1.Verkligen. Hela skapelsen andas kvalité.1. Det där är vad jag kallar en DOLK. Snygg och tysk, borgar för en hel del faktiskt.
2. Skulle vara bra även i många praktiska sammanhang med en mer rimlig bladtjocklek än många moderna knivar.
3. Fast nog är det väl ändå bässt att använda en sån kniv lite mer försiktigt den börjar ju bli en del av industrihistorien.
4. Blodskåra måste ju föresten varit en modenyck av sin tid. I och för sig underlättar ju skåran urblödningen av ett djur om kniven sitter kvar i stickhålet men det kan väl inte vara många som sticker och blodtömmer ett större vilt på det sättet. varken då eller nu!
2. Ja, om man bortser från ricasson och parerskyddet. Det senare går ju förstås att slipa ned om nu skulle vilja använda kniven. Jag skulle helst också vilja ha ett fånglinehål på den här typen av kniv.
3. Jag kommer självklart inte att använda den. Den har en hedersplats i vitrinskåpet .
4. Jag har personligen aldrig haft problem med att få ut kniven ur ett stucket vilt. Om kniven har en tendens att fastna så räcker det oftast med att vika trycka ned bladet mot parerskyddet en aning.
~Paul~