Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tackar Puukare :) Börjar komma igång nu då jag fått lite tids över. :) Vet dock inte hur länge fotot är uppe då någon tomte kanske tycker det är olämpligt att posta en kniv bild i en kniv tråd
 
Hmm, dilemma.

...funderar jag ett tag kring detta så anser jag att Paul har rätt i sak - reglerna är ju rätt tydliga.

Varför inte helt enkelt tillåta trådar där objekt är till salu? Är det förbjudet?

Denna tråd är ju ämnad att prata om knivar, favoritknivar och därtill hörande funderingar - borde kanske slippa bilder på nya knivar, om de inte är relevanta förstås.

Sålunda: trådar som är rena säljtrådar vore väl ok? Fast, vad är det för fel på prylmarknaden..?
 
re

Paul har inte rätt denna gång även om han kanske har haft det många gånger.

Hmm... förstår din tanke men ska vi altså inte posta en enda bild på någon ny kniv, bara gamla knivar ?
Säg att du gjorde 5 knivar som du blev riktigt nöjd med- Inte för att du behöver 5 knivar utan för att du tyckte det var roligt att lära dig hantverket. Är det fel då om du visar upp knivarna du gjort i ett forum för knivar?? Om någon sen ger dig ett pm och du bestämmer dig för att sälja en av den är det fel? Ska du kanske ge faan i att posta några mer knivar någonsin bara för att du sålt en kniv. hmm... märkligt
 
Genom denna tråden har jag fått mitt intresse för knivbyggandet och lärt mig massor om stål och dess egenskaper, samt att jag fått möjlighet att komma i kontakt med mycket kunniga knivmakare som Seved och Kimmo samt De Paul med sin enorma kunskap om stål. Utan denna info och möjlighet att få tillgång till mycket fint grundmaterial till ett fint knivbygge hade jag inte varit i närheten av det jag är idag i mitt knivmakeri. En knivmakare måste få lägga ut sina alster för andra att se, det sporrar verkligen för vidare byggen. En handgjord fin unik kniv tror jag verkligen uppskattas av alla att se på och inte minst att få äga.
Kanske en skild tråd för oss knivmakare där det är LEGALT att visa vad man sysslar med på fritiden skulle funka.

På samma gång visar jag denna som jag nyligt fick färdig, men den var beställd och INTE TILL SALU. Bladet är i damaskstål och skaftet av stabiliserad lönnvril. Knivens längd är 240mm,en mycket speciell kniv med en mc på slidan samt en drake in skuren.
 

Bilagor

  • MC färdig 003.jpg
    MC färdig 003.jpg
    73.2 KB · Visningar: 505
  • MC färdig 005.jpg
    MC färdig 005.jpg
    72.6 KB · Visningar: 512
1. Så moderatorerna bör känna medlemmarna i dessa trådar så bra att dom _vet_ att du dePaul aldrig säljer någon av dina knivar eller aldrig kommer att göra det i framtiden, lika väl som de känner seved så bra att de _vet_ att han alltid lägger upp ett försäljningsobjekt?

2. Av alla medlemmar på detta forum tror jag inte dom har så pass koll på vad den ena eller den andra _brukar_ göra av sina bildobjekt.

3. VId min kontakt med mods sa en att dom tog bort min första länk efter en anmälan från en annan medlem, att dom inte har en chans att hålla koll på alla inlägg.

4. Så hur skall de kunna hålla koll på dig dePaul och vara trygga i att du aldrig kommer att sälja någon av de alster du visat upp? Orimligt argument är jag rädd, om du nu inte är bundis med mods och admins på det här forumet.

5. Nä, vill man vara straight och ärlig och hålla reglerna lika för alla, så borde dom för säkerhets skull förbjuda bilder på forumet överhvudtaget, allt som visas kan ju i slutänden, helt utanför deras kontroll, agera för egen vinnings skull! Ja, det låter kanske löjligt, men kärnan i allt detta är just det här, lika för alla. Har man så mycket trafik och så lite folk som modererar bör man ta bort bild och länkmöjligheten i rättvisans namn.

6. Jag har aldrig varit med om liknande trångsynthet på ledningsnivå

7. Kanske dags för någon modig moderator att agera och våga ta diskussionen?
1. Nej, moderatorerna behöver inte alls känna alla medlemmar. Det räcker att de ser en tendens, i det här fallet ett våldsamt spammande med egna bilder i syfte att göra en ekonomisk vinst. Det borde egentligen vara ganska lätt att upptäcka. Det som jag tycker är konstigt är att det har tagit så lång tid innan de har fått upp ögonen ;).

2. Se punkt 1.

3. För upplysningens skull så var det inte jag som anmälde varken dig eller Seved.

4. Återigen, man behöver inte hålla reda på alla medlemmar. Det räcker tydligen att det finns andra medlemmar som upplyser dem om problemet ;). Den risken får man ta om man bryter mot Utsidans regler.

5. Varför skulle man ta bort alla bilder? De flesta är ju presenterade i informativt syfte som inte har med egen vinning att göra. Man behöver inte vara geni för att se skillnaden på de här två typerna av bilder.

6. Det har jag.

7. Det skulle underlätta en del.

~Paul~
 
1. Att ta den här diskussionen vidare här är helt lönlöst.

2. Att diskutera den här saken med dig Paul är helt meningslöst då du redan har sett allt från en enda synvikel med skugg lappar

3. o kom inte o påstå¨att ditt samlande aldrig har lett till en försäljning....spela präktig kan du göra med någon annan.

4. Håller med Kalle helt o hållet o någonstans måste det finnas en gräns.....

5. Men kanske nu jäävlar ska vi göra som i gamla ryssland o censurera allt vi gör osv... En bild kan ju mena det eller det eller det... Kan inte vara bra för forumet heller om det ska gå till såhär.
1. Det verkar inte bättre ;).

2. Jag skulle kunna säga det samma om dig. I mitt sinne är du en person på vilken inga argument biter.

3. Nej, jag har inte sålt en enda kniv här på Utsidan med hjälp av mitt samlande. Det har nyligen funnits ett tillfälle att sälja en Fenwick F1 men efter att ha tänkt på saken så drog jag mig ur.

4. Absolut. Och den har tydligen blivit nådd i det här fallet.

5. Ta nu inte i så du spricker :). Som sagt, det är en rejäl skillnad mellan att presentera bilder i vinstsyfte eller i informationssyfte.

~Paul~
 
Det här är min favoritkniv, tyvärr inte längre i min ägo. Det här är vad allt handlar om, känslan av lycka när man lyckas uträtta det där man inte trodde man kunde. Det är mycket känsla, kärlek till hantverket i den här kniven. Jag har smitt bladet själv från en gammal harv som stått på gården sedan hedenhös, skaftmaterialet har jag själv plockat, torkat och låtit stabilisera. Det mesta på den här knvien har jag gjort själv. Notera att den inte är till salu, jag försöker inte göra reklam för mitt smide eller knivmakeri för alla här vet väl vid det här laget att jag kan ;)

Jag vill bara förmedla min glädje över att lyckats med något jag inte trodde jag kunde, och kanske inspirera andra att våga ta steget själv och utmana sina gränser.

bb136_1.jpg


bb136_6.jpg


Mvh / Karl-Erik
 
1. Hmm... förstår din tanke men ska vi altså inte posta en enda bild på någon ny kniv, bara gamla knivar ?

2. Säg att du gjorde 5 knivar som du blev riktigt nöjd med- Inte för att du behöver 5 knivar utan för att du tyckte det var roligt att lära dig hantverket. Är det fel då om du visar upp knivarna du gjort i ett forum för knivar??

3. Om någon sen ger dig ett pm och du bestämmer dig för att sälja en av den är det fel? Ska du kanske ge faan i att posta några mer knivar någonsin bara för att du sålt en kniv. hmm...

4. märkligt
1. Det är inget fel i sak men när man som jag skrev tidigare spammar tråden med ideligen nya knivar så är man ju inte dummare än att man förstår att något lurt pågår. Tydligen har moderatorerna kommit till samma slutsats ;).

2. Ja, det är fel när detta bevisligen slutar med ekonomisk vinning. Så enkelt är det. Det har ju redan bevisats mer än en gång att så skett i detta fall.

3. Självklart är det fel eftersom detta inte är en säljsajt. Hur många gånger behöver man upprepa det här?? Det är ju precis det här som är själva kärnfrågan, dvs att först presentera kniven i bild i själva tråden i syfte att sälja densamma genom PM.

4. Det är inget märkligt i det. Det märkliga är att du inte inser fakta.

~Paul~
 
re

hmnm....Skriv vad du vill Paul men min ståndpunkt står fast :)
Blir inte ovän med någon bara för att vi har olika åsikter men här ger jag mig inte precis som du inte heller gör.Tror efter det här vi vet lite mer on varandra .

Jäkla fin kniv puukare. Du är jäkligt duktig o det har kostat lite timmar det vetr jag.
Kalle: den där bowie kniven är för jäkla läcker. Slidan var också stilren.
 
Senast ändrad:
Genom denna tråden har jag fått mitt intresse för knivbyggandet och lärt mig massor om stål och dess egenskaper, samt att jag fått möjlighet att komma i kontakt med mycket kunniga knivmakare som Seved och Kimmo samt De Paul med sin enorma kunskap om stål. Utan denna info och möjlighet att få tillgång till mycket fint grundmaterial till ett fint knivbygge hade jag inte varit i närheten av det jag är idag i mitt knivmakeri. En knivmakare måste få lägga ut sina alster för andra att se, det sporrar verkligen för vidare byggen. En handgjord fin unik kniv tror jag verkligen uppskattas av alla att se på och inte minst att få äga.
Kanske en skild tråd för oss knivmakare där det är LEGALT att visa vad man sysslar med på fritiden skulle funka.

På samma gång visar jag denna som jag nyligt fick färdig, men den var beställd och INTE TILL SALU. Bladet är i damaskstål och skaftet av stabiliserad lönnvril. Knivens längd är 240mm,en mycket speciell kniv med en mc på slidan samt en drake in skuren.
Jättefin! Och en perfekt presentation ;).

~Paul~
 
Skriv vad du vill Paul men min ståndpunkt står fast :)
Blir inte ovän med någon bara för att vi har olika åsikter men här ger jag mig inte precis som du inte heller gör.Tror efter det här vi vet lite mer on varandra.

Jäkla fin kniv puukare. Du är jäkligt duktig o det har kostat lite timmar det vetr jag.
Kalle: den där bowie kniven är för jäkla läcker. Slidan var också stilren.

Tack Kimmo!

Lustigt att man inte ser att man gjort en vänsterhängd slida förrän den är klar :) Snacka om att kreativitet förblindar ibland.

Nästa knivbild jag postar lovar jag bli arvgodset från min far, en Iilsaki Järvänpää blad (jisses min finska suger, hjälp mig Kimmo! :) björnkarvat på skaft och helträ slida med karvad örn från finska fronten under WWII Den går inte av för hackor, och den kniv som väckte mitt intresse för knivar när jag var grabb :)

Mvh / Karl-Erik
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg