Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Återigen har en nykomling anlänt. Den här gången en Benchmade 530 Pardue.

MinBenchmade530Pardue440Cblad.jpg

MinBenchmade530Pardue440Cblad3.jpg

Vanligtvis brukar jag inte ens titta på den här typen av knivar men den här är mycket speciell. Det är först och främst bladtjockleken i kombination med en extremt låg vikt som gör den annorlunda jämfört med andra knivar.

Några specs:
Vikt - 51,5 g (!!)
Längd utfälld - 186 mm
Längd hopvikt - 105 mm
Bladlängd - 84 mm
Bladtjocklek - 2,5 mm intill tumknoppen
Bladprofil - spear point, taperat blad
Bladöppning - tumknopp, vänster/höger
Bladlåsning - Axis lock
Bladstål - AISI 440C
Clip - 420 rostfritt stål, tip up, höger/vänster
Chassi - 420 rostfritt stål, skelettoniserat
Skollor - Noryl GTX
Design - Mel Pardue
Pris (ny kniv) - runt 1K kronor

Bladet är som sagt 2,5 mm på det tjockaste stället intill tumknoppen men eftersom det är både taperat och slipat från båda hållen så är det extremt tunt. Också greppet är otroligt smäckert. Endast 7 mm tjockt! Eftersom Noryl GTX är ett lätt material så är vikten därefter. Den är faktiskt 10 g lättare än min EKA 88!

Bladet sitter perfekt centrerat, skärpan är mycket bra (efter bara några drag på strigeln) och greppet känns bekvämt. Axis-låset funkar som det skall men är något trögt eftersom kniven är i stort sett ny. Bladet har heller inte fått det där riktiga glidet som man önskar. Det kommer dock säkert med tiden när kniven har använts lite mer.

En annan nackdel är att tumknoppen är lite vass i kanten vilket gör att upprepade öppningar och nedfällningar av bladet resulterar i en viss smärta och rodnad ;).

Jag är mycket nöjd med mitt förvärv trots några mindre tillkortakommanden.

~Paul~

En annan nackdel är att tumknoppen är lite vass i kanten vilket gör att upprepade öppningar och nedfällningar av bladet resulterar i en viss smärta och rodnad ;).

~Paul~

Akta dig! Man öppnar och stänger ju en ny fällis minst 250 ggr per dag första veckan ;)
Tror nästan jag fått tumbasartros, borde stämma Spyderco...

Jag är svag för lätta och slimmade knivar, och den här verkar ju onekligen tillhöra det släktet. Fin!
Har du något spec användningsområde planerat, eller ska den samlas?
Hur är Benchmade eg jfr med Spyderco? Har känt och klämt, men aldrig ägt eller använt någon.

/M

Akta dig! Man öppnar och stänger ju en ny fällis minst 250 ggr per dag första veckan ;)
Tror nästan jag fått tumbasartros, borde stämma Spyderco...

Jag är svag för lätta och slimmade knivar, och den här verkar ju onekligen tillhöra det släktet. Fin!
Har du något spec användningsområde planerat, eller ska den samlas?
Hur är Benchmade eg jfr med Spyderco? Har känt och klämt, men aldrig ägt eller använt någon.

/M
Haha, jo risken är att man blir helt skinnflådd. Jag har lekt med kniven i drygt två dagar nu och den börjar bli lite mer foglig.

Problemet är att Benchmade har tagit fram en tumknopp som ser ut som en miniatyr-tvättbalja, dvs med en fördjupning i mitten och vassa kanter runtom. En exceptionellt dum konstruktion.

Samtidigt förstår jag varför man har gjort det. Anledningen är att man har velat behålla den otroligt slimmade profilen. Två utskjutande tumknoppar passar knappast i den ekvationen. Knopparna på den här modellen är närapå i jämnhöjd med handtaget i övrigt.

Tyvärr är fjäderns motstånd rejält stort och i samspel med de djupt liggande knopparna så blir resultatet att tummen tar mycket stryk.

Spyderco har också en del modeller som är mer eller mindre bekväma att fälla ut. På vissa modeller är rörelsen nästan naturlig men på andra får man byta grepp för att få nödvändig kraft för utfällning av bladet.

Det följde inte med någon ask, fodral eller papper och skicket är inte NIB eller Mint, utan snarare "very good". Det finns nämligen några små micronagg i eggen, spetsen är inte helt nålvass och det finns en del smuts (som jag inte orkar ta bort genom att plocka isär kniven eftersom jag saknar Torx-mejslar i passande storlek).

Så med hänsyn till dessa detaljer så kommer jag att använda kniven! Har redan stoppat den i jackfickan ;).

~Paul~

Ja du den där känslan känner jag igen, när man köpt nytt!
Köpte ju nyligen min SP 50 särskilt till en planerad skogstur, som blev inställd. Det kliar från fingerspetsarna ända upp i axeln när jag tittar på den nu. Frustrerande!

/M

Ja du den där känslan känner jag igen, när man köpt nytt!
Köpte ju nyligen min SP 50 särskilt till en planerad skogstur, som blev inställd. Det kliar från fingerspetsarna ända upp i axeln när jag tittar på den nu. Frustrerande!

/M
Du får väl gå loss på några buskar i din närhet :). Faktum är att det inte är så där extremt ofta man behöver kniv i urban miljö. Trots det lämnar jag inte huset utan att bära en kniv på mig.

~Paul~

Nej, lämna bostaden utan kniv, det skulle ju vara lite samma känsla som i en sådan där dröm när man helt plötsligt är naken på jobbet...huu

/M

Nej, lämna bostaden utan kniv, det skulle ju vara lite samma känsla som i en sådan där dröm när man helt plötsligt är naken på jobbet...huu

/M
Haaaha, det har du rätt i. Snacka om panik! Jag har inte lämnat huset utan kniv på säkert 15 år nu. De första två åren så körde jag på en Puma Cub och EKA Swede 38 i belagt kolstål.

Nu för tiden så varierar det väldeliga vilken/vilka knivar jag har på mig. Idag blev det den nyinköpta Benchmade 530 i kombination med en mora nr 1 i laminerat stål och obehandlat grepp. Jag var ute på en lagom lång promenad bland vårflanörerna. Hundar och motionslöpare gjorde livet osäkert vart man än gick ;).

~Paul~

Hundar och motionslöpare gjorde livet osäkert vart man än gick ;).

~Paul~

Ja de där kan vara riktigt lömska alltså. Bättre att ställa sig och vifta med morakniven och gorma oförståeligt en gång för mycket, än att råka illa ut!
Skämt åsido. Trevlig kombo annars, med moran och bänkisen. Min EDC är fortfarande min Vic Compact, och på nyckelringen hänger en Rambler av samma fabrikat. Men efter behov så byts de så klart ut.

/M

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg