Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Helt o hållet en smaksak men finns mycket att läsa om det om du vill googla. Tror att du kommer komma fram till att det är inget vedertaget med att välja kolstål eller rostfritt:) Hela beror också på vad du ska ha kniven till.:)
 
Ett snabbtips: ryktet att du måste ha kolstål för att få gnistor med ett eldstål är FEL.
Om du däremot skall få gnistor från själva kniven, om du slår på den med en flintbit, då skall det vara kolstål.
Problemet är att "överlevnadsböcker" ibland blandar ihop de två olika metoderna.
A: Gnistorna skapas ur eldstålet (grå pinnen) och då skall skrapeggen vara skarp, tänk skridsko och is.
B: Gnistorna skapas ur bladryggen på kniven, i princip exakt samma som med "gamla" eldstål.
 
Ursäkta trådstölden, men skall man satsa på rostfritt eller kolstål när man köper kniv?
Som det redan har konstaterats så beror det hela på det planerade användningsområdet. En filékniv som används i salt havsmiljö bör t ex vara i rostfritt medan en utpräglad täljkniv gärna får vara i kolstål.

Sedan finns det förstås en massa mellansteg, dvs arbetsuppgifter som överlappar varandra. Då gäller det att fundera ut vad man kommer att använda kniven till allra oftast.

Skillnadena mellan kolstål och rostfritt är i grova drag tre. Rostfritt är mer rosttrögt, kolstål är mer slagsegt och rostfritt är mer slitstarkt/nötningståligt/äger större motstånd mot abrasiv nötning. Sedan finns det (återigen) en radda med mellansteg, t ex semirostfria ståltyper som D2 och en del mellanlegerade verktygsstål (t ex de så kalla M-stålen).

~Paul~
 
Ok, jag får väl googla lite då. Tråden är så jäkla lång, så jag orkar inte riktigt bara...
Vill ha en vass kniv att tälja med. Blir den för rostig så köper jag en ny. Tänkte ändå skaffa en billigare variant (t ex Mora).
Har fått för mig att kolstål är lättare att slipa, när den blir slö. Stämmer det?

Förresten; Jag köper mig nog en röd och en blå Morakniv och provar mig fram.
 
Har som jag nämnt tidigare flyttat ifrån Stockholm's innerstad till en mindre gård på landet:)
Sjukt med utrymme....
Börjar få ordning på ladd/vapen/ jakt kniv huset, japp ett eget hus på 25 kvm dedikerat till det jag sysslar med mest ( nästan, måste tydligen jobba också..)
ImageUploadedByTapatalk1373732383.213247.jpg
ImageUploadedByTapatalk1373732408.761158.jpg
ImageUploadedByTapatalk1373732434.761060.jpg
ImageUploadedByTapatalk1373732451.061770.jpgImageUploadedByTapatalk1373732485.311653.jpg
Fräste ner ett T- track system,allt sitter i nylon/ plast plattor, även Wicked edge;)
Har en mindre verkstad bredvid..Funderar på vad jag "behöver" för maskiner...? Pelarborr har jag, bandsåg står på listan även en ordentlig band slip, typ "Håkansson".
Har ett gäng blad ifrån Seved som jag har lite beställningar på att få ordning på nu i sommar, skall bara hinna med det under tiden jag bygger hundgårdarna klart ...
J.
 

Liknande trådar