Var det MoS själva som skrev att det inte handlade om 2140 utan om O1??
~Paul~
Svar ja, det var i direkt mailkontakt med MoS.
/Lux
Var det MoS själva som skrev att det inte handlade om 2140 utan om O1??
~Paul~
OK. Jag har från en annan källa fått reda på att man på MoS och tidigare Frosts, samt KJ Eriksson körde på principen "man tager vad man haver". Det kunde således handla om vilken stålsort som helst, bara stålet höll sig inom vissa kemiska ramar.Svar ja, det var i direkt mailkontakt med MoS.
/Lux
Tillbaka till uppgiften att det i decennier handlat om AISI O1 och inte den svenska motsvarigheten 2140.
1. Finner den uppgiften konstig eftersom jag på 2000-talet varit i kontakt med Frosts och de uppgifter jag då fått var att det handlade om Uddeholm UHB 2140/Arne, HRC ~ 61! De som har någorlunda bra minne kommer ihåg när jag presenterade dessa uppgifter i den här tråden. Exakt vilket år det var kommer jag dock inte ihåg.
2. Som vanligt så har man således motstridiga uppgifter att handskas med . Detta är inget undantag, snarare en regel. Oavsett vilket företag man tillskriver så kommer det olika information, beroende vem man pratar med. Man blir så trött...
~Paul~
3. PS Vad är enligt MoS dagens hårdhet på den laminerade kärnan i O1?
Kunde vara kul med en så fin forumkniv men det börjar ärligt talat gå inflation i dem. Vi har ju redan 3 stycken sedan tidigare .
Att producera ytterligare forumknivar sänker enligt min åsikt värdet på de tidigare modellerna i och med minskad grad av exklusivitet.
Det spelar förstås inte så stor roll för de som använder sina forumknivar men för oss samlare så är det en viktig faktor.
~Paul~
Apropå inget annat i tråden... Eller möjligen anknyter texten lite till tidigare nämnd fadäs med "Benchmade" kontra "Benchmark"
http://cykligare.blogspot.se/2014/02/fran-forfalskning-till-inspiration.html
Äkta eller falsk?
/ John
Ursprungligen postat av Anglarn
Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare
Jag är också intresserad.
För min del behöver det inte vara i form av en forumkniv.
Varför inte bara samla intresserade och göra ett gruppköp?
...förutsatt att det skulle vara ok med MAW och att Seved har möjlighet....
/Lux
Martiini har ju inga speciella modellnummer. Detta är den kortare versionen av den långa fiskekniven + mässingsring.
Enklast är nog att kontakta tillverkaren. De brukar vara tillmötesgående: http://www.marttiini.fi/epages/Mart...iniShop/Categories/Yhteystiedot/Henkiloekunta
~Paul~
Ursprungligen postat av Anglarn
Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare
Jag är också intresserad.
För min del behöver det inte vara i form av en forumkniv.
Varför inte bara samla intresserade och göra ett gruppköp?
...förutsatt att det skulle vara ok med MAW och att Seved har möjlighet....
/Lux
Länge sedan man såg dig här, Seved! Vad tycker du om att jag klistrade glasfiber på bladet då ?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |