Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gillar utseendet på den där Paul. Har ingen själv tyvärr men gilla får man ändå :)
Det här med hrc är ett evigt ämne i sig självt. Har använt o gjort många knivar i mina dagar och också haft turen att få använda många knivar från de mer erkända i custom världen:) Vad jag vill säga är att skulle jag hamna på en öde ö med växtlighet o hade bara en kniv o ett bryne så skulle jag alla gånger vilja ha ett blad med max 57-58 hrc :) Vet att det är den bästa hrc jag haft på mina favoriter jag använder o det står jag för. :) Visst är det kul att använda också högre hrc som en kniv jag gjorde med 63 hrc . Allt kanon så länge skärpan var bra men som ni alla vet så blir även detta slött någon gång. Var inte lika roligt att få tillbaka skärpan på den kniven i fält det ska jag säga även om det gick bra med men bra mycket längre tid än annars. Tiden som en kniv med tex: 63 hrc håller skärpan längre ä'n tex 58 hrc är för mig försumbar om man tänker det praktiska i fält. Några tankar från mig bara o inget vedertaget
Förstår vad du menar. Skulle jag befinna mig på en öde ö i utsatt läge så skulle jag vilja ha ännu lägre HRC-grad. Det vill säga om det handlar om Sandvik 12C27. Förmodligen hade 56 RC varit precis perfekt.

Men eftersom man inte befinner sig på en öde ö så väljer jag hellre 59 HRC i samband med det här stålet trots allt ;). Det har inte så mycket med frekvensen i slipandet att göra, utan det faktum att man på ett hårdare stål kan slipa fram en tunnare egg än på ett mjukare stål.

Det vill säga: En tunnare egg är starkare på ett hårt stål än på ett mjukt. Och i förlängningen så är en tunnare egg skäreffektivare än en mer trubbig dito. Det är kanske inte så viktigt för en överlevnadskniv på en öde ö, men tämligen viktigt i samband med jakt, fiske och friluftsliv rent allmänt.

~Paul~

re

Då är vi ganska nära i samtycke :) Håller med runt dessa siffror 57- max 59 hrc
När en del skriver om hrc på hur mycket som helst så är det något jag tar bort från mitt huvud att lägga energi på överhuvudtaget då det inte motsvarar min verklighet o lite har jag iallafall i ryggsäcken
Fast jag har en kniv av 2090 stål som hamnar runt 60 hrc :)

re

Finns fler ställen om du googlar.
Själv provar jag i en verkstad detta där en familjemedlem jobbar heh heh..
Den apparaten de har där är nog inte den billigaste.
Seved gar kanske lite koll på ställen

Fler (och framför allt lite bättre) bilder på Bonaj-kniven.

Bilagor

• Min JR Bonaj jaktkniv, 2.jpg
    Min JR Bonaj jaktkniv, 2.jpg
    20 KB · Visningar: 514
  • Min JR Bonaj jaktkniv, 3.jpg
    Min JR Bonaj jaktkniv, 3.jpg
    19.7 KB · Visningar: 513
  • Min JR Bonaj jaktkniv, 5.jpg
    Min JR Bonaj jaktkniv, 5.jpg
    26.8 KB · Visningar: 532
  • Min JR Bonaj jaktkniv i slida, 3.jpg
    Min JR Bonaj jaktkniv i slida, 3.jpg
    22.2 KB · Visningar: 504
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 551

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg