Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Knivar skall användas!

Några av mina bruksknivar... ;)

EKA 92 med skållor av Amerikansk svart Valnöt :)

P.S.

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén! :(

Mvh troswe

Bilagor

• troswe 23.jpg
    troswe 23.jpg
    184.4 KB · Visningar: 630
Närbild på 92:an

EKA 92 med skållor av Amerikansk svart Valnöt :)

Mvh troswe

Bilagor

• Eka 92 Svart Valnöt.jpg
    Eka 92 Svart Valnöt.jpg
    45.1 KB · Visningar: 658
1) Bench Made 10750.

2) Tapio Wirkkalas Pukko har en i reserv...

3) Coleman Western USA 952.

4) Dick Ergogrip och Fiskars kockknife.

5) Paul knife fällkniv..

1) Bench Made 10750.

2) Tapio Wirkkalas Pukko har en i reserv...

3) Coleman Western USA 952.

4) Dick Ergogrip och Fiskars kockknife.

5) Paul knife fällkniv..
Tackar för svaren! Kul att du svarar Paul Knife på sista frågan. Har två såda ;). Har också Wirkkala puukkon, närmare sagt två, en liten och en stor. Fina knivar som ingen uppskattade på sin tid men som är riktiga samlarobjekt idag.

~Paul~

Vi har ju tidigare diskuterat en kniv som heter JR Bonaj. Jag har nu varit i kontakt med firman och stålet är mycket riktigt Sandvik 12C27, HRC 57-58. Greppet är i jakaranda och slidan i brunt läder med den traditionella bältesloopen. Bladet är 75 mm långt och hela kniven är 185 mm. Kniven är helt uppenbart en jaktkniv.

Det jag inte visste var att den inte har med EKA över huvud taget att göra. Den tillverkas i Bonajs egen fabrik i Eskilstuna!

Bilagor

• Min JR Bonaj jaktkniv.jpg
    Min JR Bonaj jaktkniv.jpg
    30.9 KB · Visningar: 550
  • Min JR Bonaj jaktkniv i slida, 2.jpg
    Min JR Bonaj jaktkniv i slida, 2.jpg
    36.5 KB · Visningar: 549
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 590
Finns det någon som har mer info om den här?
Efter att ha vänt upp och ned på hela pappas magasin när jag va hemma hos mina föräldrar på besök så hittade jag den tillslut! "Macheten" som vi kallade den när jag var liten.
Den har slitits hårt under lek och äventyr under uppväxten och ett äppelträd har fortfarande spår i barken efter tanklös pojklek... (Mamma har knappt förlåtit mig än)

Den är 69cm lång
Handtaget är gjort av någon typ av plast som tyvärr spruckit.
På bladet kan man läsa Sandvik No 1023 samt El P(...resten otydbart)

Det jag undrar är:
Ålder? (misstänker över 25 år då den funnits så långt jag kan minnas tillbaka)
användningsområde?
Vilket stål?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    41.5 KB · Visningar: 538
re

Gillar utseendet på den där Paul. Har ingen själv tyvärr men gilla får man ändå :)
Det här med hrc är ett evigt ämne i sig självt. Har använt o gjort många knivar i mina dagar och också haft turen att få använda många knivar från de mer erkända i custom världen:) Vad jag vill säga är att skulle jag hamna på en öde ö med växtlighet o hade bara en kniv o ett bryne så skulle jag alla gånger vilja ha ett blad med max 57-58 hrc :) Vet att det är den bästa hrc jag haft på mina favoriter jag använder o det står jag för. :) Visst är det kul att använda också högre hrc som en kniv jag gjorde med 63 hrc . Allt kanon så länge skärpan var bra men som ni alla vet så blir även detta slött någon gång. Var inte lika roligt att få tillbaka skärpan på den kniven i fält det ska jag säga även om det gick bra med men bra mycket längre tid än annars. Tiden som en kniv med tex: 63 hrc håller skärpan längre ä'n tex 58 hrc är för mig försumbar om man tänker det praktiska i fält. Några tankar från mig bara o inget vedertaget

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg