Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Tycker Pauls bemötande var konstigt.

2. Vad jag vet(kan ha fel) har även han fått Seved att göra kniv åt honom o det är inget man gör i handvändning.

3. Kallas det att vända kappa eller eller något sådant
1. Vad är det för konstigt med att försöka belysa ett problem ur andra synvinklar än enbart sin egen? Jag säger helt enkelt att problematiken för våra moderatorer är svårare än vad vi kanske tror.

2. Precis. Vilket bara bestyrker mina argument ;). Förstår inte att den logiken kunde undslippa dig :).

3. Se punkt 2.

~Paul~
 
Alltså jag ser att du tar det jäkligt personligt. Det enda jag ville säga med mitt förra inlägg är att jag på sätt och vis kan förstå varför moderatorerna tänker som de gör. Någonstans måste de som sagt dra ett sträck.

1. Men du kommer ju inte ifrån att du gör reklam för din egen person och dina knivar. Hur skall moderatorerna veta vilka som är till salu och vilka som inte är det? Det går ju att visa bilden och sedan fortsätta vidare genom PM. Något som du lika väl som jag vet har hänt upprepade gånger ;).

2. Det är ju inte det som är kärnfrågan. Det är ingen som vill ta ifrån dig möjligheten att tjäna pengar på dina knivar. Problemet är dock att detta är ett diskussionsforum och inte Blocket eller någon annan säljsajt.

3. Förstår och beundrar dig på många sätt men detta har tyvärr inte med ämnet att göra. Se punkt 2.

4. Som samlare så är det primära intresset att just samla knivar, dvs ackumulera fler och fler knivar. I ditt fall är den primära sysselsättningen att tillverka knivar och gärna sälja, precis som du själv skriver. Visserligen har du ibland visat andra knivar än dina egna men det är garanterat inte de bilderna som moderatorerna har invändningar mot.

5. Jag hoppas att du inte syftar på mig när det gäller snorkighet. Jag har under dessa år som du har figurerat här inte visat annat är vänlighet och respekt för din person. Det är bara att gå tillbaka och begrunda mina inlägg. De ibland eventuella skillnader i våra åsikter kan du väl inte tolka som snorkighet?!?

Varför jag nämnde att du kanske inte kommer att vara lika aktiv i framtiden beror på ditt eget uttalande, där du säger att du kanske kommer att vara mer aktiv på andra fora. En logisk slutsats är därför att du förmodligen inte kommer att närvara på det här forumet lika mycket?

6. Jag har inte påstått att du haft en gräddfil. Däremot har jag sagt att nätfirmorna får trampa fasen så mycket mjukare mossa än vad som gäller customtillverkarna. Det gäller således inte enbart din person utan alla andra också.

Återigen, jag beklagar att du tolkade mitt inlägg som ett personligt påhopp och inte som en del av en vanlig argumentation i vilken meningsskiljaktigheter kan förekomma.

~Paul~

1. Paul, du har väl en sida med knivar har jag sett. Om någon är intresserad av vad du har så kan han ju ta det via pm som du skriver. Är det fel ?

2. Seved har aldrig sagt detta är ett sälj forum eller antytt det. Visa det. Om du tror han blir rik på attr kränga någon kniv, prova själv så får vi se.

4. Som samlare har man hela tiden ögonen öppna för olika objekt som kan dyka upp. Är också helt säker på att ett byte eller köp kan vara aktuellt om man ser det man vill ha även på detta forum. Du o jag har också pmat till varandra. Är det fel ???

5. Det där är nog relativt. Hur du har utryckt dig kanske någon har tagit illa vid sig. Hur du tycker att du uttryckt kanske inte är det perfekat fast du upplever det så.
Logiskt att inte deltaga vete faan. Det visar sig väl.

Resten skit samma då jag tycker det här var tragiskt mot Seved som person o därmed basta. Nu blir det väl restriktioner mot mig med , men okey jag står för min åsikt o hoppas man får ha det.
Skål
 
1. Paul, du har väl en sida med knivar har jag sett. Om någon är intresserad av vad du har så kan han ju ta det via pm som du skriver. Är det fel ?

2. Seved har aldrig sagt detta är ett sälj forum eller antytt det. Visa det. Om du tror han blir rik på attr kränga någon kniv, prova själv så får vi se.

3. Som samlare har man hela tiden ögonen öppna för olika objekt som kan dyka upp. Är också helt säker på att ett byte eller köp kan vara aktuellt om man ser det man vill ha även på detta forum. Du o jag har också pmat till varandra. Är det fel ???

4. Det där är nog relativt. Hur du har utryckt dig kanske någon har tagit illa vid sig. Hur du tycker att du uttryckt kanske inte är det perfekat fast du upplever det så.
Logiskt att inte deltaga vete faan. Det visar sig väl.

5. Resten skit samma då jag tycker det här var tragiskt mot Seved som person o därmed basta.

6. Nu blir det väl restriktioner mot mig med , men okey jag står för min åsikt o hoppas man får ha det.
Skål
1. Ja, jag har en hemsida där jag tar upp alla mina knivar som ingår i samlingen. Varken mer eller mindre. Skillnaden är att jag inte tillverkar dessa knivar eller har intresse av att visa bilder på dem i det här forumet i syfte att eventuellt kunna sälja dem. Förstår inte hur du ens kan komma med en så pass befängd jämförelse.

2. Seved behöver inte säga någonting alls. Det räcker med att han gör reklam för sina produkter och att alla vet att dessa går att köpa. Det är bara att kontakta honom genom PM här på Utsidan. Så var det i mitt fall och så har det varit i många andra fall också vad jag har erfarit.

3. Återigen. Det är enormt stor skillnad på vad samlare sysslar med sinsemellan jämför med någon som uppenbarligen sysslar med tillverkning i syfte att sälja och av denna anledning presentera bild efter bild på det här forumet.

4. OK, kan du vara snäll och ta fram ett inlägg där jag på något sätt angriper folk på ett personligt plan eller för den delen har en otrevlig ton?? Det vill säga något som jag själv har anstiftat på verbalt sätt? Det har nog snarare varit tvärtom. Jag har många ggr blivit påhoppad och överröst med okvädningsord och ändå svarat på ett korrekt men kanske avmätt sätt.

5. Håller med om att det är jäkligt tråkigt men återigen - man får se problemet från olika håll.

6. Alltså det är svårt att kalla det för restriktioner. Det handlar helt enkelt att tolka Utsidans regler på ett korrekt sätt och därefter underordna sig dem. Det är samma regler som gäller för precis alla här.

~Paul~
 
re

Då börjar vi med nummer 2: Var det på något sätt dåligt för forumet att Seved ställde upp o gjorde en kniv åt dig eller någon annan på forumet som ville ha något dem sett???? Tror inte heller att Seved tog något hutlöst betalt för kniven mer än material o någon krona för jobbet. Fattar inte fortfarande problemet att Seved gjort en tjänst till någon, några.
 
re

citat 3 : Äääh, vilket strunt. Det vär väl lättare för en samlare att tjäna pengar som hela tiden har färdiga knivar i sin hand att sälja än en duktig hantverkare som måste först lägga all sin tid för att göra en, vad tror du?
 
re

Citatr 5: Du har sett det bara från ett håll visar du i dina inlägg tyvärr då jag trodde mer om dig. .

Seaobserver har pmat mig om en Wirkkala kniv men där är det också annorlunda ton nu. . Konstigt att det är okey att pma om knivar man vill köpa av varandra om det inte är en custom men om man lägger upp en egengjord kniv o någon tycker om den är det annorlunda. Vilken jävla hyckleri
 
Jag har slagit ihop dina inlägg för enkelhetens skull.


1. Var det på något sätt dåligt för forumet att Seved ställde upp o gjorde en kniv åt dig eller någon annan på forumet som ville ha något dem sett???? Tror inte heller att Seved tog något hutlöst betalt för kniven mer än material o någon krona för jobbet. Fattar inte fortfarande problemet att Seved gjort en tjänst till någon, några.

2. Äääh, vilket strunt. Det vär väl lättare för en samlare att tjäna pengar som hela tiden har färdiga knivar i sin hand att sälja än en duktig hantverkare som måste först lägga all sin tid för att göra en, vad tror du?

3. Du har sett det bara från ett håll visar du i dina inlägg tyvärr då jag trodde mer om dig. .

4. Seaobserver har pmat mig om en Wirkkala kniv men där är det också annorlunda ton nu. .

5. Konstigt att det är okey att pma om knivar man vill köpa av varandra om det inte är en custom men om man lägger upp en egengjord kniv o någon tycker om den är det annorlunda. Vilken jävla hyckleri

´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
1. Men kan du verkligen inte se vad jag försöker säga? För min egen del var det självklart finfint att jag fick en kniv tillverkad av Seved. Men återigen. Det har inte med kärnfrågan att göra, dvs huruvida Seved överträder Utsidans regler eller ej.

2. Men syftet med att samla knivar är ju inte att sälja dem utan att ackumulera så många som möjligt, eller hur? Jag upprepar därför. Det är en enorm skillnad mellan att tillverka knivar för försäljning och att ha dem i sin samling.

3. Nej, jag säger ju att jag ser det från två håll. Tyvärr håller jag i det här fallet med moderatorerna. Reglerna är enligt min åsikt glasklara.

4. Kan tyvärr inte kommentera er privata konversation.

5. Det är en enorm skillnad mellan att presentera bild efter bild på presumtiva försäljningsobjekt och enstaka knivar som man informerar varandra om genom PM. Säg inte att du inte kan se den skillnaden!

~Paul~
 
Alltså jag ser att du tar det jäkligt personligt. Det enda jag ville säga med mitt förra inlägg är att jag på sätt och vis kan förstå varför moderatorerna tänker som de gör. Någonstans måste de som sagt dra ett sträck.

1. Men du kommer ju inte ifrån att du gör reklam för din egen person och dina knivar. Hur skall moderatorerna veta vilka som är till salu och vilka som inte är det? Det går ju att visa bilden och sedan fortsätta vidare genom PM. Något som du lika väl som jag vet har hänt upprepade gånger ;).

2. Det är ju inte det som är kärnfrågan. Det är ingen som vill ta ifrån dig möjligheten att tjäna pengar på dina knivar. Problemet är dock att detta är ett diskussionsforum och inte Blocket eller någon annan säljsajt.

3. Förstår och beundrar dig på många sätt men detta har tyvärr inte med ämnet att göra. Se punkt 2.

4. Som samlare så är det primära intresset att just samla knivar, dvs ackumulera fler och fler knivar. I ditt fall är den primära sysselsättningen att tillverka knivar och gärna sälja, precis som du själv skriver. Visserligen har du ibland visat andra knivar än dina egna men det är garanterat inte de bilderna som moderatorerna har invändningar mot.

5. Jag hoppas att du inte syftar på mig när det gäller snorkighet. Jag har under dessa år som du har figurerat här inte visat annat är vänlighet och respekt för din person. Det är bara att gå tillbaka och begrunda mina inlägg. De ibland eventuella skillnader i våra åsikter kan du väl inte tolka som snorkighet?!?

Varför jag nämnde att du kanske inte kommer att vara lika aktiv i framtiden beror på ditt eget uttalande, där du säger att du kanske kommer att vara mer aktiv på andra fora. En logisk slutsats är därför att du förmodligen inte kommer att närvara på det här forumet lika mycket?

6. Jag har inte påstått att du haft en gräddfil. Däremot har jag sagt att nätfirmorna får trampa fasen så mycket mjukare mossa än vad som gäller customtillverkarna. Det gäller således inte enbart din person utan alla andra också.

Återigen, jag beklagar att du tolkade mitt inlägg som ett personligt påhopp och inte som en del av en vanlig argumentation i vilken meningsskiljaktigheter kan förekomma.

~Paul~

1, Javisst som du sa i nåt annat inlägg, till Kimmo. Det räcker att alla vet vem jag är på forumet så kan dom PM:a mej. Kan inte jag skriva nåt heller då, för det är reklam bara jag visar mej. Så kanske jag ska ta bort min profil helt, då för det blir reklam, det oxå.

2: Jo jag tror det ligger en del i det. Jag har alldrig använt forumet som nån säljsajt. Det kan du inte beskylla mej för. Visst jag har lagt ut knivar, men det är lika mycket som inspiration för andra och få feedback , så man kan förbättra dom knivar jag gör. Som du själv skriver alla på forumet vet att jag gör knivar.

3: Jasså inte Hm .

4: Du vet lika bra som jag att samlare, som jag jälv är oxå. Gladeligen byter o säljer hela tiden. Det kan du inte förneka. O det är ABSOLUT inget fel på det.
Ja jag måste sälja för att kunna göra fler knivar och därmed utvecklas i mitt knivmakeri. Där jag OXÅ hjäper andra, så gott jag kan. Och det gör alla knivmakare jag känner. Inget fel på Moror, men livet vore bra mycket tråkigare med bara Moror.
Nej dom bilderna som är på andra knivar bryrdom sej garanterat inte om. Och dom bryr sej garanterat inte om att vi hjälper andra med knivmakeriet oxå. Men jag vet inte. Dom svara inte.

5: Snorkighet var i största allmänhet. Jag generaliserade lite. Man blir lite tråkigt bemött ibland, utav personer, som inte gillar en å det man gör. Fråga mej inte varför. Dom försöker bara hitta fel, konstig inställning om du frågar mej.
Olika åsikter har man, vi är gudske lov inte stöpta i samma form.

6: Hm du kunde ha lurat mej.
Jag vill inte på nåt sätt hacka på nätfirmorna. Men ofta har dom och knivmakare helt olika budgetar. Och ofta så hjäper knivmakare till med frågor rörande knivar o knivmakeri.

På hopp har jag inte sagt, det var du som sa. Men jag måste försvara mej. Jag säger som Rambo i didnt start it. Inga övriga jämnförelser med Rambo.

Seved
 
1, Javisst som du sa i nåt annat inlägg, till Kimmo. Det räcker att alla vet vem jag är på forumet så kan dom PM:a mej. Kan inte jag skriva nåt heller då, för det är reklam bara jag visar mej. Så kanske jag ska ta bort min profil helt, då för det blir reklam, det oxå.

2: Jo jag tror det ligger en del i det. Jag har alldrig använt forumet som nån säljsajt. Det kan du inte beskylla mej för. Visst jag har lagt ut knivar, men det är lika mycket som inspiration för andra och få feedback , så man kan förbättra dom knivar jag gör. Som du själv skriver alla på forumet vet att jag gör knivar.

3: Du vet lika bra som jag att samlare, som jag jälv är oxå. Gladeligen byter o säljer hela tiden. Det kan du inte förneka. O det är ABSOLUT inget fel på det.
Ja jag måste sälja för att kunna göra fler knivar och därmed utvecklas i mitt knivmakeri. Där jag OXÅ hjäper andra, så gott jag kan. Och det gör alla knivmakare jag känner. Inget fel på Moror, men livet vore bra mycket tråkigare med bara Moror.
Nej dom bilderna som är på andra knivar bryrdom sej garanterat inte om. Och dom bryr sej garanterat inte om att vi hjälper andra med knivmakeriet oxå. Men jag vet inte. Dom svara inte.

4: Snorkighet var i största allmänhet. Jag generaliserade lite. Man blir lite tråkigt bemött ibland, utav personer, som inte gillar en å det man gör. Fråga mej inte varför. Dom försöker bara hitta fel, konstig inställning om du frågar mej.
Olika åsikter har man, vi är gudske lov inte stöpta i samma form.

5: Jag vill inte på nåt sätt hacka på nätfirmorna. Men ofta har dom och knivmakare helt olika budgetar. Och ofta så hjäper knivmakare till med frågor rörande knivar o knivmakeri.

6. På hopp har jag inte sagt, det var du som sa. Men jag måste försvara mej. Jag säger som Rambo i didnt start it. Inga övriga jämnförelser med Rambo.

Seved
1. Nu tar du allt i ;). Frågan gäller ju dina bilder på knivar som du själv har tillverkat och vars syfte må eller inte må vara att få sålda. Du har ju presenterat en försvarlig mängd bilder på dina knivar, det kan du inte komma ifrån.

2. Men det stämmer ju inte. Eftersom du först visar knivarna till beskådande för allmänheten och därefter tar emot order genom PM så har du visst använt forumet som en säljsajt. Det var ju så jag själv köpte kniven av dig ;).

3. Du må vara samlare men den övervägande majoriteten av dina bilder har visat knivar som du själv har tillverkat och som därefter kan säljas enligt metoden som jag beskriver under punkt 2.

4. OK, jag tolkar det som att du inte syftade på undertecknad. Tack för det :).

5. Fast det är ju inte som frågan gäller. Återigen. Frågan handlar om huruvida du har överskridit gränsen för vad ett allmänt diskussionsforum tål i fråga om handel med egen vinning som syfte. Samma regler bör därför gälla alla medlemmar på forumet.

6. Som sagt. Jag ser att du antar en försvarsställning samtidigt som undertecknad försöker att säga att frågan har att göra med moderatorernas tolkning av reglerna. Den må vara sårande för dig och andra och att därför se det som en strid som du inte påbörjade ter sig talande ;).

~Paul~
 
Citerar dePaul:
"
Ja, jag har en hemsida där jag tar upp alla mina knivar som ingår i samlingen. Varken mer eller mindre. Skillnaden är att jag inte tillverkar dessa knivar eller har intresse av att visa bilder på dem i det här forumet i syfte att eventuellt kunna sälja dem. Förstår inte hur du ens kan komma med en så pass befängd jämförelse.
"

"
Det är helt klart svårt för moddarna att dra en gräns. Men visst är det skillnad mellan att visa upp sin nyinköpta kniv och att visa upp ett potentiellt säljobjekt . Alla känner ju till att Seved säljer sina alster och därmed är argumentet att han bara visar några bilder inte aktuellt.
"

Så moderatorerna bör känna medlemmarna i dessa trådar så bra att dom _vet_ att du dePaul aldrig säljer någon av dina knivar eller aldrig kommer att göra det i framtiden, lika väl som de känner seved så bra att de _vet_ att han alltid lägger upp ett försäljningsobjekt?

Av alla medlemmar på detta forum tror jag inte dom har så pass koll på vad den ena eller den andra _brukar_ göra av sina bildobjekt. VId min kontakt med mods sa en att dom tog bort min första länk efter en anmälan från en annan medlem, att dom inte har en chans att hålla koll på alla inlägg. Så hur skall de kunna hålla koll på dig dePaul och vara trygga i att du aldrig kommer att sälja någon av de alster du visat upp? Orimligt argument är jag rädd, om du nu inte är bundis med mods och admins på det här forumet.

Nä, vill man vara straight och ärlig och hålla reglerna lika för alla, så borde dom för säkerhets skull förbjuda bilder på forumet överhvudtaget, allt som visas kan ju i slutänden, helt utanför deras kontroll, agera för egen vinnings skull! Ja, det låter kanske löjligt, men kärnan i allt detta är just det här, lika för alla. Har man så mycket trafik och så lite folk som modererar bör man ta bort bild och länkmöjligheten i rättvisans namn.

Jag har aldrig varit med om liknande trångsynthet på ledningsnivå som på det här forumet, ledsen att behöva säga det. Men mina forumerfarenheter som sträcker sig bakåt till 1994 talar sitt tydliga språk.

Kanske dags för någon modig moderator att agera och våga ta diskussionen?

Mvh / Karl-Erik
 
re

Jag skulle vilja veta vem det är som äger den här sajten. Om någon kan upplysa mig kontakt info till en moderator eller huvud man till sajten vore jag tacksam.
Att ta den här diskussionen vidare här är helt lönlöst. Att diskutera den här saken med dig Paul är helt meningslöst då du redan har sett allt från en enda synvikel med skugg lappar o kom inte o påstå¨att ditt samlande aldrig har lett till en försäljning....spela präktig kan du göra med någon annan.
Håller med Kalle helt o hållet o någonstans måste det finnas en gräns.....
Men kanske nu jäävlar ska vi göra som i gamla ryssland o censurera allt vi gör osv... En bild kan ju mena det eller det eller det... Kan inte vara bra för forumet heller om det ska gå till såhär.
 
Senast ändrad:
äääh, vad är det för skit regel som kommit upp. Meningen med att diskutera en kniv är väl att man ska se vad det handlar om osv.... Jag har inte sett att Seved skriva någonstans att köp den här kniven eller den här. Han har visat sitt hant verk som vi alla gillat. Om sen någon har velat ha hans knivar vid sidan av forumet kallar jag inte för någon synd eller fel i något sammanhang. Den här tråden är kanon med alla de bilder o kunskap som man får om de olika typerna genom diskussionen som blir.


Sätter ut en kniv jag gjort av lignum vitae. Tyckte den blev bra. Om den sen någon gång blir såld det avsöjar jag inte här för jag vill bara visa den så får vi se om den tas bort......

tre-140.jpg

tv-184.jpg

Fin kniv Kimmo,enkel och stilren.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg