Anders
Ser fram emot ett utlåtande så småningom.
Boken "The Bowie Knife" är verkligen en bibel om man vill veta mer om Bowie kniven.
Jag hade personlig kontakt med Norm Flayderman och fick hans tillåtelse att använda bilder ur boken, men naturligtvis på ett förståndigt sätt.
Norm Flayderman räknas som en av de stora auktoriteterna när det gäller Bowie's, så det är kul med ett signerat ex..
Tyvärr gick han bort nu i våras, men boken går forfarande att köpa.
Rouge är en fin tolkning av de tidiga Bowieknivarna runt 1827- 1832.
Dessa knivar var i första hand vapen, men användes till allt möjligt.
Rouge är inte en exakt kopia av originalen, men en lätt modernisering och till det bättre tycker jag.
Som jag ser det är Rouge en aning för kort,lätt och tunn i eggen, för att vara en perfekt alltiallo kniv, men den duger till det mesta som den är.
Ska du hugga med den, bör du nog kanske slipa om eggvinkeln, för att vara på den säkra sidan.
Mikael
Den skickades idag så det dröjer väl en vecka innan utlåtande kommer.
Vet du var man kan få tag på boken?
Jag tycker att min Bravo 2 är precis lagom storlek så längden på Rouge tror jag blir perfekt för mig. Gillar att jobba med ett större blad och behövs det riktigt finlir så finns det ju alltid en fällis eller två i fickan.
Jo, jag kan tänka mig att man kan behöva öka vinkeln om man hugger mycket men jag tar alla chanser att använda yxa så så mycket huggande med knivarna blir det inte.
Provade förresten min Grasso Bolo II lite igår. Tog med den ut till huggkubben och klöv några vedträn (al). Jag batongade inte utan använde kniven på samma sätt som en yxa och jag blev verkligen imponerad. Jag har inte provat någon kniv som varit i närheten av att leverera lika bra. Utifrån knivens tyngdpunkt så beter den sig nästan som en yxa. Satte mig sen och täljde lite och greppet är verkligen genomtänkt. Den går att hålla på en mängd olika sätt och känns faktiskt inte alls så stor som den är när man väl jobbar med den. Sen är den också så vass att det nästan är otäckt...
Jasså det är brazilian rosewood i din Rogue. Då sitter du nog på en liten guldklimp där för det kommer nog aldrig att tillverkas någon fler i det materialet. Efter de tillslag på senare år mot olika företag i USA som arbetat med materialet så tror jag inte att det är många tillverkare som vågar använda braz. Det är helt enkelt inte värt risken eftersom det nästan är omöjligt att veta vad som är laglig braz och inte. Pappershanteringen kostar väl en hel del också. Hur som helst så är nog ditt exemplar det vackraste som jag har sett!