Stort knivintresse - välj din favoritkniv

HRC75, det är hårt!
Imponerande att det ens är möjligt.

Apropå kockknivar...
Vad tycker du om "kockkniven" för utebruk som jag tidigare har postat ett inlägg om:
MSR Alpine Kitchen knife
http://www.cascadedesigns.com/msr/cookware/cookware-accessories/alpine-kitchen-knife/product

/Lux
Intressant kniv. Har dock tre förbehåll.

1. Greppet ser inte direkt bekvämt ut med sin tunna profil.

2. Det finns inget utrymme för fingrar under greppet. Detta är något som krävs om man kör på "rocking push cut". En variant hade kunnat vara att öka vinkeln mellan greppet och bladet några grader, på samma sätt som EKA har gjort med sin modell "Camp":

MinEKACampbild2.jpg


3. Stålet är okänt. Har inte lyckats hitta någon som helst annan info, annat än att det rör sig om rostfritt stål.

Slutligen. EKA Camp är fortfarande min favorit-köks-fällkniv :). Mycket tack vare utmärkt ergonomi, ett tunt blad och Kataba-slipning (variant).

~Paul~
 
Kul att höra! :)
Knivslöjd är en kul hobby att koppla av från jobbet med.
Att göra en hobby till yrke, skulle förta lite av det roliga.
Dessutom blir jobbet roligare, när jag kan använda hemslöjdade knivar till vardags.
Det lär jag mig mkt på.

Det enda uppdraget hittills, som jag har tackat ja till, var Oreb's PHK.
Jag hade en lucka i min vardag och Fredrik's beställning tajmade perfekt!
Vi visste vilka vi var sedan KF tiden och vi hade mkt lätt att komma överens.

Jag trivs bra med nuvarande jobb, så jag lär köra på så länge det funkar.
För närvarande använder jag min egen PHK som EDC.
Att ha den möjligheten, känns lite som ett privilegium.

Mikael

Vilken ynnest att kunna EDC:a PHK! :)

Just nu edc:ar jag det bästa av det värsta och det bästa av det äldsta (iaf när det kommer till stål...;)): Laminerat pulverstål, HRC 62, och laminerat kolstål, HRC 61.
Kan du (eller någon annan) gissa vilka knivar det handlar om?

/Lux
 
Talangfull kille från Finland, Tapio Syrjälä.
Tapio började tillverka knivar så sent som 2013!
http://nordiskaknivar.wordpress.com/2014/02/22/tapio-syrjala/
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&search=Tapio+Syrjälä
Fantastiskt fina knivar!

/Lux

+

Intressant kniv. Har dock tre förbehåll.

1. Greppet ser inte direkt bekvämt ut med sin tunna profil.

2. Det finns inget utrymme för fingrar under greppet. Detta är något som krävs om man kör på "rocking push cut". En variant hade kunnat vara att öka vinkeln mellan greppet och bladet några grader, på samma sätt som EKA har gjort med sin modell "Camp":

MinEKACampbild2.jpg


3. Stålet är okänt. Har inte lyckats hitta någon som helst annan info, annat än att det rör sig om rostfritt stål.

Slutligen. EKA Camp är fortfarande min favorit-köks-fällkniv :). Mycket tack vare utmärkt ergonomi, ett tunt blad och Kataba-slipning (variant).

~Paul~

=

http://nordiskaknivar.files.wordpress.com/2014/02/7t.jpg
 

Bilagor

  • 7t.jpg
    7t.jpg
    35.9 KB · Visningar: 793
Vilken ynnest att kunna EDC:a PHK! :)


/Lux

Ja, det är ett privilegium!

Så småningom kommer det att bli en F1 3G och i samma stil som PHK.
Jag har bladet hemma och klurar på hur det ska bli.

Hornet jag har i lager är ganska kurvigt och det rimmar illa med F1:ans convexa ryggprofil.
I det läget är det intressant att googla på Bob Loveless, välja bilder och scrolla.
Där har jag hittat svaret!
Loveless löste detta redan på -60 talet, så det blir en lite ovanlig F1, men helt i Loveless skola.
Genom att rita med en tuchpenna på bladet och ändra 1mm här, 2mm där och droppa spetsen ytterligare 1mm , så "lirar" det!
Små ändringar, men det förändrar hela karaktären på F1.an och plötsligt flyter hornets form ihop med bladet!


Mikael
 
Senast ändrad:
En bild på ungefär hur jag tänker.
Hornet ska kapas c:a 13mm i främre änden, kanske också i bakre delen.
Naturligtvis blir det med ett bolster i matchande stil.

Det finns en Loveless Semi-Skinner på nätet (John Denton samlingen), som är gjord enligt detta koncept.
http://www.knifeforums.com/forums/fbbuploads/1345213439-Loveless_Parke.jpg
Lär vara till salu för 13.500 dollar!!!
Sägs vara den finaste i sitt slag, men jag tror ändå att jag får nöja mig med lite hemslöjdat.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5681.JPG
    IMGP5681.JPG
    143.1 KB · Visningar: 807
Senast ändrad:
En bild på ungefär hur jag tänker.
Hornet ska kapas c:a 13mm i främre änden, kanske också i bakre delen.
Naturligtvis blir det med ett bolster i matchande stil.

Det finns en Loveless Semi-Skinner på nätet (John Denton samlingen), som är gjord enligt detta koncept.
http://www.knifeforums.com/forums/fbbuploads/1345213439-Loveless_Parke.jpg
Lär vara till salu för 13.500 dollar!!!
Sägs vara den finaste i sitt slag, men jag tror ändå att jag får nöja mig med lite hemslöjdat.


Mikael

Ser jag fel eller är Lovelessen skålslipad? :eek: Tror ditt projekt, med dina andra alster i gott minne, lär bli lika fin. Jag tycker om linjerna du visar. Om du tunnar ut bladet på f1'an så bör du kunna få samma snygga rygg på din som på Lovelessen.

Visst är det värt att notera att alting som görs förr eller senare utvecklas till den nivån att det hamnar under avdelningen konstverk. Eller i alla fall att dom estetiska kvaliteterna värderas minst lika högt som funktionen.

Kjell
 
Ser jag fel eller är Lovelessen skålslipad? :eek: Tror ditt projekt, med dina andra alster i gott minne, lär bli lika fin. Jag tycker om linjerna du visar. Om du tunnar ut bladet på f1'an så bör du kunna få samma snygga rygg på din som på Lovelessen.

Visst är det värt att notera att alting som görs förr eller senare utvecklas till den nivån att det hamnar under avdelningen konstverk. Eller i alla fall att dom estetiska kvaliteterna värderas minst lika högt som funktionen.

Kjell

Jo, du ser rätt, Loveless skålslipade ofta.
F1'an är ju convex, vilket är en stor fördel tyckerjag.
Jag ska försöka att få till det med linjerna på ryggen.
Eggen är lättare, det är ju en rak linje.

I Loveless fall är det estestiska nog högre värderat idag, än funktionen.
Åtminstone på originalen, med tanke på hur höga priserna är.
Han var ju en Mästare i bägge disciplinerna och tydligen också en god affärsman.
Det är kul att kunna slå upp en bild på webben och genast hitta svaren på mina frågor, bara genom att titta på hans verk!


Mikael

Kunde inte låta bli att ta ett första pass på bandslipen:
 

Bilagor

  • IMGP5683.JPG
    IMGP5683.JPG
    145.2 KB · Visningar: 787
Det där blir spännande att se, verkar bli ytterligare ett mästerverk. Hoppas du kan fylla på med bilder under arbetets gång.

Fredrik

Jodå, det blir bilder!
Äntligen verkar det här hornet komma mer till sin rätt, än på BR 8,5" Bowien.
Det har tagit tid att komma fram till ett beslut, men min son tippade mig över kanten vad gäller valet av F1:an.

Han ville hellre se en F1 i horn än en PHK till, vilket var min första tanke.
F1 3G är ju ett naturligt val i det läget, eftersom det är ett så himla fint stål!


Mikael
 
Jodå, det blir bilder!
Äntligen verkar det här hornet komma mer till sin rätt, än på BR 8,5" Bowien.
Det har tagit tid att komma fram till ett beslut, men min son tippade mig över kanten vad gäller valet av F1:an.

Han ville hellre se en F1 i horn än en PHK till, vilket var min första tanke.
F1 3G är ju ett naturligt val i det läget, eftersom det är ett så himla fint stål!

Mikael

Jag ser fram emot att följa arbetet med kniven.
Det lirar verkligen! :)

/Lux
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg