Insåg att med ESEE:s mycket frikostiga garanti (If you break it, we will replace it) ska det nog mycket till för att de ska ändra receptet. Men hoppas kan man ju alltid...
/Lux
Jo, så är det nog!
Insåg att med ESEE:s mycket frikostiga garanti (If you break it, we will replace it) ska det nog mycket till för att de ska ändra receptet. Men hoppas kan man ju alltid...
/Lux
Att en kolstålskniv tappar i skärpa avsevärt fortare än en kniv i rostfritt är inget konstigt eftersom den saknar hårda karbider (molybden, vanadin, krom osv). Sedan spelar det ingen större roll om bladet är härdat till 56 eller 58 HRC. Skillnaden är akademisk.
För att på ett effektivt sätt öka slitstyrkan i 1095 för att matcha en rostfri klinga i exempelvis 440C så måste man gå upp till närmare 70 HRC. Detta är förstås ogörligt eftersom stålet skulle vara skört som glas.
Att man härdar 1095 till mellan 55-60 har att göra med att man vill ha fram dess starka sidor, nämligen elasticiteten/slagsegheten.
Man prioriterar således ett blad som snarare böjs än går av i samband med för stora påfrestningar. Huruvida denna ideologi är korrekt eller ej är upp till var och en att bedöma.
~Paul~
1. Egentligen är det inget konstigt i det. De flesta märken har en våldsam fluktuation när det gäller uppmätta värden. Det kan ibland skilja på så mycket som 3 HRC upp och ned. Vill det sig illa så kan du förvärva ett blad som är härdat till 52 HRC medan kompisens ligger på 58. Orättvist? Visst, men det ingår i själva processen. Ingen knivtillverkare kan vara helt på pricken exakt, såvida man inte heter Buck och har Paul Bos som övervakningsingenjör .1. Hur ska man tolka denna diskrepans mot ESEE:s uppgifter?
2. Min upplevelse har, precis som nAnders, varit att de ligger lägre i hårdhetsgrad. Jag har inte heller gjort några tester utan det är mer en känsla efter att ha använt knivarna, alltså inget jag kan verifiera.
3. P.S. Kan det ha varit Seved som hjälpte dig med mätningen?
1. Precis. Ingen lätt uppgift att lösa.Håller med.
1. dock ingen helt problemfri väg.
2. Som jag ser det finns det två vägar att gå för att lösa dilemmat: differentierad härdning eller laminering med stål med lägre kolhalt.
En av mina favoritknivar har just lösningen med laminerat stål:
http://www.moraofsweden.se/bygg/classic-original-1
Svenskt 1095-ekvivalent stål i mitten och stål med låg kolhalt (0.3%) i sandwich runt.
Den har både en relativt bra eggbeständighet och elasticitet.
När jag köpte min kniv uppgav MoS att mittstålet härdades till RC61 men nu står det RC58-60
http://www.moraofsweden.se/stalkvaliteter
Hm...
/Lux
1. Egentligen är det inget konstigt i det. De flesta märken har en våldsam fluktuation när det gäller uppmätta värden. Det kan ibland skilja på så mycket som 3 HRC upp och ned. Vill det sig illa så kan du förvärva ett blad som är härdat till 52 HRC medan kompisens ligger på 58. Orättvist? Visst, men det ingår i själva processen. Ingen knivtillverkare kan vara helt på pricken exakt, såvida man inte heter Buck och har Paul Bos som övervakningsingenjör .
2. Ofta gör man bedömningar som har mer med känslor att göra snarare än faktiska förhållanden. Jag tyckte också att min M95 höll skärpa längre än min Esee-6 ända tills jag gjorde faktiska tester. Visserligen var de mycket begränsade men en viss tendens kunde jag trots allt urskilja. Nämligen att de i princip betedde sig på samma sätt så länge eggvinkeln/bladprofilen (tjockleken omedelbart bakom sekundäreggen) och materialet man skar i var de samma.
3. Jag kan tyvärr inte avslöja vem det var som hjälpte mig eftersom jag avgav ett löfte. Orsaken därtill är mycket enkel, nämligen rädsla för att bli överhopad av bedjande "medknivsmänniskor" som gärna vill ha reda på sina kelningars hårdhet. Det där lät lite snuskigt, sorry för det .
~Paul~
1. Det exemplet som jag presenterade i mitt förra inlägg var ju extremfall. I vanliga fall så handlar skillnaden kanske om 1-2 grader upp eller ned. Men det förekommer trots allt och sker framför allt hos företag som massproducerar knivar och inte har en minutiös koll på värmebehandlingen. Helt klart är dock att en skillnad på 2-3 grader sammanlagt är snarare en regel än ett undantag. Skillnaden uppkommer allra oftast i samband med att man avslutar en serie och börjar på nästa.1. Jag tycker nog att det är en stor sḱillnad och att det är ganska konstigt. Väldigt stor standardavvikelse. Jag trodde faktiskt inte att det var så "illa" att två identiska (om de isf kan anses vara det...) knivar från samma tillverkare kan variera från att eggen rullar till att den flisar ur vid samma typ av tryck/skada.
2. Med upp till sex RC skillnad måste det vara märkbar skillnad i eggbeständighet. Kanske en anledning att användare av samma kniv har olika uppfattningar?
3. Jag håller med vad du säger om eggvinkel/bladprofil men eftersom båda knivarna är helt plattslipade borde det väl inte finnas någon tjocklek omedelbart bakom sekundäreggen...
Du har alltså tre slidknivar med dig ut, och har hittt till den här tråden först nu...!
Spyderco börjar med köksknivar, igen.
1. Vad anser du om lövformen på bladet? Bra eller dåligt?
/Lux
Är lite sugen på att testa denna fällkniv med keramikt blad. Denna har skollor i kolfiber men finns även med titan. Har någon erfarenhet av denna.
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=3273
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |