Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har litervis av torkade trattisar, svarttrumpetsvamp och Karl Johan sedan tidigare år, så jag kommer att testa det!
Gör det! Dina svampsåser och soppor kommer att ha en helt annan dimension än när man använder buljongtärning.

Tänk på att det är en ytterst potent råvara. Du kan således inte vräka på hur mycket pulver som helst. Till ca 3-4 dl sås använder jag en tesked svampmjöl!

Gör så här:
Fräs i smör antingen en näve champinjoner (helst färska, men på burk funkar) eller blandsvamp som du själv har plockat. När svampen har släppt en del vatten och börjar spraka så tar du av den från värmen.

Smält sedan en matsked äkta smör i en såskastrull på svag värme. Tillsätt en rågad tesked svampmjöl, några nypor färskmalen vitpeppar, en halv tesked socker, en halv buljongtärning (oxbuljong eller Bongs flytande fond) och en matsked vetemjöl. Rör om. Du har nu grunden till själva såsen (svamp-roux).

Om du vill så kan du förbättra såsen ytterligare genom att ersätta sockret med svart vinbärsgelé. Du kan också strila ner lite torr sherry, t ex Amontilado. Skulle du sakna Bongs fond eller oxbuljongtärning så kan du gå in med lite japansk soja.

Nu gäller det att skynda sig något. Tillsätt ca 1 dl vatten till din grund och rör om. Detta resulterar i en mycket tjock bechamel-liknande massa. Gå nu in med gräddmjölk (50/50 mjölk och grädde). Det skall vara så pass mycket att såsen får en lagom tjock konsistens.

Låt det hela puttra i ca 5 minuter och tillsätt sedan den i förväg frästa svampen. Detta ger såsen ytterligare en dimension eftersom man tillför en ny konsistens förutom den krämiga. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar. Använd vitpeppar. Svartpeppar har en tendens att smaka beskt i samband med svamp.

Du har nu skapat en svampsås på krognivå. Tro mig, jag vet ;).

Servera såsen till entrecote, biff, halstrade kotletter eller till och med pannbiff. Kokt potatis eller potatismos/potatispuré brukar funka fint med denna sås. En liten klick av den tidigare nämnda svarta vinbärsgelén brukar vara en hit. En grönsallat med en enkel vinägrettsås är tradition att äta till. Man sköljer ned det hela med öl. Vin duger inte i det här fallet.

~Paul~

PS Sorry för OT!
 
Tänker köpa en kniv Tops, som sagt tidigare i tråden dom har en hel del konstiga modeller. Har funderat på B.O.b eller en Pasayten. Men det blir en Dragonfly 4.5, fast det blir till att köpa ny slida rätt så fort.
Dragonfly och Paysaten är dock två ganska olika knivar. Den första är en utpräglad bushcraft-kniv medan den andra är mer av en campingkniv. Det gäller således att tänka igenom vad man tänker använda kniven till primärt.

~Paul~
 
Swede 8 har numera mönster i träet och skandinavisk slipfas + hål för lina.

Uppgraderingen av EKA 8, gör att det blir en intressant kniv. Har själv ett par gamla 8:tor som ligger och samlar damm på grund av skålslipningen.

När jag köpte min första EKA W11 som hade skålslipning, så var jag inte så insatt i olika slipningar. Så när jag var ute i barrträdsplantagen med den gick det inte så bra. Tur att jag hade min trotjänare, en Mora 511 med mig:)
 
Senast ändrad:
Hittade en Frost slaktkniv i en bod ute på sommarstugan. Kan någon berätta något om den, vad är det för modell t ex? Och hur ska jag göra för att snygga till den?

Niklas
qu4e5e4a.jpg
adeqavyn.jpg
 
Kan någon berätta något om den, vad är det för modell t ex? Och hur ska jag göra för att snygga till den?
Det är en Frosts styckkniv utan artikelnummer. Kniven produceras inte längre.

Den har ett 145 mm långt och 1,5 mm tjockt blad i antingen Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) kolstål, kallvalsat och härdat till 59-61 HRC eller tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95, kallvalsat, HRC 60. Också dessa senare är kolstålsvarianter. Stålvalet hänger på det exakta datumet för tillverkningen.

Greppet som är 137 mm långt är i jakaranda och nitarna i mässing. Tången går 85 mm in i handtaget.

Vet inte vad mer du skulle vilja veta om kniven. Hojta till i så fall.

~Paul~

PS Gör inget med kniven. Den patina bladet har skyddar stålet från allvarligare rostangrepp. När det gäller de få gropfrätningarna bladet uppvisar så är det ändå för sent att göra något ;).
 
Tack för svaret! Har varit ute efter en styckkniv ett tag, men har inte blivit av med något inköp, behovet har inte varit så stort, för i ärlighetens namn så har det inte fällts så mycket vilt senaste året.
:)

Då låter jag patinan vara kvar, men den är slö som attan så det blir till att slipa den iallafall. Har en spyderco sharpmaker..har du något tips inför slipning??

Niklas

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
 
Tack för svaret! Har varit ute efter en styckkniv ett tag, men har inte blivit av med något inköp, behovet har inte varit så stort, för i ärlighetens namn så har det inte fällts så mycket vilt senaste året.
:)

Då låter jag patinan vara kvar, men den är slö som attan så det blir till att slipa den iallafall. Har en spyderco sharpmaker..har du något tips inför slipning??

Niklas

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Om du tänker använda kniven i samband med styckning av vilt, parering, putsning osv så bör du kanske inte gå ned allt för mycket i eggvinklar. 30 grader är lagom.

Bladet är ju i kolstål och därför mycket lätt att få vasst med bara några få svep på S-makern. Jag har exakt samma kniv som du och det räcker med två tre svep på varje sida så är bladet så vasst att det rakar armhåren utan större motstånd.

Kör gärna både de gråa och de vita stavarna och avsluta med strigling, gärna på en rem mättad med någon typ av abrasivt material, exempelvis Autosol (12 µ, micron), Tormeks slippasta (3 µ) och därefter ännu finare om du orkar. I webbutiker med prylar för rakning finns det diamant- och CrO-pastor/aerosoler som ligger på sub-micron-nivå.

Här är min pjäs:
 

Bilagor

  • Min Frosts styckkniv.jpg
    Min Frosts styckkniv.jpg
    13.3 KB · Visningar: 1,168
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 791
Sharpmakern

Funderar på att köpa en sharpmaker. Fungerar den till de flesta sorters köksknivar oavsett stål och eggvinkel? Vi har en brokig samling i köket med Sabatier, Victorinox, Global, gamla Eskilstuna, Anders Petter, någon japanare som jag glömt namnet på, osv med allt från ganska mjuka stål till ett par knivar i VG10.
Vilka extrastavar bör man köpa till om man primärt är ute efter bra bruksskärpa och troligen kommer ägna mer tid åt att renovera upp förslöade och slitna knivar än att jaga den där riktiga superskärpan?

Var hittar man bäst pris?

Tar tacksam emot tips från er som har erfarenhet av denna produkt :)

Fredrik
 

Liknande trådar