Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det jag såg var att fodralet var gråaktigt på insidan och ser slarvigt ut. Originalet är helsvart.
Det finns fler kännetecken om man haft en tydligare bild.

Normalt visar man ju också upp allt innehåll i lådan om man påstår att den är helt ny.
Någonstans känns det fel.
 
Det jag såg var att fodralet var gråaktigt på insidan och ser slarvigt ut. Originalet är helsvart.
Det finns fler kännetecken om man haft en tydligare bild.

Normalt visar man ju också upp allt innehåll i lådan om man påstår att den är helt ny.
Någonstans känns det fel.
Hm. Själv märker jag inga fel på själva kniven dock. Fällkniven kommer ganska ofta ut med diverse utseenden på både askar och slidor. Jag är nog inte lika säker som du att det rör sig om ett plagiat.

~Paul~
 
Det jag såg var att fodralet var gråaktigt på insidan och ser slarvigt ut. Originalet är helsvart.
Det finns fler kännetecken om man haft en tydligare bild.

Normalt visar man ju också upp allt innehåll i lådan om man påstår att den är helt ny.
Någonstans känns det fel.

Min orginalslida är gråaktig på insidan, så det är inget argument som håller.
Vad jag kan avgöra från bilden är det inget som tyder på att det är en kopia. Bilden är å andra sidan inte särskilt bra så den visar inte heller att det är en äkta vara.
 
Tyvärr finns det väldigt många piratkopior på Tradera, framför allt på märkesknivarna. Jag rekommenderar alla som har tänkt att handla en märkeskniv på Tradera att tänka sig för både en och två gånger innan köpet genomförs.

Om ni har planerat att köpa någon kniv av något av de märkena som vi representerar så får ni gärna höra av er om ni har frågor eller funderingar angående äktheten.
 
Var får du det ifrån, att orginalfodralet är bortslarvat?
När jag köpte min redan för 13 år sedan kunde man välja fodral till den, inget konstigt med det.

/P

Då kan du tala om för mig hur länge det stått "Fällkniven" på det öppna läderfodralet du har på bilden? Det fodralet är INTE original till den kniven, så enkelt är det med det.

Om du köpt kniven och fodralet för 13 år sedan skulle det stått "F1" på det och det hade varit tre-fyra centimeter kortare.
 
Då kan du tala om för mig hur länge det stått "Fällkniven" på det öppna läderfodralet du har på bilden? Det fodralet är INTE original till den kniven, så enkelt är det med det.

Om du köpt kniven och fodralet för 13 år sedan skulle det stått "F1" på det och det hade varit tre-fyra centimeter kortare.

Hejsan!



Kniven är äkta. Kollade med Peter på Fällkniven och han svarar så här:

"Helt ny" är dock inte så sant...

Hej,
Det här är äkta vara.

Kniven är kanske 8-10 år gammal, är tillverkad i solitt VG10-stål (dvs inte laminerad) och har en konvex egg. Kniven ser inte särskilt använd ut men har en del lättare skråmor på bladet.

Läderslidan är även den original men av ett betydligt nyare datum, kanske ett eller två år gammal.


Kniven är definitivt värd 300 kr!

M v h

Peter Hjortberger
 
Just det, kniven är från ungefär 2002, fodralet är från våren 2010 då fodralet släpptes.

Fodralet är "original" i det att det är från Fällkniven, vilket jag aldrig ifrågasatt.
Däremot är det inte det fodralet som följde med kniven när du köpte den, alltså inte originalfodralet.

Om kniven verkligen varit helt oanvänd och fodralet varit det som var med för tretton år sedan hade värdet varit ett helt annat. Om du dessutom haft kvar lådan, papphylsan, bubbelplasten (eller den påse som var då) och kvitto hade du kunnat få kanske 2000 för den.

Skall du sälja en kniv som "helt ny, aldrig använd" förutsätts ju att fodralet också inte är använt om du inte nämner annorlunda i annonsen.
 
...

Då kan du tala om för mig hur länge det stått "Fällkniven" på det öppna läderfodralet du har på bilden? Det fodralet är INTE original till den kniven, så enkelt är det med det.

Om du köpt kniven och fodralet för 13 år sedan skulle det stått "F1" på det och det hade varit tre-fyra centimeter kortare.

Tror du det är jag som anonnserar eller vad? För jag har då inte någon bild på min F1 ute någonstans till allmän beskådan vad jag vet.

Och varför i hela friden skall jag tala om för dig hur länge det stått "Fällkniven" på anonnsknivens fodral? Det intresserar mig inte så det får du söka svar på annat håll.

Mitt fodral är av samma modell som i anonnsen och var det som följde med kniven när den inhandlades i regementets officersbutik, man kunde nämligen välja det fodral man önskade. Det förlängda eller det med knäppe, för tretton år sedan.

Men då kanske mitt inte heller är orginal.
 
Tror du det är jag som anonnserar eller vad? För jag har då inte någon bild på min F1 ute någonstans till allmän beskådan vad jag vet.

Och varför i hela friden skall jag tala om för dig hur länge det stått "Fällkniven" på anonnsknivens fodral? Det intresserar mig inte så det får du söka svar på annat håll.

Mitt fodral är av samma modell som i anonnsen och var det som följde med kniven när den inhandlades i regementets officersbutik, man kunde nämligen välja det fodral man önskade. Det förlängda eller det med knäppe, för tretton år sedan.

Men då kanske mitt inte heller är orginal.

A: Du skrev "Var får du det ifrån, att orginalfodralet är bortslarvat?" som om det var din annons. Jag ser ju att åldern på kniven inte överensstämmer med åldern på fodralet, alltså är det inte originalfodralet.

B: Du påpekar att det är originalfodralet, då ställde jag den högst relevanta frågan hur du kan påstå att något som påstås vara "original", alltså det som följde med vid köpet, kan vara tillverkat tio år efter kniven. Jag VET när det nya modellen kom.

C: Ditt fodral är INTE samma som det på bilden, båda fodralen är av samma typ men inte samma modell. Ditt står det F1 på, det i annonsen står det Fällkniven på. Din KNIV kan däremot vara av samma modell, en konvex VG10, men det är heller inte troligt då din troligare är en rak VG10 med slipfas då den konvexa inte kom förrän slutet 2001.

På bifogad bild ser du skillnaderna. Det nyare till vänster är cirka två cm längre. Det till höger är ett sådant du har men själva flärpen är bortskuren.

Ett originalfodral är det som följde med på köpet. Om ett fodral är "original", i motsats till "piratkopia" är inte samma sak. Jämför med bilar. En bil som har varenda detalj exakt som när den kom ut från fabriken är mycket mer värd än en liknande bil som någon renoverat och lagat till samma skick.
 

Bilagor

  • IMG_6097.jpg
    IMG_6097.jpg
    43.8 KB · Visningar: 499
A: Du skrev "Var får du det ifrån, att orginalfodralet är bortslarvat?" som om det var din annons. Jag ser ju att åldern på kniven inte överensstämmer med åldern på fodralet, alltså är det inte originalfodralet.

B: Du påpekar att det är originalfodralet, då ställde jag den högst relevanta frågan hur du kan påstå att något som påstås vara "original", alltså det som följde med vid köpet, kan vara tillverkat tio år efter kniven. Jag VET när det nya modellen kom.

C: Ditt fodral är INTE samma som det på bilden, båda fodralen är av samma typ men inte samma modell. Ditt står det F1 på, det i annonsen står det Fällkniven på. Din KNIV kan däremot vara av samma modell, en konvex VG10, men det är heller inte troligt då din troligare är en rak VG10 med slipfas då den konvexa inte kom förrän slutet 2001.

På bifogad bild ser du skillnaderna. Det nyare till vänster är cirka två cm längre. Det till höger är ett sådant du har men själva flärpen är bortskuren.

Ett originalfodral är det som följde med på köpet. Om ett fodral är "original", i motsats till "piratkopia" är inte samma sak. Jämför med bilar. En bil som har varenda detalj exakt som när den kom ut från fabriken är mycket mer värd än en liknande bil som någon renoverat och lagat till samma skick.

A: Att du på lösa grunder får för dig att det är min annons får stå för dig. Något som jag däremot betackar mig det yttersta för, är att bli felaktigt ifrågasatt offentligt av dig. Läser man inte tillräckligt noga allt som skrivs, och hur jag nu tvingas bemöta dina påhopp, får du mig att framstå som en oseriös annonsör fast jag inte annonserat ut något alls. Hade det inte varit kutym att fråga?
Jag såg dock inte att åldern på kniv och fodral missmatchade, därför jag frågade helt enkelt.

B: Vart påpekar jag det? Vart påstår jag något sådant? Tror du fortfarande jag är annonsören är det dags att släppa det nu. Jag skrev däremot att mitt fodral är av samma modell som den i annonsen, och var det som följde med kniven när den inhandlades 1998. Modell menat den förlängda, ej den med knäppe. Har aldrig påstått att annonsens fodral är orginal till den kniven, se nu till att hålla isär mig och den där annonsen en gång för alla.

C: Ur min synvinkel är de samma, dvs förlängd öppen av danglermodell. Inte plast och inte med knäppe. Att de sedan ser något annorlunda ut idag förändrar inte mitt synsätt. Men ska man vara petig så visst, de är endast av samma "typ". Min är av det tidigaste slaget, serienr strax över 2000 vill jag minnas.

Jepp, det till höger är det jag har, med flärp. Och som jag skrev ovan kände jag inte till att det fanns några större skillnader.
Liknelsen med bilar är bra, säger inte emot dig där, men då är mitt fodral orginal, för det följde med min kniv när den var ny.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg