Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det finns andra här som är bättre än jag på amerikansk knivhistoria. Men något överflöde av funktionella knivdesigner tycker jag inte de uppvisar, i förhållande till det totala antalet knivar. Rätt så ofta långa ansatser till eggen, skumma grepp, underliga lösningar på spetsar och märkliga bladkurvor är mitt intryck. Vissa sticker dock ut, som Loveless bladgeometrier i jaktsammanhang. Och även tänket kring värdet av stora knivar tycker jag är sundare där.
En del nya makare lyssnar också mer och mer på användarnas åsikter och tar till sig dem i designen. Bark River har ju t ex lyckats ta fram en del vettiga modeller som verkligen är användbara verktyg (med reservation för den lite överdrivna tilltron till fullånga exponerade tångar och ibland för tjocka blad).
 
Helt klart är de nordiska länderna berömda för sina funktionella knivar. På den punkten kommer jänkarna inte i närheten.

De har som sagt sina kända modeller som Bowie, Ka-bar och Buck 110. Men dessa är på intet sätt mer användbara än en mora nr 1 ;).

Loveless, Scagel, Moran, Randal och Carson tillverkade ju exklusiva handgjorda knivar så jämförelsen med t ex morakniven blir inte rättvis. Dessutom kan jag inte påstå att många av deras modeller på något sätt skulle vara mer funktionella än en vanlig Frost eller KJ. Snarare tvärtom.

Jag tror tyvärr att de så många patetiska modellerna som kommer därifrån har med sensationalism att göra. Man vet helt enkelt inte längre vad man bör komma med för att chocka en presumtiv köpare. Som bekant så är allting som är bigger och stronger det som säljer däröver. Överbyggda knivar med udda geometri är därför en logisk förlängning av det hela.

~Paul~
 
Håller med. Men linjerna i Loveless drop point blad tycker jag är outstanding och har bidragit till lyckad design i mången jaktkniv.
 
Håller med. Men linjerna i Loveless drop point blad tycker jag är outstanding och har bidragit till lyckad design i mången jaktkniv.
Ja, linjerna är otroligt vackra. Synd bara att han från början envisades med en stor ricasso/ansats (;)) och den där jäkla skålslipningen. Men det är å andra sidan bara min personliga åsikt. De flesta tycker förmodligen annorlunda (?).

~Paul~
 
Nej vi tycker samma där tror jag. Men att ricasson är större på en jaktkniv har mindre betydelse än på en allround. Det är ju mest spets och främre del av blad/buk man använder.
 
Resten av svampen som jag fått i år har jag torkat, fryst, lagt in, samt gjort mjöl på. Det har blivit 2 kg mjöl. Borde räcka livet ut med tanke på doseringen. En tesked räcker till ca 1½ l svampsås.
~Paul~

Hoppas att du kan svara på en vass, men kanske inte knivig fråga... Hur gör du svampmjöl? Torkar och kör i mixer?
 
Hoppas att du kan svara på en vass, men kanske inte knivig fråga... Hur gör du svampmjöl? Torkar och kör i mixer?
Haha :).

Svampmjöl går visserligen att fixa i en vanlig mixer men då får man sikta mjölet eftersom det blir en del grova bitar kvar.

Jag kör i omgångar i elektrisk kaffekvarn :). Svampen torkas i ett ordinärt torkskåp liggandes på fina galler.

~Paul~
 
Haha :).

Svampmjöl går visserligen att fixa i en vanlig mixer men då får man sikta mjölet eftersom det blir en del grova bitar kvar.

Jag kör i omgångar i elektrisk kaffekvarn :). Svampen torkas i ett ordinärt torkskåp liggandes på fina galler.

~Paul~

Har litervis av torkade trattisar, svarttrumpetsvamp och Karl Johan sedan tidigare år, så jag kommer att testa det!
 

Liknande trådar