Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag antar att man har börjat att se på det här lite allvarligare, oavsett om det är berättigat eller inte.

Tråkigt för Seved, dock! Jag hoppas som många andra att du trots allt förblir forumet någorlunda trogen och inte slutat helt att vara aktiv pga detta.

~Paul~
 
re

Joo, men vadå allvarligare. Isåfall ska väl ingen lägga ut en bild ens på en fällis dom köpt eller en custom för vem vet han kanske säljer den senare hmmm... Kan tänka mig att många av oss som visat upp en kniva har senare sålt den eller behållt. Många gånger hamnar det i sin egen samling eller användning men också kanske hos någon annan som kanske velat ha den och man sålt den. Äääh, vart ska man dra gränsen :-( Om man inte skriver att den här ska säljas så vad är problemet?????
Har man gjort en kniv o kanske vill ha konstruktiv kritik osv så kanske man måste bli någon slags skit hus poet för att kunna beskriva kniven hur den ser ut utan foton.
 
Senast ändrad:
Jag håller helt med Kimmo. Seved har ju inte marknadfört något, på nåt sätt alls, han har visat upp sina knivar. Om sen nån verkligen vill köpa en kniv av honom så är väl det inte så himla farligt. Visst man måste dra gränsen nånstans men lite generösare regler skulle väl inte skada kan man tycka.
 
Det är helt klart svårt för moddarna att dra en gräns. Men visst är det skillnad mellan att visa upp sin nyinköpta kniv och att visa upp ett potentiellt säljobjekt ;). Alla känner ju till att Seved säljer sina alster och därmed är argumentet att han bara visar några bilder inte aktuellt.

Seveds reaktion bestyrker dessutom min åsikt eftersom hans respons var att i fortsättningen koncentrera sig på andra fora, där han har större chans att kunna presentera sina alster. Detta säger ju trots allt något, eller hur? Vi andra är ju höggradigen aktiva trots att vi inte kan visa upp egna knivar ;).

Det finns ju som bekant även större spelare här som representerar web-knivfirmor och dessa har ju fått gå mycket varsammare fram än de som tillverkar knivarna hemmavid. I princip är det dock ingen skillnad.

Men visst sympatiserar jag med Seved. Han är en mycket trevlig "prick" som jag kommer att sakna mycket om han på sikt avskärmar sig från denna forumdel.

~Paul~
 
Jag får inte längre lägga ut bilder på mina knivar, här. Så om det är några som vill se bilder på dom. Så kan man kolla in bilder på utrustning.se, jaktsnack eller survivalist.

Seved

Ja, dom har varit på mig med, fått inlägg raderade, länkar borttagna mm. Dom har inte heller reagerat på mina svar där jag pekat på att dom får plocka bort många inlägg om dom skall hålla på reglerna. Men som sagt ingen reaktion.
Tråkigt och synd, men det finns andra platser att diskutera kring knivar där man också får lägga upp bilder på egna verk. Synd bara att foumet tunnas ut på detta sättet, själv har jag tappat sugen lite att bidra med nåt då det inte finns något ge och ta i utbytet av forumet, då menar jag i större sammanhang, inte deltagarna här!

Om man hårddrar reglerna får man väl inte ens visa en bild av någonting som man någon gång i framtiden skulle kunna sälja kanske här, en bild på en forummedlem som vandrar i fjällen och ett halvår senare säljer ryggsäcken i säljforumet, den bilden kan ju vara för egen vinning i framtiden.

Ursäkta mig men jag tycker det är en dum och ogenomtänkt regel.

Hoppas trots allt att vi även i fortsättningen får ta del av Seveds kloka råd och djupa kunskap inom knivmakeriet även här!

Mvh / Karl-Erik
 
Men det ligger ju i sakens natur att är man säljare oavsett branch så är det angenämt om det fanns en gratischans att ställa ut sin vara. Nu är ju annonserna gratis för medlemmarna och bild får bifogas av de som betalar sitt medlemsskap, men det är en himmelsvid skillnad mellan att städa i garderoben och tillverka för försäljning.
 
Det är helt klart svårt för moddarna att dra en gräns. Men visst är det skillnad mellan att visa upp sin nyinköpta kniv och att visa upp ett potentiellt säljobjekt ;). Alla känner ju till att Seved säljer sina alster och därmed är argumentet att han bara visar några bilder inte aktuellt.

Seveds reaktion bestyrker dessutom min åsikt eftersom hans respons var att i fortsättningen koncentrera sig på andra fora, där han har större chans att kunna presentera sina alster. Detta säger ju trots allt något, eller hur? Vi andra är ju höggradigen aktiva trots att vi inte kan visa upp egna knivar ;).

Det finns ju som bekant även större spelare här som representerar web-knivfirmor och dessa har ju fått gå mycket varsammare fram än de som tillverkar knivarna hemmavid. I princip är det dock ingen skillnad.

Men visst sympatiserar jag med Seved. Han är en mycket trevlig "prick" som jag kommer att sakna mycket om han på sikt avskärmar sig från denna forumdel.

~Paul~

Jag har visat upp både knivar som är sålda och som är till salu. Men jag har alldrig skrivit att dom är till salu. På senare tid har jag bara satt ut bilder på sålda knivar. Jag hoppas jag kunnat o alla andra knivmakare oxå, att vi kunnat inspirera andra oxå. Det var så jag fick inspiration och fortfarande får. Jag förstår inte varför det är så fult att tjäna pengar på nåt. Det lilla jag tjänar på knivmakeriet har inte bara ramlat över mej.
Jag har jobbat stenhårt i 23 år, efter att jag kommit hem från jobbet. Så det är som sagt inget som bara ramlat över en. Det går ju inte att komma ifrån att ska jag gå framåt i mitt knivmakeri, så måste jag sälja knivar för att komma framåt och utvecklas. Det är inte så att jag hållit saker hemliga. Jag delar ju med mej av det jag lyckats lära mej under 23 år.
Som samlare är väl alla knivar man har potensiella sälj objekt. eller bytes objekt
Det har hänt att jag BARA visat upp en kniv, för att hjälpa nån att ilustrera vad jag menar.

Jasså var har jag sagt att jag inte kommer att visa mej här, jag kommer att fortsätta att svara på frågor eller försöka hjälpa folk, för att jag tror på det, trots ett ibland snorkigt o tråkigt bemötande. :)

Jasså du tycker att jag har haft gräddfil, kan jag inte förstå, jag har haft precis samma regler som alla andra.

Jag tvivlar på det.

Seved
 
Ja, dom har varit på mig med, fått inlägg raderade, länkar borttagna mm. Dom har inte heller reagerat på mina svar där jag pekat på att dom får plocka bort många inlägg om dom skall hålla på reglerna. Men som sagt ingen reaktion.
Tråkigt och synd, men det finns andra platser att diskutera kring knivar där man också får lägga upp bilder på egna verk. Synd bara att foumet tunnas ut på detta sättet, själv har jag tappat sugen lite att bidra med nåt då det inte finns något ge och ta i utbytet av forumet, då menar jag i större sammanhang, inte deltagarna här!

Om man hårddrar reglerna får man väl inte ens visa en bild av någonting som man någon gång i framtiden skulle kunna sälja kanske här, en bild på en forummedlem som vandrar i fjällen och ett halvår senare säljer ryggsäcken i säljforumet, den bilden kan ju vara för egen vinning i framtiden.

Ursäkta mig men jag tycker det är en dum och ogenomtänkt regel.

Hoppas trots allt att vi även i fortsättningen får ta del av Seveds kloka råd och djupa kunskap inom knivmakeriet även här!

Mvh / Karl-Erik

Kunde inte sagt det bättre själv. Forumet kommer i lägnden att tunnas ur om man håller på så här. Tillslut så undrar folk varför knivmakeriet gått ner o varför inte så många håller på längre o kliar sej i huvet.

Seved
 
Joo, men vadå allvarligare. Isåfall ska väl ingen lägga ut en bild ens på en fällis dom köpt eller en custom för vem vet han kanske säljer den senare hmmm... Kan tänka mig att många av oss som visat upp en kniva har senare sålt den eller behållt. Många gånger hamnar det i sin egen samling eller användning men också kanske hos någon annan som kanske velat ha den och man sålt den. Äääh, vart ska man dra gränsen :-( Om man inte skriver att den här ska säljas så vad är problemet?????
Har man gjort en kniv o kanske vill ha konstruktiv kritik osv så kanske man måste bli någon slags skit hus poet för att kunna beskriva kniven hur den ser ut utan foton.

Ja precis. Det är bättre att fria än fälla i dom här fallen, tycker jag. Det befrämjar alla. Både nya o gamla knivmakare.
Nya knivmakare, kanske vill ha konstruktiv kritik och dom som hållt på ett tag kanske vill veta vad folk tycker om en viss grej, för att kunna göra en optimal kniv för en viss kategori av användare. Det är ju så vi för knivmakeriet framåt.

Seved
 
Jag håller helt med Kimmo. Seved har ju inte marknadfört något, på nåt sätt alls, han har visat upp sina knivar. Om sen nån verkligen vill köpa en kniv av honom så är väl det inte så himla farligt. Visst man måste dra gränsen nånstans men lite generösare regler skulle väl inte skada kan man tycka.

Javisst man får inte vara så trångsynt. Som sagt bättre fria än fälla. I sådana här fall.

Seved
 
re

Bra svar på all punkter Seved. Håller med helt o hålleti allt du skrev.
Tycker Pauls bemötande var konstigt. Vad jag vet(kan ha fel) har även han fått Seved att göra kniv åt honom o det är inget man gör i handvändning. Ett skapligt slit att ta fram det VET jag. Hmmm.... Kallas det att vända kappa eller eller något sådant
 
1. Jag har visat upp både knivar som är sålda och som är till salu. Men jag har alldrig skrivit att dom är till salu. På senare tid har jag bara satt ut bilder på sålda knivar.

2. Jag förstår inte varför det är så fult att tjäna pengar på nåt. Det lilla jag tjänar på knivmakeriet har inte bara ramlat över mej.

3. Jag har jobbat stenhårt i 23 år, efter att jag kommit hem från jobbet. Så det är som sagt inget som bara ramlat över en. Det går ju inte att komma ifrån att ska jag gå framåt i mitt knivmakeri, så måste jag sälja knivar för att komma framåt och utvecklas. Det är inte så att jag hållit saker hemliga. Jag delar ju med mej av det jag lyckats lära mej under 23 år.

4. Som samlare är väl alla knivar man har potensiella sälj objekt. eller bytes objekt
Det har hänt att jag BARA visat upp en kniv, för att hjälpa nån att ilustrera vad jag menar.

5. Jasså var har jag sagt att jag inte kommer att visa mej här, jag kommer att fortsätta att svara på frågor eller försöka hjälpa folk, för att jag tror på det, trots ett ibland snorkigt o tråkigt bemötande. :)

6. Jasså du tycker att jag har haft gräddfil, kan jag inte förstå, jag har haft precis samma regler som alla andra.

Jag tvivlar på det.
Alltså jag ser att du tar det jäkligt personligt. Det enda jag ville säga med mitt förra inlägg är att jag på sätt och vis kan förstå varför moderatorerna tänker som de gör. Någonstans måste de som sagt dra ett sträck.

1. Men du kommer ju inte ifrån att du gör reklam för din egen person och dina knivar. Hur skall moderatorerna veta vilka som är till salu och vilka som inte är det? Det går ju att visa bilden och sedan fortsätta vidare genom PM. Något som du lika väl som jag vet har hänt upprepade gånger ;).

2. Det är ju inte det som är kärnfrågan. Det är ingen som vill ta ifrån dig möjligheten att tjäna pengar på dina knivar. Problemet är dock att detta är ett diskussionsforum och inte Blocket eller någon annan säljsajt.

3. Förstår och beundrar dig på många sätt men detta har tyvärr inte med ämnet att göra. Se punkt 2.

4. Som samlare så är det primära intresset att just samla knivar, dvs ackumulera fler och fler knivar. I ditt fall är den primära sysselsättningen att tillverka knivar och gärna sälja, precis som du själv skriver. Visserligen har du ibland visat andra knivar än dina egna men det är garanterat inte de bilderna som moderatorerna har invändningar mot.

5. Jag hoppas att du inte syftar på mig när det gäller snorkighet. Jag har under dessa år som du har figurerat här inte visat annat är vänlighet och respekt för din person. Det är bara att gå tillbaka och begrunda mina inlägg. De ibland eventuella skillnader i våra åsikter kan du väl inte tolka som snorkighet?!?

Varför jag nämnde att du kanske inte kommer att vara lika aktiv i framtiden beror på ditt eget uttalande, där du säger att du kanske kommer att vara mer aktiv på andra fora. En logisk slutsats är därför att du förmodligen inte kommer att närvara på det här forumet lika mycket?

6. Jag har inte påstått att du haft en gräddfil. Däremot har jag sagt att nätfirmorna får trampa fasen så mycket mjukare mossa än vad som gäller customtillverkarna. Det gäller således inte enbart din person utan alla andra också.

Återigen, jag beklagar att du tolkade mitt inlägg som ett personligt påhopp och inte som en del av en vanlig argumentation i vilken meningsskiljaktigheter kan förekomma.

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg