Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De aktuella knivarna skulle tjäna på att tillverkas i två olika stålsorter.

Bushcraftkniven kan jag mycket väl acceptera med 1095 medan den mindre kniven tangerar de arb. uppgifter man förknippar med jaktknivar och eventuellt campinggöromål. Av denna anledning hade jag gärna sett denna kniv med ett rostfritt blad.

När det gäller hårdheten i Eseeknivar så har jag sett varierande uppgifter, allt från 55 till 60 beroende på årsmodell och knivtyp. För en bushie så är HRC 57-58 alldeles utmärkt eftersom den här typen av knivar används i samband med arbeten som kräver en hög grad av slagseghet.

Ju högre HRC, desto sprödare blad, dvs minskad slagseghet. 1095-s idealhårdhet ligger just kring 57-59 HRC. Med andra ord så ligger Esee precis där de borde ligga med hänsyn till hårdheten ;).

~Paul~

Dom säger själva att dom ligger på HRC 55-57. Mina erfarenheter säger att dom oftast ligger kring det lägre värdet. Håller eggen ganska dåligt men är sjukt lätta att skärpa upp igen. Så jag vågar påstå att dom inte ligger rätt för en bushie men väldigt rätt för en så kallad överlevnadskniv som du ska kunna använda som både bräckjärn och spade. Själv vill jag att en kniv ska vara en kniv så jag vill ha 1095 "hårdare" än HRC 55.
 
När det gäller hårdheten i Eseeknivar så har jag sett varierande uppgifter, allt från 55 till 60 beroende på årsmodell och knivtyp. För en bushie så är HRC 57-58 alldeles utmärkt eftersom den här typen av knivar används i samband med arbeten som kräver en hög grad av slagseghet.

Ju högre HRC, desto sprödare blad, dvs minskad slagseghet. 1095-s idealhårdhet ligger just kring 57-59 HRC. Med andra ord så ligger Esee precis där de borde ligga med hänsyn till hårdheten ;).

~Paul~

De ESEE-knivar jag äger har alla uppgivits till HRC 55-57, alltså en hårdhet där fokus är mer på slagtålighet än på eggbeständighet. Kollade lite på hemsidan utan att direkt hitta den här informationen (igen), det är alltså möjligt att ESEE har ändrat eller har varierande hårdhet.

Rowens behandling av 1095 anses vara av toppklass. I den här filmen från hemsidan böjs en Junglas löjligt långt, nästan till 90 grader, innan den går av:
http://www.eseeknives.com/Video/junglas-heat-treat.AVI

Edit: såg att nAnders svarade strax före mig...
/Lux
 
De ESEE-knivar jag äger har alla uppgivits till HRC 55-57, alltså en hårdhet där fokus är mer på slagtålighet än på eggbeständighet. Kollade lite på hemsidan utan att direkt hitta den här informationen (igen), det är alltså möjligt att ESEE har ändrat eller har varierande hårdhet.

Rowens behandling av 1095 anses vara av toppklass. I den här filmen från hemsidan böjs en Junglas löjligt långt, nästan till 90 grader, innan den går av:
http://www.eseeknives.com/Video/junglas-heat-treat.AVI

Edit: såg att nAnders svarade strax före mig...
/Lux

Precis! Och för de knivar som dom har producerat hittills så fungerar det ju bevisligen bra. Hoppas på ett lite förändrat "recept" den här gången. :)
 
Dom säger själva att dom ligger på HRC 55-57. Mina erfarenheter säger att dom oftast ligger kring det lägre värdet. Håller eggen ganska dåligt men är sjukt lätta att skärpa upp igen. Så jag vågar påstå att dom inte ligger rätt för en bushie men väldigt rätt för en så kallad överlevnadskniv som du ska kunna använda som både bräckjärn och spade. Själv vill jag att en kniv ska vara en kniv så jag vill ha 1095 "hårdare" än HRC 55.
Som sagt, det finns uppgifter om att hårdheten ligger på allt från 55-60 HRC, beroende på årgång och modell.

Gällande min Esee-6 så står det att den ligger på mellan 55-57 men vid en exakt mätning med hjälp av en bekant så låg den på en bit över 58. Jag har varianten med falsk egg, ca 4 år gammal.

~Paul~
 
Dom säger själva att dom ligger på HRC 55-57. Mina erfarenheter säger att dom oftast ligger kring det lägre värdet.
1.Håller eggen ganska dåligt men är sjukt lätta att skärpa upp igen.
2. jag vågar påstå att dom inte ligger rätt för en bushie men väldigt rätt för en så kallad överlevnadskniv som du ska kunna använda som både bräckjärn och spade.
3.Själv vill jag att en kniv ska vara en kniv så jag vill ha 1095 "hårdare" än HRC 55.

1.Min erfarenhet ligger i linje med din. Jag edc:ade en ESEE ett tag, kniven var lätt att få väldigt vass men tappade skärpan (ganska) fort.
2. Instämmer. För överlevnadsbruk är ju deras ursprungliga inriktning. Hårdheten följer stringent den "amerikanska skolan" för hårdhet på överlevnadsknivar dvs ganska mjukt stål. I Europa förespråkas oftare lite hårdare stål i samma kretsar.
3.Jag håller med, när de nu ändrar inriktning lite hoppas jag på högre hårdhet. Dessutom gärna tunnare stål och lättare handtag och knivar...

/Lux
 
Att en kolstålskniv tappar i skärpa avsevärt fortare än en kniv i rostfritt är inget konstigt eftersom den saknar hårda karbider (molybden, vanadin, krom osv). Sedan spelar det ingen större roll om bladet är härdat till 56 eller 58 HRC. Skillnaden är akademisk.

För att på ett effektivt sätt öka slitstyrkan i 1095 för att matcha en rostfri klinga i exempelvis 440C så måste man gå upp till närmare 70 HRC. Detta är förstås ogörligt eftersom stålet skulle vara skört som glas.

Att man härdar 1095 till mellan 55-60 har att göra med att man vill ha fram dess starka sidor, nämligen elasticiteten/slagsegheten.

Man prioriterar således ett blad som snarare böjs än går av i samband med för stora påfrestningar. Huruvida denna ideologi är korrekt eller ej är upp till var och en att bedöma.

~Paul~
 
Att en kolstålskniv tappar i skärpa avsevärt fortare än en kniv i rostfritt är inget konstigt eftersom den saknar hårda karbider (molybden, vanadin, krom osv). Sedan spelar det ingen större roll om bladet är härdat till 56 eller 58 HRC. Skillnaden är akademisk.

För att på ett effektivt sätt öka slitstyrkan i 1095 för att matcha en rostfri klinga i exempelvis 440C så måste man gå upp till närmare 70 HRC. Detta är förstås ogörligt eftersom stålet skulle vara skört som glas.

Att man härdar 1095 till mellan 55-60 har att göra med att man vill ha fram dess starka sidor, nämligen elasticiteten/slagsegheten.

Man prioriterar således ett blad som snarare böjs än går av i samband med för stora påfrestningar. Huruvida denna ideologi är korrekt eller ej är upp till var och en att bedöma.

~Paul~

Jag jämför med andra knivar som jag har med blad i 1095. Det är mina erfarenheter av de 3 ESEE-knivar jag äger. Inget annat.
 
Ja det gör jag. Men... Det är mina personliga erfarenheter från vardagen. Jag har inte gjort några tester på det ena eller andra sättet. Det kan säkert vara så att jag har helt ohyggligt fel på alla punkter.
Alltså, jag tror säkert att du tycker att det förhåller sig på det viset som du gör.

Jag undrar dock. Jämför du blad med exakt samma eggvinkel? Har du slipat och striglat på samma sätt i båda fallen? Skär du i exakt samma material? Har du i det sammanhanget räknat hur många skär det skiljer på?

Min poäng är att det kan bero på en jäkla massa andra detaljer än att det ena stålet är 1-2 HRC-grader mjukare än det andra. Som jag skrev tidigare, skillnaden är akademisk och inte märkbar i praktiskt arbete.

~Paul~
 
Precis! Och för de knivar som dom har producerat hittills så fungerar det ju bevisligen bra. Hoppas på ett lite förändrat "recept" den här gången. :)

Insåg att med ESEE:s mycket frikostiga garanti (If you break it, we will replace it) ska det nog mycket till för att de ska ändra receptet. Men hoppas kan man ju alltid...;)

/Lux
 
Gällande min Esee-6 så står det att den ligger på mellan 55-57 men vid en exakt mätning med hjälp av en bekant så låg den på en bit över 58. Jag har varianten med falsk egg, ca 4 år gammal.

~Paul~
Intressant. Hur ska man tolka denna diskrepans mot ESEE:s uppgifter?
Min upplevelse har, precis som nAnders, varit att de ligger lägre i hårdhetsgrad. Jag har inte heller gjort några tester utan det är mer en känsla efter att ha använt knivarna, alltså inget jag kan verifiera.

/Lux

P.S. Kan det ha varit Seved som hjälpte dig med mätningen?
 

Liknande trådar