Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är en liten kniv (utan jimping) som börjar närma sig slutfinishen. Ev ska där till en mässingsrörbit i hålet, lite grannt snöre. Sen blir det svart kydexfodral. Ev ska jag forma handtaget lite annorlunda längst bak. Bladet har Seved gjort efter min skiss.

Återigen, vilken fin kniv. Den ser mycket användbar ut? Vad har du tänkt använda den till? Ser ut som en nästintill perfekt edc? Vad är det för stål i kniven?

Kniven påminner en del till utseendet om ett mindre smickrande felköp jag gjorde för ett par år sedan...
På "väg ut ur" en amerikansk nätbutik stötte jag på vad jag trodde var årets fynd. Då klockan var väldigt mycket tittade jag inte så noga utan lade den bara i korgen, betalade, gick och lade mig och drömde söta drömmar om "årets knivfynd"...
När lådan väl anlände upptäckte jag att det inte är en Benchmade jag köpt utan en Benchmark...
http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/Benchmark/Benchmark®+Backpacker/BMK001.html
420-stål, böjd spets, lösa skollor fastsatta med vad som ser ut som plastnitar...
Slutsats: Kolla noggrant innan köp och gör inga köp mitt i natten när man ska upp tidigt och jobba nästa dag...;)

/Lux
 
Angående differentierad härdning; Så här kan man också göra...
"
Mad Dog Knives makes tactical fixed-blade knives, using Starrett 496-O1 high carbon tool steel which is given a proprietary heat treatment. This process includes hardening, stress relieving, and selectively tempering the blade.[1] As a result, the blades have an edge hardness of 62-63 on the Rockwell C scale whereas the tip, spine, and tang have a Rockwell hardness of 50-54.[1] This heat treatment was devised to develop phenomenal edge retention while preventing tip breakage and maintaining a degree of flexibility on the softer spine to improve the toughness of the knife.
"

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_Dog_Knives

/Lux
 
Här är en liten kniv (utan jimping) som börjar närma sig slutfinishen. Ev ska där till en mässingsrörbit i hålet, lite grannt snöre. Sen blir det svart kydexfodral. Ev ska jag forma handtaget lite annorlunda längst bak. Bladet har Seved gjort efter min skiss.

Jisses, vad läcker!! Du måste ge oss fler bilder när den är klar!

Vad är det för stål?
 
Angående differentierad härdning; Så här kan man också göra...
"
Mad Dog Knives makes tactical fixed-blade knives, using Starrett 496-O1 high carbon tool steel which is given a proprietary heat treatment. This process includes hardening, stress relieving, and selectively tempering the blade.[1] As a result, the blades have an edge hardness of 62-63 on the Rockwell C scale whereas the tip, spine, and tang have a Rockwell hardness of 50-54.[1] This heat treatment was devised to develop phenomenal edge retention while preventing tip breakage and maintaining a degree of flexibility on the softer spine to improve the toughness of the knife.
"

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_Dog_Knives

/Lux
Visserligen men knivarna som sådana är totalt värdelösa på alla sätt. Vem fasen vill ha en ricasso som är "tre meter" lång och med ett irriterande hack i? Nästan alla deras modeller ser ut på det viset. Lägg därtill sågtandningen strax därefter och kniven är i princip oduglig till att skära med.
 

Bilagor

  • mad-dog-6-15-11.jpg
    mad-dog-6-15-11.jpg
    21 KB · Visningar: 469
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 473
Haha skön Benchmarkhistoria, men man kanske kan bre mackor med den i varje fall? Deras förtjänst måste ju vara att just lura snabbläsande trötta människor att de köper Benchmade :)

Tack för de trevliga orden om min kniv :)
Användningen är väl tänk som EDC egentligen. Men jag brukar oftast bara bära en SAK, så egentligen är den för stor för mig i den benämningen. Tror den kan få följa med på jakt och picknick, kanske även i köket och på resan.

Stålet är CPM154.
 
Visserligen men knivarna som sådana är totalt värdelösa på alla sätt. Vem fasen vill ha en ricasso som är "tre meter" lång och med ett irriterande hack i? Nästan alla deras modeller ser ut på det viset. Lägg därtill sågtandningen strax därefter och kniven är i princip oduglig till att skära med.

Vi kan nog vara överens om att du (och jag) inte tillhör den tänkta målgruppen för de där knivarna. Det finns dock rätt många som tycker att just det där är världens bästa kniv. Visst är det väl ändå bra att det tillverkas så många knivar som du inte behöver köpa? Något att glädja sig åt kanske. ;)
 
Här är en bild som ger lite storleksperspektiv. Jag har rätt stora händer.

Den såg väldigt fin ut! Snyggt jobbat av både dig och Seved.

P.S. Jag har fortfarande inte fått hem min Bravo 3. Kniven är tillverkad men det kommer tydligen att ta lite tid att få slidorna färdiga. Det går väl åt ungefär en halv ko per slida. :)
 
Här är en bild som ger lite storleksperspektiv. Jag har rätt stora händer.

Asså, när jag ser den där härligheten så är min första tanke: -är det inte dags för en ny forumkniv!? Har du tid och slänga ihop en sisådär 30-40 till!? Haha! (Lugn, skoja bara... ;-) Riktigt snygg iaf. Jag gillar verkligen det "rena" intrycket och den smidiga storleken. Bra jobbat!
 
Visserligen men knivarna som sådana är totalt värdelösa på alla sätt. Vem fasen vill ha en ricasso som är "tre meter" lång och med ett irriterande hack i? Nästan alla deras modeller ser ut på det viset. Lägg därtill sågtandningen strax därefter och kniven är i princip oduglig till att skära med.

Totalt underbar sågning av knivarna! 3m lång ricasso! haha, jag skrattar så att jag nästan trillar ur stolen...;)

1. Det var menat som ett exempel på en bra differentierad härdning, ingenting annat.
2. Jag håller med dig i allt du skrev. Jag är allergiskt mot den här typen av knivar. Och jag vet att du är det också. Det kan ha varit så att jag medvetet valde "Mad Dog Knives" för att provocera fram en reaktion. Uppenbarligen lyckades det. Ingen kan såga en stor ricasso som du, Paul. Underbart! Jag skrattar fortfarande!:)
3. Man måste nog vara "en galen hund" för att gilla den här typen av knivar.
/Lux
P.S. F-låt om jag sårade någon som gillar den här typen av knivar, det var absolut inte min mening men jag kunde inte låta bli...;)
 

Liknande trådar