Det finns andra här som är bättre än jag på amerikansk knivhistoria. Men något överflöde av funktionella knivdesigner tycker jag inte de uppvisar, i förhållande till det totala antalet knivar. Rätt så ofta långa ansatser till eggen, skumma grepp, underliga lösningar på spetsar och märkliga bladkurvor är mitt intryck. Vissa sticker dock ut, som Loveless bladgeometrier i jaktsammanhang. Och även tänket kring värdet av stora knivar tycker jag är sundare där.
En del nya makare lyssnar också mer och mer på användarnas åsikter och tar till sig dem i designen. Bark River har ju t ex lyckats ta fram en del vettiga modeller som verkligen är användbara verktyg (med reservation för den lite överdrivna tilltron till fullånga exponerade tångar och ibland för tjocka blad).
En del nya makare lyssnar också mer och mer på användarnas åsikter och tar till sig dem i designen. Bark River har ju t ex lyckats ta fram en del vettiga modeller som verkligen är användbara verktyg (med reservation för den lite överdrivna tilltron till fullånga exponerade tångar och ibland för tjocka blad).