Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fint att höra att det är full rulle i verkstaden. Det görs ju fina grejer där, det vet vi!
Skollorna är i grön g-10 med ett fabriksgjort rutnät i ("textured"). Jäkla fint grepp i dem. De är 3.2mm, så hela bygget mäter ju ca 9mm i tjocklek.
Ja till rådjur och nedåt i storlek så tror jag att det kan bli en riktigt bra liten jaktkniv också. Egentligen till allt förutom långvarig täljning.
Ska trycka till en kydexslida bara.

Tack Tack D

Det är perfekt med tunna skalor till den lätta kniven :D Ja ja jag har sett sådana skalor dom verkar suveräna :D . Ska försöka att få tag på nån med CNC fräs som kan göra lite sådant åt mej. :D
Japp den blir perfekt till Rådjur o neråt. Nej för fintäljning är den kanske inte optimal :) .

Seved
 
Jag köpte mina skollor av en kille i USA. Han var bra att ha och göra med. Om du blir intresserad så kan jag nog leta fram hans uppgifter igen. Men man lan ju fräsa också så klart!

Hur brukar Ludvika vara? De körde ju SM här nere i Skåne i somras. Tyvärr låg jag begravd i byggmaterial hela sommaren så jag missade det.
 
Jag köpte mina skollor av en kille i USA. Han var bra att ha och göra med. Om du blir intresserad så kan jag nog leta fram hans uppgifter igen. Men man lan ju fräsa också så klart!

Hur brukar Ludvika vara? De körde ju SM här nere i Skåne i somras. Tyvärr låg jag begravd i byggmaterial hela sommaren så jag missade det.

Ja jag har sett att det går o köpa färdiga skalor. Men jag har några mönster jag skulle vilja prova. :)
Jo Ludvika är bra. Det finns mycket att titta på. O mycket material.
Ja jag såg att sm var i Skåne. Tyvär hade jag inte möjlighet att åka dit.

Seved
 
Dags att blanda lite högt och lågt i den här tråden igen tror jag :). Bland alla fantastiska fullblodsbrukskonstverk tänkte jag kasta in några oheliga kor. Den här gången i form av några lågbudgetfällknivar från Kina.
Det sägs att SR tillverkar knivar för Spyderco. Det är en av de bättre kinesiska tillverkarna. Jag föll själv för frestelsen för ca 4-5 år sedan när de började dyka upp och köpte modellen 710.

Mina största förbehåll är slipfasen (som bekant så hatar jag skålslipning), samt att bladet har ett litet vertikalt glapp. I övrigt är dock kniven precis som du säger - överraskande väl ihopsatt. Jag har självklart slipat fram en mycket vass egg på 8Cr-stålet. Om den håller sin skärpa vet jag dock inte eftersom jag inte använt kniven till den grad.

Tror jag gav runt 100-lappen för kniven.

~Paul~
 
Jag har oxå två knivar från SR som jag är väldigt nöjd med, en 710 och en 704. De hänger förhållandevis ofta med som EDC. Jag har inget upplevt något större glapp, kanske har haft tur med mina :)
__
Fredrik
 
Jag har oxå två knivar från SR som jag är väldigt nöjd med, en 710 och en 704. De hänger förhållandevis ofta med som EDC. Jag har inget upplevt något större glapp, kanske har haft tur med mina :)
__
Fredrik
Det är i o f inte ett glapp typ "Grand Canyon". Trots det är det irriterande.

~Paul~
 
En bild till. Det här är en smidig kniv. Önskar bara de moderniserade skafmaterialet, som det i Companion.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    27.6 KB · Visningar: 557
Tack! Nej, är inget fan av Tekloks. Kydexfodralen för mig är smidiga fickfodral. Slinker ned fint i benfickan eller ryggsäcken.
 

Liknande trådar