Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Yes box!
Så fort jag har fått svar kommer jag att publicera det i tråden.
/Lux

Svar från MoS angående deras laminatstål:
"
Ingenting har ändrats mer än att vi numera bättre håller oss till kontrollerad fakta.
Vi har fortfarande kvar samma material (AISI 01) och leverantör sedan decennier (som dock INTE är UHB) likväl som samma värmebehandling och slipning.
"
/Lux
 
Yes box!
Så fort jag har fått svar kommer jag att publicera det i tråden.
/Lux

Låter utmärkt! Tackar för det!

Ahh, såg nu att du kommit med ett svar!

Var det MoS själva som skrev att det inte handlade om 2140 utan om O1??

I så fall har de bytt men inte för så länge sedan som de skriver. UHB 2140 är ju den svenska varianten av O1, tillverkad av Uddeholm. Så i princip borde man behandla stålet som tidigare. I det sammanhanget är det konstigt att man sänkt RC-graden.

~Paul~
 
Totalt underbar sågning av knivarna! 3m lång ricasso! haha, jag skrattar så att jag nästan trillar ur stolen...;)

1. Det var menat som ett exempel på en bra differentierad härdning, ingenting annat.
2. Jag håller med dig i allt du skrev. Jag är allergiskt mot den här typen av knivar. Och jag vet att du är det också. Det kan ha varit så att jag medvetet valde "Mad Dog Knives" för att provocera fram en reaktion. Uppenbarligen lyckades det. Ingen kan såga en stor ricasso som du, Paul. Underbart! Jag skrattar fortfarande!:)
3. Man måste nog vara "en galen hund" för att gilla den här typen av knivar.
/Lux
P.S. F-låt om jag sårade någon som gillar den här typen av knivar, det var absolut inte min mening men jag kunde inte låta bli...;)
Haha, jag är nog rätt trög i planeten. Vi är helt ense om allt du skriver :).

~Paul~
 
Tillbaka till uppgiften att det i decennier handlat om AISI O1 och inte den svenska motsvarigheten 2140.

Finner den uppgiften konstig eftersom jag på 2000-talet varit i kontakt med Frosts och de uppgifter jag då fått var att det handlade om Uddeholm UHB 2140/Arne, HRC ~ 61! De som har någorlunda bra minne kommer ihåg när jag presenterade dessa uppgifter i den här tråden. Exakt vilket år det var kommer jag dock inte ihåg.

Som vanligt så har man således motstridiga uppgifter att handskas med :(. Detta är inget undantag, snarare en regel. Oavsett vilket företag man tillskriver så kommer det olika information, beroende vem man pratar med. Man blir så trött...

~Paul~

PS Vad är enligt MoS dagens hårdhet på den laminerade kärnan i O1?
 
Asså, när jag ser den där härligheten så är min första tanke: -är det inte dags för en ny forumkniv!? Har du tid och slänga ihop en sisådär 30-40 till!? Haha! (Lugn, skoja bara... ;-) Riktigt snygg iaf. Jag gillar verkligen det "rena" intrycket och den smidiga storleken. Bra jobbat!

Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare :)
 
Jag är på om det skulle bli aktuellt. Ser ut som en perfekt liten rackare :)
Kunde vara kul med en så fin forumkniv men det börjar ärligt talat gå inflation i dem. Vi har ju redan 3 stycken sedan tidigare ;).
Att producera ytterligare forumknivar sänker enligt min åsikt värdet på de tidigare modellerna i och med minskad grad av exklusivitet.

Det spelar förstås inte så stor roll för de som använder sina forumknivar men för oss samlare så är det en viktig faktor.

~Paul~
 
P.S. Jag har fortfarande inte fått hem min Bravo 3. Kniven är tillverkad men det kommer tydligen att ta lite tid att få slidorna färdiga. Det går väl åt ungefär en halv ko per slida. :)

Ser fram emot lite bilder där, gärna med lite andra knivar i jämförande sällskap! Vad beställde du för handtag nu igen?
Ja, jag tror man kallt får räkna med en halv ko. Minst. Helst en specialko.
 
Ser fram emot lite bilder där, gärna med lite andra knivar i jämförande sällskap! Vad beställde du för handtag nu igen?
Ja, jag tror man kallt får räkna med en halv ko. Minst. Helst en specialko.

Givetvis blir det bilder! :) När jag beställde så var den solklara instruktionen från Mike Stewart att det bara var Micarta, G10 och Kirinite som gällde för Bravo 3. Jag lät den ena sonen välja så det blev röd och svart G10. Nu visar det sig att dom tillverkade ett helt gäng Bravo 3:eek:r med träsidor i alla fall. Det var lite surt då jag personligen föredrar trä framför konstmaterial.
 
Den här helorangea Mora Companion har jag hittat på ett par tre ställen ute i Europa. Finns inte på MoS hemsida...?!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    19.1 KB · Visningar: 531
Apropå inget annat i tråden...:) Eller möjligen anknyter texten lite till tidigare nämnd fadäs med "Benchmade" kontra "Benchmark"


http://cykligare.blogspot.se/2014/02/fran-forfalskning-till-inspiration.html

En%20ska%20bort.jpg

Äkta eller falsk?​

/ John
 

Liknande trådar