Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Svar ja, det var i direkt mailkontakt med MoS.
/Lux
OK. Jag har från en annan källa fått reda på att man på MoS och tidigare Frosts, samt KJ Eriksson körde på principen "man tager vad man haver". Det kunde således handla om vilken stålsort som helst, bara stålet höll sig inom vissa kemiska ramar.

Av denna anledning kunde man således hitta stål från diverse tillverkare beroende på världsmarknadspriser på de aktuella ståltyperna. De uppgifter jag har sedan tidigare säger att man anlitade sådana firmor som Uddeholm men också Sandvik och det tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH.

Eftersom det tydligen också förekom (och förekommer) produktion baserad på AISI O1 så bör därför en viss import ske från USA. Frågan är vilket företag man har kontakter med där.

~Paul~
 
Tillbaka till uppgiften att det i decennier handlat om AISI O1 och inte den svenska motsvarigheten 2140.

1. Finner den uppgiften konstig eftersom jag på 2000-talet varit i kontakt med Frosts och de uppgifter jag då fått var att det handlade om Uddeholm UHB 2140/Arne, HRC ~ 61! De som har någorlunda bra minne kommer ihåg när jag presenterade dessa uppgifter i den här tråden. Exakt vilket år det var kommer jag dock inte ihåg.

2. Som vanligt så har man således motstridiga uppgifter att handskas med :(. Detta är inget undantag, snarare en regel. Oavsett vilket företag man tillskriver så kommer det olika information, beroende vem man pratar med. Man blir så trött...

~Paul~

3. PS Vad är enligt MoS dagens hårdhet på den laminerade kärnan i O1?

1. Jag håller med, lite konstigt är det. Jag var i kontakt med MoS förra året och fick då uppgiften att mittenstålet härdades till RC61, det var också den uppgift som förut stod på hemsidan.

De frågor jag ställde till MoS var:
Vad är anledning att laminatstålet numera härdas mindre hårt?
Är det fortfarande en kärna av Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01)?
Svaret:
"
Ingenting har ändrats mer än att vi numera bättre håller oss till kontrollerad fakta.
Vi har fortfarande kvar samma material (AISI 01) och leverantör sedan decennier (som dock INTE är UHB) likväl som samma värmebehandling och slipning.
"
2. Jag har också varit med om det här tidigare, där olika källor motsäger varandra. Jag har dock svårt att tro att det handlar om medvetna lögner. Snarare måste det bero på okunskap, stress, tidsbrist... Men väldigt irriterande är det!
3.Saxat från hemsidan:
"Laminatstål (L)
Unik stålkvalitet för knivar från Mora of Sweden. Knivbladens kärna är av kolstål med mjukare stål på yttersidorna. Laminatstålet ger möjlighet till härdning till hög hårdhet (HRC 58-60). Knivbladet får därmed oöverträffad seghet, överlägsen eggbeständighet, maximal skärpa och livslängd. Bladet går att böja.
"

/Lux
 
Ursprungligen postat av Anglarn
Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare

Kunde vara kul med en så fin forumkniv men det börjar ärligt talat gå inflation i dem. Vi har ju redan 3 stycken sedan tidigare ;).
Att producera ytterligare forumknivar sänker enligt min åsikt värdet på de tidigare modellerna i och med minskad grad av exklusivitet.

Det spelar förstås inte så stor roll för de som använder sina forumknivar men för oss samlare så är det en viktig faktor.

~Paul~

Jag är också intresserad.
För min del behöver det inte vara i form av en forumkniv.
Varför inte bara samla intresserade och göra ett gruppköp?
...förutsatt att det skulle vara ok med MAW och att Seved har möjlighet....

/Lux
 
Apropå inget annat i tråden...:) Eller möjligen anknyter texten lite till tidigare nämnd fadäs med "Benchmade" kontra "Benchmark"


http://cykligare.blogspot.se/2014/02/fran-forfalskning-till-inspiration.html

En%20ska%20bort.jpg

Äkta eller falsk?​

/ John

Mycket intressant läsning.

Man behöver som sagt inte gå långt för att stöta på förfalskningar, ibland roar jag mig med att hitta piratkopior på t.ex. DealExtreme. En del är förbluffande dåliga.

För att inte tala om Tradera:
http://www.tradera.com/fall-kniv-spyderco-auktion_342911_200259432
Någon stackare har alltså ikväll bestämt sig för att den här kniven är "värd" nästan 700kr :
Suck. Personen har en tråkig överraskning att vänta sig. :(

Jag kan hålla med om att kvalitén på en del kopior har gått upp på senare tid. Jag tycker att det förvärrar problemet då det gör kopiorna svårare att skilja från originalen. Skillnaden kan vara t.ex. vara stålet (400 nånting om man har tur...) eller härdningen (den obefintliga...) vilket i praktiken är väldigt svårt att upptäcka även för en erfaren konsument. Således ökad risk att köpa grisen i säcken...:(

/Lux

P.S. Trevligt att läsa en blogg med hög och jämn språklig nivå.:)
 
Ursprungligen postat av Anglarn
Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare



Jag är också intresserad.
För min del behöver det inte vara i form av en forumkniv.
Varför inte bara samla intresserade och göra ett gruppköp?
...förutsatt att det skulle vara ok med MAW och att Seved har möjlighet....

/Lux

Blir smickrad av intresset :) Tyvärr blir det just nu svårt för mig tidsmässigt att göra ett flertal ex, det är så illa att de här är det första jag hunnit skapa på nästan ett år :~)
Annars hade det så klart varit jätteroligt att göra likadana till er också!
 
1. Till vardags och på jobbet – Leatherman Charge TTI
2. Ute till skogs – Fällkniven WM1 på sommarhalvåret och Fällkniven F1 på vintern.
3. Utomlands - Leatherman Charge TTI.
4. I köket – Hattori kockkniv.
5. En egen handgjord design kanske?
 
Martiini har ju inga speciella modellnummer. Detta är den kortare versionen av den långa fiskekniven + mässingsring.

Enklast är nog att kontakta tillverkaren. De brukar vara tillmötesgående: http://www.marttiini.fi/epages/Mart...iniShop/Categories/Yhteystiedot/Henkiloekunta

~Paul~

Fick svar från Marttiini ang. detta, "We think this is old Rapala model which has been manufactured in 1970´s and 1980`s for Rapala Usa." Exportmodell alltså, förklarar varför det finns så få i Sverige. Dock landar nedanstående exemplar inom kort, surt med frakt från USA för en Finsk kniv bara...
:)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    15.1 KB · Visningar: 612
Ursprungligen postat av Anglarn
Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare



Jag är också intresserad.
För min del behöver det inte vara i form av en forumkniv.
Varför inte bara samla intresserade och göra ett gruppköp?
...förutsatt att det skulle vara ok med MAW och att Seved har möjlighet....

/Lux

För min dej går det bra, jag kan göra med eller utan skaft o slida. Men jag kan inte börja förrän sen sommarn.
Jag håller på att göra en del blad till knivveckan i Ludvika.

Seved
 
Länge sedan man såg dig här, Seved! Vad tycker du om att jag klistrade glasfiber på bladet då ;) ?

Ja jag har mest murvlat i bon håller på o slipar blad för glatta livet ha ha.
Den ser ju asbra ut. Det kommer att bli en smidig EDC eller jakt kniv :D . Vad var det för skaft sa du.
Jag lägger ut lite knivar i min profil ibland. :)

Seved
 
Senast ändrad:
Fint att höra att det är full rulle i verkstaden. Det görs ju fina grejer där, det vet vi!
Skollorna är i grön g-10 med ett fabriksgjort rutnät i ("textured"). Jäkla fint grepp i dem. De är 3.2mm, så hela bygget mäter ju ca 9mm i tjocklek.
Ja till rådjur och nedåt i storlek så tror jag att det kan bli en riktigt bra liten jaktkniv också. Egentligen till allt förutom långvarig täljning.
Ska trycka till en kydexslida bara.
 

Liknande trådar