Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja på huggare brukar jag ha det oxå. :) . Ja man måste ha en kniv som man trivs med, annars blir det inte bra. Ja det är bra med ett bra grepp när man ska ta ur. Det kan bli lite halkigt.
Ja det är lättare att sticka hål på diverse grejer när den är spetsig. Men det går ju att vänja sej.

Seved

Har prövat ett av dina alster, så jag kan säga att oavsett mina övriga preferenser så ligger dina skalor långt upp på listan bland de som fungerar på riktigt för mig. Passade även på att tappa den i gråstenen (jmo blev likblek) och testa härdningen. Kniven klarade sig men stentrappen är märk.

Ang. AEB knivens spets menar jag att den är liiite mer åt wharncliff hållet än drop point. Den skulle legat några millimeter högre för estetikens och viss funktions skull (mer "belly" på bladet) men jag misstänker att det är just urtagningar de tänkt på. Den riktigt kryper upp i handen och sätter sig, helt bekvämt och noll risk att peta på fel saker. Lite som avsikten med "böjen" på Fällknivens H1. Här offras den dock som flåkniv, även om den i säkra händer klarar det med. Får ta en profilbild på den i morgon.

Har prövat ett av dina alster, så jag kan säga att oavsett mina övriga preferenser så ligger dina skalor långt upp på listan bland de som fungerar på riktigt för mig. Passade även på att tappa den i gråstenen (jmo blev likblek) och testa härdningen. Kniven klarade sig men stentrappen är märk.

Ang. AEB knivens spets menar jag att den är liiite mer åt wharncliff hållet än drop point. Den skulle legat några millimeter högre för estetikens och viss funktions skull (mer "belly" på bladet) men jag misstänker att det är just urtagningar de tänkt på. Den riktigt kryper upp i handen och sätter sig, helt bekvämt och noll risk att peta på fel saker. Lite som avsikten med "böjen" på Fällknivens H1. Här offras den dock som flåkniv, även om den i säkra händer klarar det med. Får ta en profilbild på den i morgon.

Jasså :) Kul .
Jaha det låter ju bra, o kul. Det är därför jag gör knivar. För att dom ska användas o funka bra i vardags livet.
Ha ha ja då blir man lite svettig :) . Hm jmo köpte inte han ett par neckers va. Ha ha vilken tur att det gick bra :).

Jaha Wharncliff ja ja. Ja då kan den nog funka bättre att ta ur med. Ja estetik är ju olika för alla. Skönhet ligger ju i betraktarens ögon, säger dom.
Ja då är det kul när man hittar en kniv som nästan blir ett med handen.
Ja ta en profilbild på den. :)

Seved

"Ballat ur" kanske var lite orättvist om man ser till deras helhet. De har som du säger en hel del trevliga produkter också.
Men jag tycker ändå att deras produktionslinje var mer sammanhållen och stilren tidigare.
Man förstår ju att de vill bredda sitt sortiment och nå fler segmant på knivmarknaden. Så länge kvaliteten är bra, så är det ju inga problem. Men som sagt, lite bättre var det nog förr (designmässigt)...i min mening.

/M

Vilka SOG-modeller uppskattar du?

Utan att göra reklam för någon specifik kniv så gillar jag deras fällknivar.

Och jag håller med dig, ficklampskniven är nog inget som är speciellt gångbart. Den försvinner nog snart. De brukar plocka bort lite modeller varje år.

Idag trillade en Buck Vantage Pro Small in i brevlådan. En riktigt behändig kniv,åker nog ned i byxfickan som EDC istället för en Gerber som varit där ett tag.

IMAG0207.jpg

Det syns inte så bra på den här bilden heller men spetsen ligger alltså under bladets och knivens centrumlinje om man kan tänka sig en sådan. Den skötte sig utmärkt i skogen idag när jag skulle visa barnen en friktionseld av funnet material.

IMAG0794.jpg

Den här var det som fick utstå mig som användare. Sällan som jag i varje fall stöter på knivar med en modernare estetisk design som fungerar så bra och är så gediget gjorda. Själva sinnebilden av skillnaden mellan "custom" och "production". Men skaftet har du det där "lillfingerstödet" jag gillar så det kanske inte var så konstigt!

Jasså Kul .
Jaha det låter ju bra, o kul. Det är därför jag gör knivar. För att dom ska användas o funka bra i vardags livet.
Ha ha ja då blir man lite svettig. Hm jmo köpte inte han ett par neckers va. Ha ha vilken tur att det gick bra.

Jaha Wharncliff ja ja. Ja då kan den nog funka bättre att ta ur med. Ja estetik är ju olika för alla. Skönhet ligger ju i betraktarens ögon, säger dom.
Ja då är det kul när man hittar en kniv som nästan blir ett med handen.
Ja ta en profilbild på den. :)

Seved

Sealegs;5846 Det syns inte så bra på den här bilden heller men spetsen ligger alltså under bladets och knivens centrumlinje om man kan tänka sig en sådan. Den skötte sig utmärkt i skogen idag när jag skulle visa barnen en friktionseld av funnet material. Den här var det som fick utstå mig som användare. Sällan som jag i varje fall stöter på knivar med en modernare estetisk design som fungerar så bra och är så gediget gjorda. Själva sinnebilden av skillnaden mellan "custom" och "production". Men skaftet har du det där "lillfingerstödet" jag gillar så det kanske inte var så konstigt![/QUOTE sa:
Ja ja jo men jag ser hur det är :) . spetsen påminner om den på nya woodlore kniven, tycker jag. Jo men det är en rätt bra allround spets ändå. Den är ju lite lite rundad ändå.
Hm friktionseld får du förklara lite närmare :)

Ha ha jo men det är sånt som kan hända, Bla därför jag vill göra robusta och uthålliga knivar :).
Jaha den ja. Ja den vart riktigt fin den, kommer att bli fler av den, Den är i CPM154CM stål och tan G10 . Ja som du säger den ser lite modern ut.
Ha ha ja det där med sinnebilden kan du ha rätt i. Har inte tänkt på det så :) . Kul att du gillar den. Min Survivalmodell har blivit lite av en Seved klassiker, nästan den jag sålt mest av.
Undrar om han inte har en av mina neckers oxå. Men jag kan minnas fel oxå. Inte helt ovanligt he he.

Ja ja jo men jag ser hur det är :) . spetsen påminner om den på nya woodlore kniven, tycker jag. Jo men det är en rätt bra allround spets ändå. Den är ju lite lite rundad ändå.
Hm friktionseld får du förklara lite närmare :)

Ha ha jo men det är sånt som kan hända, Bla därför jag vill göra robusta och uthålliga knivar :).
Jaha den ja. Ja den vart riktigt fin den, kommer att bli fler av den, Den är i CPM154CM stål och tan G10 . Ja som du säger den ser lite modern ut.
Ha ha ja det där med sinnebilden kan du ha rätt i. Har inte tänkt på det så :) . Kul att du gillar den. Min Survivalmodell har blivit lite av en Seved klassiker, nästan den jag sålt mest av.
Undrar om han inte har en av mina neckers oxå. Men jag kan minnas fel oxå. Inte helt ovanligt he he.

Jo jag önskar arr den vore som en woodlore, men i ffg då med falsk egg. Som det är nu ligger den närmare eggsidan. Fördelen med woodlorens spjutliknande spets är att den går bra att "borra" med i trä osv. Kniven är ju liksom centrerad på spetsen, den här blir mer som en vev-borr, samt att man förlorar lite i egglängd som sagt. Originalet hade en "woodlore" spets rakt av. Som Kephart efterfrågade i "sin" modell.

Friktionseld : snurra en pinne tills det ryker. Kidsen börjar bli stora nog att tycka det är häftigt att tända utan tändstickor osv. Får man utlopp för sin inre barnunge själv.

----------------------------------------------------
Ang. SOG är min nuvarande favorit Northwestern (NW) Ranger. Har ju lite (enligt mig) designmissar men en fruktansvärt kompetent kniv i sin tänkta roll i övrigt.

Jo jag önskar arr den vore som en woodlore, men i ffg då med falsk egg. Som det är nu ligger den närmare eggsidan. Fördelen med woodlorens spjutliknande spets är att den går bra att "borra" med i trä osv. Kniven är ju liksom centrerad på spetsen, den här blir mer som en vev-borr, samt att man förlorar lite i egglängd som sagt. Originalet hade en "woodlore" spets rakt av. Som Kephart efterfrågade i "sin" modell.

Friktionseld : snurra en pinne tills det ryker. Kidsen börjar bli stora nog att tycka det är häftigt att tända utan tändstickor osv. Får man utlopp för sin inre barnunge själv.

----------------------------------------------------
Ang. SOG är min nuvarande favorit Northwestern (NW) Ranger. Har ju lite (enligt mig) designmissar men en fruktansvärt kompetent kniv i sin tänkta roll i övrigt.

Japp woodloren har en bra design, om man tar bort parerskyddet. :) Ja en av fördelen med en är borreriet.

Ja ja du menar det ja :) . Jag har tänkt jag skulle, prova drilla. Men det har inte blivit av.

Seved

Vilka SOG-modeller uppskattar du?

Utan att göra reklam för någon specifik kniv så gillar jag deras fällknivar.

Och jag håller med dig, ficklampskniven är nog inget som är speciellt gångbart. Den försvinner nog snart. De brukar plocka bort lite modeller varje år.

Jag har bara ägt en av deras fällisar, en tanto med svart zytel handtag i BG-42 stål. Just den köpte jag när jag var lite fascinerad av tanto-konceptet för 10 år sedan.
Annars tycker jag att deras Aegis, Blink, Twitch, Flash, Slipzilla och Nautical ser bra/funktionella ut.
Bland knivarna med fast blad så gillar jag som sagt designen (av estetiska snarare än funktionella skäl) på Bowie, Government, Pentagon och Desert Dagger* och Fieldpuppen är en rätt trevlig jaktkniv som jag sedermera gett till en kompis.

/M

*Ska förresten sälja Desert Daggern om någon är intresserad.

Jag är inte speciellt imponerad av SOG, i och för sig har jag bara en och det är en Twitch II som är en assisted opener, det är en ganska enkel kniv men jag ser egentligen ingen mening med den assisterade öppningen. Den går inte så särskilt mycket snabbare men handlingsfriheten begränsas avsevärt. Den är svårare att öppna mjukt och tyst. Storleken är ungefär som den understa kniven på bilden jag bifogar.

Mitt senaste förvärv är från ett märke som ofta väcker en del känslor, den har onekligen en militär look men det är en mycket liten kniv, nästan som en miniatyr. Märket heter Strider och modellen är en PT CC.

Jag skickar med en bild så ni ser den med en del andra kända knivar.

Uppifrån:
CR small sebenza
Benchmade 943
Spyderco Caly 3
Hinderer 3,5" xm-18
Strider PT CC

/Anders

Bilagor

• Amerikanska fällisar.jpg
    Amerikanska fällisar.jpg
    77.1 KB · Visningar: 1,138

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg