Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min "nya" favorit är efterföljaren till en kniv min gamle morfar hade. Min mormor snodden den iofs och hade i köket vill jag minnas. Men den äldre versionen finns liksom inte i något bra skick att komma över lättvindigt och jag hade heller inte velat bruka en sådan om jag gjorde det.

En Svensk kniv proucerad i Norge och exporterad till staterna. En "Svensk Kephart", ialla fall den tidigare varianten (som också återfinnes på kartongen) men den här versionen får duga gott. Den har dock inte full tånge och lite för liberal nedtagning av ryggen. Skaftet är inte heller lika fint format som på originalet. Mycket fisk och småvilt skall fångas och fällas åt min nya lilla kniv (och mina grytor där hemma)!
Det är väl den som ropades ut på Tradera nyligen? Jag hoppade över den eftersom den började skena iväg prismässigt.

Det är en fin kniv. Har för mig att det står: För fiske, för jakt och för fritid på själva asken? Tillverkad av Bahco i Norge. Sedermera Bergo Tools. Din kniv har därför två olika logon. Bahco och Bergo?

Sandvik 12C27 förstås. Bubinga grepp om jag minns rätt. Det är väl en svag gimping på bladryggen?

~Paul~

Jag såg den som gick på Tradera men hoppade själv över den. De är inte sällsynta i nyskick på Amerikanska eBay. Runt $30 per stycket för den här modellen.

Ja den har två loggor, som jag förstår det (vilket jag allt som oftast inte gör) så försökte man lansera BAHCO som "The Shark" i USA. Den här exportkniven är märkt AB BAHCO SWEDEN med hajen under och sedan "MADE IN NORWAY" och Stainless. Originalet hade Rostfri på tre olika språk och var märkt enbart med Erik Anton Berg Eskilstuna Sweden istället.

En rolig detalj är det lilla hålet i skaftet som fanns på bägge modeller. Känner man till Kephart kniven som tillverkades av Colclesser Brothers så skiljer den sig lite från den Svenska modellen, det fanns nämligen en liten förtjockning av skaftet som skulle verka som parerstång/glidskydd och ingen knappformad ände på skaftet. Detta då Kephart ansåg att en kniv kunde glida ur slidan när man böjde sig fram om den var formad så.

Jag antar att det inte föll väl ut med Svenska mått mätt men man löste det genom att flytta "bulan" till änden av skaftet, borra hål i det senare och sätta en liten metallnit i slidan under spännet. När kniven sitter där den ska är den bildligt och bokstavligt talat "fastnitad"! (Jag gillar kanske den lösningen lite för mycket.)

Edit:
Ryggen på kniven är helt slät, med en svag oslipad falsk egg längst fram som gör att spetsen blir lite tunnare men ändå behåller kött nog att kallas "lagom stark". Ryggen på bladet är förvånansvärt skarp i kanterna, något som amerikaner verkar gilla. Min täljartumme är inte lika entusiastisk!

knife.jpg

OK, tackar för beskrivningen! Det har som sagt förekommit lite olika varianter. Jag har en Bahco (Norge) med lite biffigare blad.

Erik Anton Berg som firma existerade mellan 1879-1959 ingick i Rademacher-smedjorna (Eskilstuna) och sysslade till en början med tillverkning av rakknivar. Därefter utökade man till snideri-snickarverktyg (1898) och trädgårdsverktyg/hortikulturverktyg (1914), plåtsaxar, bultsaxar och tänger (1924) och slutligen köksknivar (1933).

1959 slogs firman ihop med AB Bahco som fortsatte tillverkningen av framför allt verktyg till olika ändamål, och inte så mycket knivar.

1992 sålde man till Sandvik. Sandvik avvecklade sin del 1999 och sålde till det amerikanska Snap-On-Tools Co samtidigt som verksamheten fortsatte i Enköping. Under denna period användes både Bahcos och Sandviks logon.

Under hela Snap-on perioden såldes och köptes nya andelar upp, t ex köpte norrmännen en del av tillverkningen och sedermera sålde tillbaka till Sverige (Bergo Tools). Bergo Tools finns ju än idag och förhoppningsvis i framtiden ;).

Jag har en del knivar tillverkade i olika perioder mer eller mindre ovanliga. Här är förmodligen den mest kända kniven man har tillverkat på senare tid, nämligen jaktkniven med inlemmat bryne i slidan:

MinBahcojaktknivbild4.jpg

MinBahcojaktknivbild2.jpg

MinBahcojaktknivbild3.jpg

~Paul~

Vulgärt fint skick på den där! Det var inte den som gick på Tradera för ett tag sedan? Jag bjöd på en med slida och bryne i NIB skick men den fick gå till någon som värderar den högre än mig.

Nu blev jag avundsjuk!

Vulgärt fint skick på den där! Det var inte den som gick på Tradera för ett tag sedan? Jag bjöd på en med slida och bryne i NIB skick men den fick gå till någon som värderar den högre än mig.

Nu blev jag avundsjuk!
Tackar så mycket!

Nej, det är inte Tradera-kniven. Denna har jag haft ett antal år, tillsammans med ytterligare en likadan. Jag har alltså två ;). Den här är dock den finare av de två. Kniven levererades tillsammans med originalask, slida och papper. Den är som sagt NOS.

De brukar inbringa en bra slant till den som säljer. Det börjar bli brist på fina ex.

~Paul~

Ja de har gått i pris ganska brant. Hade jag inte suttit och vaktat alla slantar i väntan på en "The Solution" att köpa hade jag nog gått högre. Använde en på låns av en artillerist för många år sedan som gav ett varaktigt intryck på mig. :)

(Dan Harrisons ALCAS (Alcoa-Case) "Solution") Ja, 80'talsnostalgin är total.)

Senast ändrad:
Ja de har gått i pris ganska brant. Hade jag inte suttit och vaktat alla slantar i väntan på en "The Solution" att köpa hade jag nog gått högre. Använde en på låns av en artillerist för många år sedan som gav ett varaktigt intryck på mig. :)

(Dan Harrisons ALCAS (Alcoa-Case) "Solution") Ja, 80'talsnostalgin är total.)
En verkligen ovanlig modell. Inte direkt något man tar fram vid lägerelden eller hemmavid för den delen ;).

Det är dock kul ibland med lite ovanligare modeller.

~Paul~

Det är min första "spear point" som jag använder. Hade inte bladet varit så tunt så hade jag ratat den med en gång. Jag har idag satt på en fånglinekula för att få bättre grepp när jag fäller in bladet.

Funderar på att investera i varianten med antingen S30V eller 154CM. Visserligen är 440C helt OK men det skadar inte att testa andra sorter. Synd att den inte finns i CPM M4 ;).

~Paul~

Ja jag har alldrig EDC:at en dolslipad förut heller, vet i fn varför. Tycker det funkar bra.
Ja knoppen till att fälla in bladet med, är i klenaste laget, lite synd.
Jag är nöjd med 440C, men det är klart. Det kunde vara kul att prova S30V . Har skurit min edc modell i 154CM, ska bli lite kul att prova.
Ha ha ja M4 vore kul.
Har föressten köpt hem Vanadin 4 o sleipner som jag ska prova. Ska bli lite kul.

Seved

En verkligen ovanlig modell. Inte direkt något man tar fram vid lägerelden eller hemmavid för den delen ;).

Det är dock kul ibland med lite ovanligare modeller.

~Paul~

Har en diger samling skumma "överlevnadsknivar". Om jag samlar på något så är det väl det. Tyvärr är det ju många med mig som gör det så en del av de populärare modellerna blir dyra.

Har en diger samling skumma "överlevnadsknivar". Om jag samlar på något så är det väl det. Tyvärr är det ju många med mig som gör det så en del av de populärare modellerna blir dyra.
Så är det tyvärr. Det är precis av denna anledning som jag inte har en strategi i mitt samlande. Jag köper helt enkelt det som faller mig i smaken.

~Paul~

Min "nya" favorit är efterföljaren till en kniv min gamle morfar hade. Min mormor snodden den iofs och hade i köket vill jag minnas. Men den äldre versionen finns liksom inte i något bra skick att komma över lättvindigt och jag hade heller inte velat bruka en sådan om jag gjorde det.

IMAG0200.jpg

En Svensk kniv proucerad i Norge och exporterad till staterna. En "Svensk Kephart", ialla fall den tidigare varianten (som också återfinnes på kartongen) men den här versionen får duga gott. Den har dock inte full tånge och lite för liberal nedtagning av ryggen. Skaftet är inte heller lika fint format som på originalet. Mycket fisk och småvilt skall fångas och fällas åt min nya lilla kniv (och mina grytor där hemma)!

Denna var ny för mej :) trevligt. Ja den liknar verkligen en Kephart. Ursäkta att jag säger det men avslutningen på skaftet, föll mej inte i smaken. Men den borde funka bra som fiske kniv :)

Seved

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg