Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur verkar dom va bladen Paul?
Som jag skrev så är bladet i det närmaste idealiskt för jakt på småvilt.

Det taperade bladet avslutas med en förhållandevis kraftig spets (ganska tvär vinkel som bildas av själva slipfasens vinkel i samspel med bladtjockleken) som är bra för penetrering. Det är dock inte överdrivet tvär. Precis lagom.

Kniven anlände ganska vass men inte supervass. Ett par drag på strigeln resulterade i en skärpa som tillåter rakning av armhåren. Och då menar jag verkligen ett par drag på varje sida! Min strigel är mättad med 3 µ Tormekpasta.

Om jag nu ändå skulle ändra på något i designen så är det parerskyddet. Det sticker ut lite för mycket på undersidan. Ett mindre utpräglat sådant som går i en förlängd linje med eggkurvan hade varit bättre.

Jo en sak till skulle jag gärna vara utan. Det lilla V-spacern i slutet på eggen, intill handtaget. Hade föredragit en egg som går ända in i handtaget i en obruten linje.

~Paul~

re

En rätt så standard design blad för jakt o dylikt. Flat o lite drop :) Perfect om man frågar mig.
har man möjlighet att göra blad så är det inte svårt att göra den designen.:) Har gjort flera liknande o fler blir det då jag vet att designen är omtyckt runt om. Hur brett är bladet? Skulle gissa på närmare 30mm men svårt att se på bilden. minst 25mm säkert i bredd

Jag funderar på det här med Sjömansknivar som får ses som en sorts yrkesknivar. Vet någon varför dom har sitt typiska utseende med sina speciella eggar och inga parerskydd trots den våta miljön.
Resonemanget bakom utformningen är att ett utpräglat parerskydd endast är i vägen. De allra flesta ggr används sjömanskniven till att skära av diverse tampar och linor, samt att eventuellt fungera i ett kök (tradition). Till alla dessa uppgifter är parerskydd inte viktigt och dessutom används inte kniven till att hugga med/sticka in i saker.

~Paul~

Äldre sjömansknivar hade ofta snörmakarlindning på skaft samt holkslidor så att kniven satt säkrare i slidan. Gamla yrkesknivar är ett vidt och speciellt område.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg