Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Anders

Ser fram emot ett utlåtande så småningom.

Boken "The Bowie Knife" är verkligen en bibel om man vill veta mer om Bowie kniven.
Jag hade personlig kontakt med Norm Flayderman och fick hans tillåtelse att använda bilder ur boken, men naturligtvis på ett förståndigt sätt.

Norm Flayderman räknas som en av de stora auktoriteterna när det gäller Bowie's, så det är kul med ett signerat ex..
Tyvärr gick han bort nu i våras, men boken går forfarande att köpa.

Rouge är en fin tolkning av de tidiga Bowieknivarna runt 1827- 1832.
Dessa knivar var i första hand vapen, men användes till allt möjligt.
Rouge är inte en exakt kopia av originalen, men en lätt modernisering och till det bättre tycker jag.

Som jag ser det är Rouge en aning för kort,lätt och tunn i eggen, för att vara en perfekt alltiallo kniv, men den duger till det mesta som den är.

Ska du hugga med den, bör du nog kanske slipa om eggvinkeln, för att vara på den säkra sidan.


Mikael

Den skickades idag så det dröjer väl en vecka innan utlåtande kommer. :)

Vet du var man kan få tag på boken?

Jag tycker att min Bravo 2 är precis lagom storlek så längden på Rouge tror jag blir perfekt för mig. Gillar att jobba med ett större blad och behövs det riktigt finlir så finns det ju alltid en fällis eller två i fickan. :)

Jo, jag kan tänka mig att man kan behöva öka vinkeln om man hugger mycket men jag tar alla chanser att använda yxa så så mycket huggande med knivarna blir det inte. :)

Provade förresten min Grasso Bolo II lite igår. Tog med den ut till huggkubben och klöv några vedträn (al). Jag batongade inte utan använde kniven på samma sätt som en yxa och jag blev verkligen imponerad. Jag har inte provat någon kniv som varit i närheten av att leverera lika bra. Utifrån knivens tyngdpunkt så beter den sig nästan som en yxa. Satte mig sen och täljde lite och greppet är verkligen genomtänkt. Den går att hålla på en mängd olika sätt och känns faktiskt inte alls så stor som den är när man väl jobbar med den. Sen är den också så vass att det nästan är otäckt...

Jasså det är brazilian rosewood i din Rogue. Då sitter du nog på en liten guldklimp där för det kommer nog aldrig att tillverkas någon fler i det materialet. Efter de tillslag på senare år mot olika företag i USA som arbetat med materialet så tror jag inte att det är många tillverkare som vågar använda braz. Det är helt enkelt inte värt risken eftersom det nästan är omöjligt att veta vad som är laglig braz och inte. Pappershanteringen kostar väl en hel del också. Hur som helst så är nog ditt exemplar det vackraste som jag har sett!
 


Från vänster.
EKA 88 masur, från ifjol. Bedrövligt behandlad masur som nu börjar rätta till sig.
Personkniven kiruna. Gåva av arbetskamrater på bygge äfter brandolycka 1985
Okänd tillvärkare i Ås, östersund från ca 1985.
Roselli mormorstand från min 18 års dag 1984, gåva från farmor.
Hemtillverkning av min kusin Matias från 40års firandet för 7 år sedan.
Egentillverkad kniv med blad av mathias baudin. Extra långt skaft för att vara bra på vintern med handskar på. Bladet är 9 cm och skaftet 13 cm.
rejält nedslipad Martiini lappinleuku 230 från ca 1978.
Martiini scoutmodell från ca 1982.
Helle nying från 1984. Köptes för att fira taget körkort.

Endel var lackade först men alla har nu oljade skaft och får väl en 1-2 dopp i oljeblandad terpentin per år. Låter dem bada nån timma till nåt dygn beroende på hur ofta jag kommer i närheten.

För mig krävdes det en semester där opinellen var enda kniven samt ett visst antal skurna frukter och bad i medelhavet för att det skulle klicka. Jag föreslår Seved att du tar en 2 veckors semester ihop med en Opinell så får vi se om inte också du kan värma upp inför den här enkla kniven.

Bosse


Bosse[/QUOTE]
 
Ja personkniven o Nyingen kände jag igen, när jag fick kolla lite noga igen.
Rosselin såg fin ut, såg smidig ut på nåt vis. Dom hemgjorda såg riktigt trevliga ut :D
Hm Nyingen är ingen favvis, direkt, tycker bladet är för smalt o skaftet för brett.
Fast o andra sidan. Jag har gjort en EDC modell. O den är inspirerad av den ha ha.

Hm ja det går nog ät att tillbringa en del tid med den, . Att den är enkel är en sak, men den ser billig ut på nåt vis. Men den får ingen bra start i mina ögon, genom att vara Fransk tillverkad. :)


Förresten, va bra att du tog bort lacken o oljade i stället, ett mycket bättre skydd o blir snyggare i lägnden om du frågar mej.

Seved
 
Från vänster.
EKA 88 masur, från ifjol. Bedrövligt behandlad masur som nu börjar rätta till sig.
Personkniven kiruna. Gåva av arbetskamrater på bygge äfter brandolycka 1985
Okänd tillvärkare i Ås, östersund från ca 1985.
Roselli mormorstand från min 18 års dag 1984, gåva från farmor.
Hemtillverkning av min kusin Matias från 40års firandet för 7 år sedan.
Egentillverkad kniv med blad av mathias baudin. Extra långt skaft för att vara bra på vintern med handskar på. Bladet är 9 cm och skaftet 13 cm.
rejält nedslipad Martiini lappinleuku 230 från ca 1978.
Martiini scoutmodell från ca 1982.
Helle nying från 1984. Köptes för att fira taget körkort.

Endel var lackade först men alla har nu oljade skaft och får väl en 1-2 dopp i oljeblandad terpentin per år. Låter dem bada nån timma till nåt dygn beroende på hur ofta jag kommer i närheten.

För mig krävdes det en semester där opinellen var enda kniven samt ett visst antal skurna frukter och bad i medelhavet för att det skulle klicka. Jag föreslår Seved att du tar en 2 veckors semester ihop med en Opinell så får vi se om inte också du kan värma upp inför den här enkla kniven.

Bosse

Opinel finner nåd hos mig, har en No. 9.
Din vinterkniv tycker jag om!

Mikael
 
Den skickades idag så det dröjer väl en vecka innan utlåtande kommer. :)

#1 Vet du var man kan få tag på boken?



#2 Jo, jag kan tänka mig att man kan behöva öka vinkeln om man hugger mycket men jag tar alla chanser att använda yxa så så mycket huggande med knivarna blir det inte. :)

#3Provade förresten min Grasso Bolo II lite igår. Tog med den ut till huggkubben och klöv några vedträn (al). Jag batongade inte utan använde kniven på samma sätt som en yxa och jag blev verkligen imponerad. Jag har inte provat någon kniv som varit i närheten av att leverera lika bra. Utifrån knivens tyngdpunkt så beter den sig nästan som en yxa. Satte mig sen och täljde lite och greppet är verkligen genomtänkt. Den går att hålla på en mängd olika sätt och känns faktiskt inte alls så stor som den är när man väl jobbar med den. Sen är den också så vass att det nästan är otäckt...

#4Jasså det är brazilian rosewood i din Rogue. Då sitter du nog på en liten guldklimp där för det kommer nog aldrig att tillverkas någon fler i det materialet. Efter de tillslag på senare år mot olika företag i USA som arbetat med materialet så tror jag inte att det är många tillverkare som vågar använda braz. Det är helt enkelt inte värt risken eftersom det nästan är omöjligt att veta vad som är laglig braz och inte. Pappershanteringen kostar väl en hel del också. Hur som helst så är nog ditt exemplar det vackraste som jag har sett!


#1 Jag köpte min från Flayderman.com.
Dvs direkt av mr Flayderman himself, men företaget finns kvar och boken med.

#2 Då kommer en Rouge att bli perfekt för dig!

#3 Skönt att höra efter den senaste tidens vendettor mot BR på olika amerikanska forum.

#4 Mike Stewart gjorde min Rouge på beställning och det var den enda Brazilian Rosewood bit han hade, men bra blev det.
Ådringen och färgen är ju så nära man kan komma originalens Black Walnut Burl.
De som gjordes nu, ser ut att ha gjorts i Honduran Rosewood Burl.
Fint det med och bägge är Dalbergia Nigra om jag minns rätt.


Mikael
 
Slänger in en färsk kniv som blev klar idag ännu utan slida. Stålet är regndroppdamask i 1080 & 15n20,skaftet i vacker masur och nysilver,bara oljat med linolja och balsamterpentin. Måtten på kniven är 215mm varav bladet är 100 x 26 x 4 mm.
 

Bilagor

  • Custom masur 002 (600 x 450).jpg
    Custom masur 002 (600 x 450).jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,578
  • Custom masur 003 (600 x 450).jpg
    Custom masur 003 (600 x 450).jpg
    56.4 KB · Visningar: 1,421
  • Custom masur 008 (600 x 450).jpg
    Custom masur 008 (600 x 450).jpg
    40.2 KB · Visningar: 1,357
Slänger in en färsk kniv som blev klar idag ännu utan slida. Stålet är regndroppdamask i 1080 & 15n20,skaftet i vacker masur och nysilver,bara oljat med linolja och balsamterpentin. Måtten på kniven är 215mm varav bladet är 100 x 26 x 4 mm.

Oj, oj, så snyggt!
Du får verkligen till det med din egen version av Wirkkalan.

Mikael
 
1. Buck vanguard

2. Buck vanguard eller i extremfallet Fällkniven A1bl

3. Buck vanguard

4. Sabatier Classic Chef "8

5. En kniv jag själv gjort från grunden...

Viktigast tycker jag är, förutom att stålet är av högsta kvalité, att skaftet är skönt för handen även vid längre tids användning eller vid "grovjobb". Blåsor i handen kan verkligen bli en stämningsdödare...
 
Vad är detta för modell?

Hej alla kniventusiaster! Tack för en fantastisk tråd :)

Efter att ha läst igenom ett par hundra sidor har jag liksom många andra fastnat i knivträsket. Har så smått påbörjat en Eka samling tack vare er och snubblade över en gammal modell på en loppis i helgen. Killen som sålde den kallade den för en "gammal televerket" Finns här någon som vet något mer om just denna modell? har sökt på nätet utan att hitta något. Den ser inte ut som en reklamkniv så min fundering var att den kanske ingick i televerketanställdas arbets verktyg?
Det är en stabil gedigen fällis med ett relativt brett blad som ni kan se på bilderna nedan.


P1100253 by Ouddas, on Flickr


P1100252 by Ouddas, on Flickr


P1100255 by Ouddas, on Flickr
 
Hej alla kniventusiaster! Tack för en fantastisk tråd :)
...så smått påbörjat en Eka samling tack vare er och snubblade över en gammal modell på en loppis i helgen. Killen som sålde den kallade den för en "gammal televerket" Finns här någon som vet något mer om just denna modell? har sökt på nätet utan att hitta något. Den ser inte ut som en reklamkniv så min fundering var att den kanske ingick i televerketanställdas arbets verktyg?

Den heter EKA Swede 311. Nirrebosse (bland annat har skrivit om den i den här diskussionstråden) du hittar med google --- eka 311 site:utsidan.se

Se även dePauls collection. http://www.freewebs.com/depaul56/collection.htm Där hittar du de flesta "moderna" eka-modeller.
 
Tack så mycket för ett snabbt svar!
Verkar inte vara någon vanlig modell numera dock. Svårt att hitta bilder och ingen med samma televerket logotyp på. Jakten går vidare :) Du har en fin samling själv på swede serien ser jag, och lika fina bilder rent fotomässigt.
 

Liknande trådar