Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina grejer Anders!

Hur funkar BR bolo'n jämfört med Kershaw dito'n?

Rouge är ett måste om man gillar tidiga Bowie's!
Vilket material i skaftet har du beställt?


Mikael

Tack! :)

Jag har inte hunnit testa dom speciellt mycket än. Semestern börjar i morgon så jag hoppas att det kommer att bli många tillfällen till det under sommaren.

Första intrycket av Bolo II är i alla fall väldigt gott. En mycket genomtänkt storkniv med en väldigt praktisk slida. Det går också mycket bättre att finlira med den än vad jag trodde.

Camp 10:an har väl rätt mycket "amerikansk-tonåring-som-hugger-sönder-flaskor-på-bakgården" över sig men jag tror att den kommer att leverera riktigt bra.

Jo det var de där bilderna på några av dina Bowies liggandes på en signerad bok som fick mig att fastna för den modellen: Enkel, stilren och ser ut att klara det mesta.

Jag var riktigt tråkig och valde svart canvas micarta. Om jag gillar den så mycket som jag tror att jag kommer att göra så ska jag försöka få tag på en till med skaftet i något annat material. African Blackwood vore inte dumt! :)
 
Anders

Ser fram emot ett utlåtande så småningom.

Boken "The Bowie Knife" är verkligen en bibel om man vill veta mer om Bowie kniven.
Jag hade personlig kontakt med Norm Flayderman och fick hans tillåtelse att använda bilder ur boken, men naturligtvis på ett förståndigt sätt.

Norm Flayderman räknas som en av de stora auktoriteterna när det gäller Bowie's, så det är kul med ett signerat ex..
Tyvärr gick han bort nu i våras, men boken går forfarande att köpa.

Rouge är en fin tolkning av de tidiga Bowieknivarna runt 1827- 1832.
Dessa knivar var i första hand vapen, men användes till allt möjligt.
Rouge är inte en exakt kopia av originalen, men en lätt modernisering och till det bättre tycker jag.

Som jag ser det är Rouge en aning för kort,lätt och tunn i eggen, för att vara en perfekt alltiallo kniv, men den duger till det mesta som den är.

Ska du hugga med den, bör du nog kanske slipa om eggvinkeln, för att vara på den säkra sidan.


Mikael
 
Anders

Ser fram emot ett utlåtande så småningom.

Boken "The Bowie Knife" är verkligen en bibel om man vill veta mer om Bowie kniven.
Jag hade personlig kontakt med Norm Flayderman och fick hans tillåtelse att använda bilder ur boken, men naturligtvis på ett förståndigt sätt.

Norm Flayderman räknas som en av de stora auktoriteterna när det gäller Bowie's, så det är kul med ett signerat ex..
Tyvärr gick han bort nu i våras, men boken går forfarande att köpa.

Rouge är en fin tolkning av de tidiga Bowieknivarna runt 1827- 1832.
Dessa knivar var i första hand vapen, men användes till allt möjligt.
Rouge är inte en exakt kopia av originalen, men en lätt modernisering och till det bättre tycker jag.

Som jag ser det är Rouge en aning för kort,lätt och tunn i eggen, för att vara en perfekt alltiallo kniv, men den duger till det mesta som den är.

Ska du hugga med den, bör du nog kanske slipa om eggvinkeln, för att vara på den säkra sidan.


Mikael

Bowies är ett trevligt ämne ;D vet du vart jag kan få tag på kniven. Måste spana in Flayderman _D
Ja ja den Flayderman ja, han har ju skrivit en del vapen böcker oxå.
Seved
 
Bowies är ett trevligt ämne ;D vet du vart jag kan få tag på kniven. Måste spana in Flayderman _D
Ja ja den Flayderman ja, han har ju skrivit en del vapen böcker oxå.
Seved

Boken är väl värd att ha i bokhyllan.

En Rouge hittar du på flera ställen i USA typ KSF, DLT och TKC.
Den säljs också i Tyskland av Jenni Döpgen.
Till och med Ryssarna har beställt 200 ex!

Originalen verkar ha Black Walnut Burl i skaften, men andra tidstypiska träslag var Rosewood och Ebenholts.
Min är i Brazilian Rosewood och så här långt den enda i den typen av Rosewood/Jakaranda.

Mikael
 

Bilagor

  • The-Bowie-Knife-004.jpg
    The-Bowie-Knife-004.jpg
    59.4 KB · Visningar: 734
  • Rouge-Rosewood-handle.jpg
    Rouge-Rosewood-handle.jpg
    44.9 KB · Visningar: 713
Japp jag hittade den, ska beställa den o en till jag hittade :D .

Ska kolla efter Rougen :D Tackar.
Jasså Ryssarna är intresserade oxå, inte illa. :D
Jaha valnöt oJakaranda, ja det är ju innhemska träslag.
Trevlig Bowie, är det din på bilden. Coffinhandle. är fint.

Seved
 
Det är min Rouge på bilden!

Här är några fler antika original från Natchez.

Bild 2 vore mums att ha som nygjord kopia i CPM 3V!


Mikael
 

Bilagor

  • natchez1.jpg
    natchez1.jpg
    4 KB · Visningar: 693
  • natchez2.jpg
    natchez2.jpg
    7.7 KB · Visningar: 729
  • natchez3.jpg
    natchez3.jpg
    7.8 KB · Visningar: 781
Jaha trevligt, är det din. Har du några länkar till online butiker, eller tillverkare.

Aha kul orginalare :D . Ja det vore riktigt roligt CPM stålen är ju fina.
Det närmaste jag kan komma är att jag gjort en kopia av Hudson bay kniven. Den med stora mässings brickor. http://sevedsknivar.se/ImageViewer.ashx?id=116&size=2
Ha! jag fick beröm av Chuck Burrows när han såg den.

Seved
 
Jaha trevligt, är det din. Har du några länkar till online butiker, eller tillverkare.

Aha kul orginalare :D . Ja det vore riktigt roligt CPM stålen är ju fina.
Det närmaste jag kan komma är att jag gjort en kopia av Hudson bay kniven. Den med stora mässings brickor. http://sevedsknivar.se/ImageViewer.ashx?id=116&size=2
Ha! jag fick beröm av Chuck Burrows när han såg den.

Seved

Din Hudson Bay ser helt tidstypisk ut!
Det var nog många Frontiers som hade en så'n .

Här är KSF länken men en länklista finns på Bark Rivers Forum under Get them here rubriken.
http://www.knivesshipfree.com/


Mikael
 
En grym kniv


Jag var på Kreta 2 Veckor nu i slutet på Juni. Jag tog med mig en Opinel no 8 och en opinell no 6. 8an har varit med på många resor förut men 6an var oanvänd.
Den större 8an har legat i vårt kök och använts till frukt och sallad. min annars fantastiska fru har inte knivskötsel i blodet men den brukar i regel klara våra resor bra förutom lite ytrost i pivotområdet. 6an var min EDC och har skurit frukt, restaurantkött och täljt lite olivträ. Jag har haft den i fickan både i saltvatten och sand och jag måste säga att den här enkla och okompliserade designen gör att kniven blir tålig för sand salt och fruktsafter. Vist skulle väl rostfria opinelar med fantastiskt 12c27 varit att föredra för min användning men eftersom jag föddes på 1800-talet så verkar jag bara konekta riltigt med kolstålsknivar. Ett problem med opinel är när skaften sväller av fukt men problemet avhjälps av förebyggande bad i balsamterpentin och rå linolja. Jag har även en easygrip urtagning för att lättare få grep om bladet med fingrarna om det går lite tungt..Jag har som synes filat lite på eggen närmast skaftet för att det inte ska vara ett vasst hörn där.
Knivmodellen har växt mycket för mig under kreta semestern och den har stannat i fickan sedan hemkomsten. Vasst och lättslipat stål lätt konstruktion och stabil låsning, en budgetkniv med stora företräden.



här sedda med några kamrater i Poolområdet.

Bosse
 
Vackert patinerade blad Bosse!

Opinel är en favorit även hos mig. Jag föredrar dock dom rostfria. Har en 8:a med skaft av olivträ som jag inte upplever sväller på samma sätt. Vacker är den också. 6:an är en riktigt fin vardagskniv för nästan inga pengar alls. Såg att Casström hade fått in 6:eek:r med olivträ så det blir nog en sådan snart.
 
Din Hudson Bay ser helt tidstypisk ut!
Det var nog många Frontiers som hade en så'n .

Här är KSF länken men en länklista finns på Bark Rivers Forum under Get them here rubriken.
http://www.knivesshipfree.com/


Mikael

Ja jag tror att den är rätt tidstypisk, jag läste in mej lite på ämnet och lyckades hitta en sorts ritning :)

Tack snälla för länken, ska kolla igenom den. :D

Det är jäkligt intressant med frontier tiden :D

Seved.
 
Fina fastbladare Bosse är det du som gjort dom. Har du nån mer bild på dom.

He he du får ursäkta :) men min farsination för Opinell är mycket begränsad :) .

Seved
 

Liknande trådar