mycket fin! :)
Bladhårdhet:HRC 64-66 !

/Lux
 
1. Jajamänsan!;)

2. Jag hoppas verkligen att de du blev impad och inte ympad...;)
"
Ympning är då en främmande växtdel planteras in i en liknande växt. Det är en av metoderna som används vid växtförädling av exempelvis äppelträd, päronträd och plommonträd. Ingreppet kan ske var som helst på växten och ger möjligheten att få fler sorters äpplen i samma träd. Det används även då man vill ändra egenskaperna hos vissa buskar och då få rosor, krusbär eller vinbär på stam. Den växt vars rot används som underlag för ympning kallas rotstock eller ympbärare.
"
I övrigt håller jag med dig! Väldigt fina knivar!

3. Mycket fin! :)
Bladhårdhet:HRC 64-66 !

/Lux
Haha, ja jag har verkligen blivit "ympad" på riktigt. Jag är hälften människa, hälften kniv i form av en vass tunga :).

Sorry för felskrivningen.

Jo, 64-66 HRC med bibehållen seghet är hyfsat hårt. Personligen skulle jag vilja lägga labbarna på det stål som Roman Landes kockkniv är tillverkad i. HRC 75 är inte fy skam!

~Paul~
 
Haha, ja jag har verkligen blivit "ympad" på riktigt. Jag är hälften människa, hälften kniv i form av en vass tunga :).

Sorry för felskrivningen.

Jo, 64-66 HRC med bibehållen seghet är hyfsat hårt. Personligen skulle jag vilja lägga labbarna på det stål som Roman Landes kockkniv är tillverkad i. HRC 75 är inte fy skam!

~Paul~

HRC75, det är hårt!
Imponerande att det ens är möjligt.

Apropå kockknivar...
Vad tycker du om "kockkniven" för utebruk som jag tidigare har postat ett inlägg om:
MSR Alpine Kitchen knife
http://www.cascadedesigns.com/msr/cookware/cookware-accessories/alpine-kitchen-knife/product

/Lux
 

Bilagor

  • 1376762154_57.jpg
    1376762154_57.jpg
    10.6 KB · Visningar: 593
Jättefin! :)
Instämmer med nAnders, du har verkligen talang för det här!
Mikael, kanske dags att lämna köket och börja med knivar på heltid?

/Lux

Kul att höra! :)
Knivslöjd är en kul hobby att koppla av från jobbet med.
Att göra en hobby till yrke, skulle förta lite av det roliga.
Dessutom blir jobbet roligare, när jag kan använda hemslöjdade knivar till vardags.
Det lär jag mig mkt på.

Det enda uppdraget hittills, som jag har tackat ja till, var Oreb's PHK.
Jag hade en lucka i min vardag och Fredrik's beställning tajmade perfekt!
Vi visste vilka vi var sedan KF tiden och vi hade mkt lätt att komma överens.

Jag trivs bra med nuvarande jobb, så jag lär köra på så länge det funkar.
För närvarande använder jag min egen PHK som EDC.
Att ha den möjligheten, känns lite som ett privilegium.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5248.JPG
    IMGP5248.JPG
    115.7 KB · Visningar: 597

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg