Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag ser fram emot att följa arbetet med kniven.
Det lirar verkligen! :)

/Lux

Ja, jag får jobba mkt med linjerna med detta projekt, men det känns som att det är på rätt väg.
Mässingsbolstret ska inte användas, det är bara där tillfälligt.
Det blir ett betydligt mindre i Nickelsilver.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5693.JPG
    IMGP5693.JPG
    132.9 KB · Visningar: 651
Senaste

Senaste kniven blev en mora. Polare jobbar som styckare och de har dessa i jobbet. Har inte testat den än men den verkar lovande. Gillar det fasta stadiga greppet. Priset var inte blodigt heller 100:-

edit
 

Bilagor

  • photo.JPG
    photo.JPG
    98.5 KB · Visningar: 732
Nyaste kompanjonen kommer från amerikanska Strider. Jag vet att knivvärlden delas in i två läger när man nämner Strider, en som gillar och en som inte gillar. Sällan nåt mellanläge.

Jag har haft flera Striders, både produktion och custom. Jag har försökt att gilla dom, verkligen, men har istället utvecklat nån sorts märklig hatkärlek. Den modell jag haft mest är SnG, och även om det är en trevlig kniv dras den med lite problem, främst funktionsmässigt. Ofta har låset börjat glappa, även på custommodeller för många kronor. Jag har flera gånger bestämt att aldrig köpa en Strider igen....

Nu kom jag över denna skapelse och slog till (så mycket karaktär har jag).
Strider SJ75s heter modellen och den är lite speciell, utseendet har den inte för sig iallafall. Lite av den fula ankugnen dock eftersom det är en trevlig bekantskap i handen.
Bladet i S35V är högt och relativt tunt (3 mm), med en markant skålslipning. Detta gör att eggen är tunnare än på andra Strider som ofta har ett tjockare blad samt flatslipning. Ingen ricasso att tala om, greppet kommer nära eggen när man använder den. "Vågen" på bladryggen är rent estetisk, ingen som helst funktion. Denna våg fortsätter även ned på ryggsidan på handtaget.
Handtaget är otroligt enkelt, en titansida, en G-10 sida, en pivotskruv och en ramskruv i bakkant som dessutom håller clipset.



//Per
 
Senaste kniven blev en mora. Polare jobbar som styckare och de har dessa i jobbet. Har inte testat den än men den verkar lovande. Gillar det fasta stadiga greppet. Priset var inte blodigt heller 100:-

edit
En kompetent kniv och en bra bok. Har den själv ;). Priset är det inget att säga om. En bra affär helt enkelt. Grattis!

~Paul~
 
Nyaste kompanjonen kommer från amerikanska Strider. Jag vet att knivvärlden delas in i två läger när man nämner Strider, en som gillar och en som inte gillar. Sällan nåt mellanläge.

Jag har haft flera Striders, både produktion och custom. Jag har försökt att gilla dom, verkligen, men har istället utvecklat nån sorts märklig hatkärlek. Den modell jag haft mest är SnG, och även om det är en trevlig kniv dras den med lite problem, främst funktionsmässigt. Ofta har låset börjat glappa, även på custommodeller för många kronor. Jag har flera gånger bestämt att aldrig köpa en Strider igen....

Nu kom jag över denna skapelse och slog till (så mycket karaktär har jag).
Strider SJ75s heter modellen och den är lite speciell, utseendet har den inte för sig iallafall. Lite av den fula ankugnen dock eftersom det är en trevlig bekantskap i handen.
Bladet i S35V är högt och relativt tunt (3 mm), med en markant skålslipning. Detta gör att eggen är tunnare än på andra Strider som ofta har ett tjockare blad samt flatslipning. Ingen ricasso att tala om, greppet kommer nära eggen när man använder den. "Vågen" på bladryggen är rent estetisk, ingen som helst funktion. Denna våg fortsätter även ned på ryggsidan på handtaget.
Handtaget är otroligt enkelt, en titansida, en G-10 sida, en pivotskruv och en ramskruv i bakkant som dessutom håller clipset.
Jag tillhör kategori 2 ;). Det är inte många Strider-modeller (om ens någon) som har tilltalat mig på något som helst vis.

Synd att man slösar bra material på usla designer. Stålet, dvs Crucible CPM S35VN är ju inte så tokigt ;).

~Paul~
 
Ja boken är en present från frugan... Bland det bästa ja fått ;)
Jo den verkar vara väldigt trevlig denna kniven. Får väll köpa nått stort köttstycke och go bananas ;D

Hur är deras kockknivar?
I tidigare trådar har jag talat om att jag har ett gäng globalknivar :/ jag vill byta ut. De funkar väll bra om man bara ska göra EN måltid hemma. Men nu har ja tillfälle att frilansa lite och jobba lite volontärt i kök och då märkte jag snabbt att Globalerna är skitjobbiga att jobba med.

Känns som om Moran är bra bang for the buck samt att de är funktionella och inget tjaffs?

En kompetent kniv och en bra bok. Har den själv ;). Priset är det inget att säga om. En bra affär helt enkelt. Grattis!

~Paul~
 
1. Hur är deras kockknivar?

2. tidigare trådar har jag talat om att jag har ett gäng globalknivar :/ jag vill byta ut....Globalerna är skitjobbiga att jobba med.

3. Känns som om Moran är bra bang for the buck samt att de är funktionella och inget tjaffs?
1. De är mycket bra med tanke på priset. Sandvik 12C27-stål och varierande form på grepp, samt olika handtagsmaterial.

2. Globaler är som sagt kända för att ge så kallade kockvalkar, dvs förhårdnader på fingrarna, framför allt på pekfingersidan. De är i längden obekväma och i vissa situationer ganska hala.

3. De är som sagt mycket prisvärda. No-nonsens-knivar som utför arbetet med bravur utan att för den delen vara extrema på något sätt.

Enligt min åsikt så är VG-10 knivarna kanske snudd på onödiga inköp med tanke på att man kan få en Akifusa i SRS-15 pulverstål för ca samma summa. Det vill säga om man vill hoppa över till en högre kategori än till mora-kockknivar i Sandvik 12C27.

http://www.cleancut.se/butik/knivse...-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-895-detail

~Paul~
 
2. Globaler är som sagt kända för att ge så kallade kockvalkar, dvs förhårdnader på fingrarna, framför allt på pekfingersidan. De är i längden obekväma och i vissa situationer ganska hala.

Glöm inte att det är sjukt kallt att hålla i rostfritt under längre perioder om man handskas med kylvaror! Jobbade i ett kök under stormaktstiden (känns det som) som hade fått en globalkniv av någon leverantör, använde den en dag, inte mer. Samma sak med porsche. Obekväma och oergonomiska knivar till överpris. Form follows function som det heter (iaf när det gäller arbetsredskap).
 
Glöm inte att det är sjukt kallt att hålla i rostfritt under längre perioder om man handskas med kylvaror! Jobbade i ett kök under stormaktstiden (känns det som) som hade fått en globalkniv av någon leverantör, använde den en dag, inte mer. Samma sak med porsche. Obekväma och oergonomiska knivar till överpris. Form follows function som det heter (iaf när det gäller arbetsredskap).
Precis! Tack för påminnelsen!

Jag har dessutom bränt mig på en Global som en arbetskamrat lagt intill en värmekälla. En traditionell kniv hade gett ifrån sig lukt. Inte en Global ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg