Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Så är det tyvärr. Det är precis av denna anledning som jag inte har en strategi i mitt samlande. Jag köper helt enkelt det som faller mig i smaken.

~Paul~

Sådan är nog jag i mitt övriga kniv/verktygsköpande. Så länge jag gillar det kan jag köpa väldigt olika saker. Överlevnadsknivarna började väl egentligen efter de första kurserna i Arméns regi. Det är kul att pröva på olika personers försök att närma sig den här ganska udda problematiken. Jag vägrar fortfarande konsekvent köpa en Tom Brown Tracker (Sk. WSK kniv). För mycket jag ogillar med den.

Denna var ny för mej :) trevligt. Ja den liknar verkligen en Kephart. Ursäkta att jag säger det men avslutningen på skaftet, föll mej inte i smaken. Men den borde funka bra som fiske kniv :)

Seved

Jag gillar att ha en "knapp" eller svullnad på skaften, både till huggare och för små knivar. Jag tycker det ger ökad kontroll och greppstyrka. (subjektivt så det skriker om det)
Något jag trodde skulle fallera drastiskt på den här senare modellen var nypgreppet på framsidan av skållan (får använda singular då det är en enda träbit). Jag tyckte vinkeln var på tok för drastisk för att vara praktisk men visade sig riktigt duglig. Bra när man är inne och karvar i köttet. :D Det är dock där jag misstänker att den lägre spetsen kan erbjuda lite problem..

Senast ändrad:
Det är ju alltid lite småkul att dissa löjliga knivskapelser. Knivar med inbygd elektronik tycker jag nästan alltid platsar i den kategorin.
Det är med lite vemod som jag blir tvungen att länka till följande hemsida. SOG var ett av de knivmärken som fascinerade mig i unga och rätt många år. Deras Desert dagger, Pentagon och Bowie tycker jag är tidslösa klassiker. Men de har ballat ur mer och mer, var god se senaste kvitto:

http://sogknives.com/store/BLT10-K.html

/M

Det är ju alltid lite småkul att dissa löjliga knivskapelser. Knivar med inbygd elektronik tycker jag nästan alltid platsar i den kategorin.
Det är med lite vemod som jag blir tvungen att länka till följande hemsida. SOG var ett av de knivmärken som fascinerade mig i unga och rätt många år. Deras Desert dagger, Pentagon och Bowie tycker jag är tidslösa klassiker. Men de har ballat ur mer och mer, var god se senaste kvitto:

/M
Det tråkiga i sammanhanget är att själva bladformen är helt OK (med förbehåll för ricasson).

Jag har på skoj köpt något liknande, en Sandvik-kniv med en ficklampa placerad på ungefär samma ställe. Har självklart inte använt den eftersom den vid hemkost visade sig vara en Hobbex-variant på en riktig kniv.

~Paul~

/M

Ja, det där är väl inte SOG:s bästa och roligaste idé. Jag såg den på knivmässa i Tyskland och pratade lite med han som hade varit med och tagit fram den. Plastig och konstig, den föll mig inte alls i smaken.

I mina ögon är den väldigt dyr. Dock är det en smart idé för folk som ofta använder ficklampa tillsammans med kniv (vilka det nu är och varför använder de inte pannlampor istället?).

Däremot ska man inte döma SOG p.g.a. denna skapelse. Varför skulle just denna kniv vara ett kvitto på att SOG har ballat ur? Tycker du inte att deras andra nyheter är okej?

http://sogknives.com/store/new.html

Här har de t.ex. en helt ny och unik design på en kniv: http://sogknives.com/store/SP-51.html ;-)

"Ballat ur" kanske var lite orättvist om man ser till deras helhet. De har som du säger en hel del trevliga produkter också.
Men jag tycker ändå att deras produktionslinje var mer sammanhållen och stilren tidigare.
Man förstår ju att de vill bredda sitt sortiment och nå fler segmant på knivmarknaden. Så länge kvaliteten är bra, så är det ju inga problem. Men som sagt, lite bättre var det nog förr (designmässigt)...i min mening.

/M

Sådan är nog jag i mitt övriga kniv/verktygsköpande. Så länge jag gillar det kan jag köpa väldigt olika saker. Överlevnadsknivarna började väl egentligen efter de första kurserna i Arméns regi. Det är kul att pröva på olika personers försök att närma sig den här ganska udda problematiken. Jag vägrar fortfarande konsekvent köpa en Tom Brown Tracker (Sk. WSK kniv). För mycket jag ogillar med den.

Jag gillar att ha en "knapp" eller svullnad på skaften, både till huggare och för små knivar. Jag tycker det ger ökad kontroll och greppstyrka. (subjektivt så det skriker om det)
Något jag trodde skulle fallera drastiskt på den här senare modellen var nypgreppet på framsidan av skållan (får använda singular då det är en enda träbit). Jag tyckte vinkeln var på tok för drastisk för att vara praktisk men visade sig riktigt duglig. Bra när man är inne och karvar i köttet. :D Det är dock där jag misstänker att den lägre spetsen kan erbjuda lite problem..

Ja på huggare brukar jag ha det oxå. :) . Ja man måste ha en kniv som man trivs med, annars blir det inte bra. Ja det är bra med ett bra grepp när man ska ta ur. Det kan bli lite halkigt.
Ja det är lättare att sticka hål på diverse grejer när den är spetsig. Men det går ju att vänja sej.

Seved

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg