Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En fråga. Hur tycker ni att det är hygiensikt att använda en fällis till jakt?? Plockar ni isär fällisen o gör iordning o tvättar efter varje gång ni använt den. Jag skulle aldrig använda en fällis i jakt men det är bara min åsikt. En bekant hade en swingblade han plockade isär efter olika uppgifter o den var full av gojs som kan bli alvarliga bakterier om man inte får bort det direkt. Vilket jobb att alltid plocka isär allt för att rengöra.. Näääe, inget för mig. Fastbladare är mitt ord.

Jag är också helt fastbladdominant när det gäller jakt, och fiske så klart (detta är dock íngen huvudaktivitet för mig). Men ibland har jag bara gått ut och stoppat en fällis i fickan också har man haft jaktlycka. Och ibland blir det något mindre vilt där storkniven kanske inte är jättelämpad, så åker fällisen i fickan fram. Jag brukar då försöka vara snabb med att spola rent kniven under hård+ varm vattenstråle innan det hinner torka fast smuts på svåråtkomliga ställen. Har väl funkat ok. Men visst instämmer jag, fastblad är det som gäller vid jakt.

/M

En kul modell. En av de få som jag inte erhöll när jag var med i Spyderco's samlarklubb. Den kom precis efter att jag hade gått ur. Påminner lite om Massad Ayoob i bladformen (som jag gillar). Likaså gillar jag David Boyer uttaget till lock backen och materialvalet.

Tyvärr envisas Spyderco med stora ricasson och i det här fallet ett clip som tvingar halva kniven ur fickan om man väljer att använda clippet. Det sitter nämligen alldeles för lågt monterat på handtaget. En full flatslipning hade heller inte skadat ;).

Idag kör jag med min EKA Swede 86. Den påminner om 88:an men saknar bladlås. Samma material i övrigt som 88:an, dvs Sandvik 12C27 bladstål, skandinavisk slipfas och Bubinga-grepp. Kniven saknar chassi.

Massaden har absolut en del likheter. Lite för "tactical" för mig kanske, men som design kan jag uppskatta den. Ricasson i det här fallet ser jag inte som ett jätteproblem. Liksom på min Para military 2 (igen! :)) så har den ju ett räfflat urtag för pekfingret, så man kommer väldigt nära eggen när man vill jobba med hårdare skär/tälj uppgifter.
Jag gillar också flatslipning på blad, fast på en liten jaktkniv så är jag inte helt övertygad om att det är en sådan stor fördel...Skulle i sådant fall gälla på större kninar där man kanske bänder/bräcker/knäcker lite mer och en skålslipning är lite skörare?
Den Ekan gillar jag verkligen. Av något outgrundligt skäl så har jag fortfarande inte köpt en enda kniv av det tillsynes mycket prisvärda fabrikatet.

/M

Bilagor

• pm2+ocelot.jpg
    pm2+ocelot.jpg
    19.1 KB · Visningar: 623
Ok Paul, nu ska jag anstränga mig för att trolla fram en fällkniv som kan behaga. Flatslipning? Check. 0 Ricasso? Check. Ingen antydan till guard? Check. Dessutom lite orange så att den syns bland alla andra knivar ;)

/M

Bilagor

• opinel.jpg
    opinel.jpg
    13.8 KB · Visningar: 620
Nu får jag nog säkert spott och förbannelser,men jag tror jag gjorde det ända rätta. Kom över ett vrak till Wirkkala som spetsen var av på ca 1,5cm,skaftet ihackat med något vasst så det såg ut som en golfboll samma bladet var ihackat med något vasst på båda sidorna över logon och ner mot slipfasen på ena sidan. Jo det jag gjorde var att slipa bladet tills det blev bra logon försvann ju förståss,fixade till ny spets genom att droppa ner ryggen en aning och sen slipa skaftet tills det blev fint. Jag tycker den blev riktigt bra och mycket användbar frå att ha varit ett vrak.

Wirkkala gone bushcraft! Gillar det, fin lösning.

/M

Knivar till fest och vardags....

Jag är ett gammalt mora 2000 fan...men för en par år sen föll jag över en F1 och den är väl den kniv som följer mig mest.Den är verkligen ett verktyg...bryta bända slå...det känns att den håller.

Har en liten helle som dinglar med på vinterjakterna tar mindre plats under snödräkten...hade en liten fälkniv från fällkniven som annars ver perfekt till det men den har jag tappat bort...

I köket är det en global kockkniv...men även andra konstiga en liten skalkniv med (felböjt blad) är en annan favorit...

Funderar på att göra mig en huggare eller köpa en....alternativ fortsätta använda mina yxor...

1. Massaden har absolut en del likheter.

2. Lite för "tactical" för mig kanske

3. Ricasson i det här fallet ser jag inte som ett jätteproblem. Liksom på min Para military 2 (igen! :)) så har den ju ett räfflat urtag för pekfingret, så man kommer väldigt nära eggen när man vill jobba med hårdare skär/tälj uppgifter.

4. Jag gillar också flatslipning på blad, fast på en liten jaktkniv så är jag inte helt övertygad om att det är en sådan stor fördel...

Skulle i sådant fall gälla på större kninar där man kanske bänder/bräcker/knäcker lite mer och en skålslipning är lite skörare?

5. Den Ekan gillar jag verkligen. Av något outgrundligt skäl så har jag fortfarande inte köpt en enda kniv av det tillsynes mycket prisvärda fabrikatet.
1. Verklligen. Ännu mer lik är kanske Ed Schempp's "Spyderco "Persian":
MinSpydercoC83BMPPersiannr57.jpg

MinSpydercoC83BMPPersiannr572.jpg

2. Sant.

3. Visserligen, men det är inte lika bekvämt som i samband med ett "korrekt" utformat blad ;).

4. Det är enligt min mening ännu viktigare på en liten kniv eftersom dessa blad är ganska tunna. En tunn skålslipad slipfas är mycket ömtålig.

5. En EKA-kniv borde ingå i varje seriös knivnörds arsenal ;).

~Paul~

Ok Paul, nu ska jag anstränga mig för att trolla fram en fällkniv som kan behaga. Flatslipning? Check. 0 Ricasso? Check. Ingen antydan till guard? Check. Dessutom lite orange så att den syns bland alla andra knivar ;)

/M
Jag gillar Opisar men tyvärr så drar bladlåsningen ner betyget en aning. Har varit med om att ringen har lossnat med ett ljudligt "pling" i samband med att jag applicerat lite mer tryck på bladet. Hade detta hänt endast en gång på en enda kniv så hade jag bedömt det som olycksfall i arbetet. Tyvärr har det hänt 2 ggr med olika knivar.

Du får nog "checka av" en av dina punkter ;). Opinelknivar är inte flatslipade utan konvexslipade.

Har du själv borrat ut hålet till fånglinan?

~Paul~

Rackarns rookie man är då! Opinel är alltså konvexa...Då har man lärt sig något idag också :) Fånglinehålet satt där när den köptes, nere i lö fraaans. Håller med om att Opinel är rätt trevliga på sitt sätt. De duger fint som picknickverktyg och till annat smått och gott. Men man kanske ska dra gränsen där.
Jag instämmer också i att det är skönare med ett korrekt blad och ett handtag utan urtag för fingrarna. Och som du nämnde innan så är clipet dumt placerat på Oceloten, och PM2. Nilakkan har löst samtliga dessa problem!
Ocelotens slipning ger jag mig dock inte på, den stortrivs jag med och den ger kniven lite mer karaktär än en flatslipning.

/M

Rackarns rookie man är då! Opinel är alltså konvexa...Då har man lärt sig något idag också :) Fånglinehålet satt där när den köptes, nere i lö fraaans. Håller med om att Opinel är rätt trevliga på sitt sätt. De duger fint som picknickverktyg och till annat smått och gott. Men man kanske ska dra gränsen där.
Jag instämmer också i att det är skönare med ett korrekt blad och ett handtag utan urtag för fingrarna. Och som du nämnde innan så är clipet dumt placerat på Oceloten, och PM2. Nilakkan har löst samtliga dessa problem!
Ocelotens slipning ger jag mig dock inte på, den stortrivs jag med och den ger kniven lite mer karaktär än en flatslipning.

/M
Förstår, försöker inte övertala dig :).

~Paul~

Sissi puukko

Kom över denna i ett byte i helgen,den har som original från ny finska underofficers märket på slidan, därav lite udda. Rejäl kniv.

Bilagor

• Sissi och Wirkkala 008.jpg
    Sissi och Wirkkala 008.jpg
    84.4 KB · Visningar: 617
  • Sissi och Wirkkala 006.jpg
    Sissi och Wirkkala 006.jpg
    80 KB · Visningar: 543
  • Sissi och Wirkkala 007.jpg
    Sissi och Wirkkala 007.jpg
    80.5 KB · Visningar: 606
  • Sissi och Wirkkala 009.jpg
    Sissi och Wirkkala 009.jpg
    73.6 KB · Visningar: 542

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg