De aktuella knivarna skulle tjäna på att tillverkas i två olika stålsorter.
Bushcraftkniven kan jag mycket väl acceptera med 1095 medan den mindre kniven tangerar de arb. uppgifter man förknippar med jaktknivar och eventuellt campinggöromål. Av denna anledning hade jag gärna sett denna kniv med ett rostfritt blad.
När det gäller hårdheten i Eseeknivar så har jag sett varierande uppgifter, allt från 55 till 60 beroende på årsmodell och knivtyp. För en bushie så är HRC 57-58 alldeles utmärkt eftersom den här typen av knivar används i samband med arbeten som kräver en hög grad av slagseghet.
Ju högre HRC, desto sprödare blad, dvs minskad slagseghet. 1095-s idealhårdhet ligger just kring 57-59 HRC. Med andra ord så ligger Esee precis där de borde ligga med hänsyn till hårdheten .
~Paul~
Dom säger själva att dom ligger på HRC 55-57. Mina erfarenheter säger att dom oftast ligger kring det lägre värdet. Håller eggen ganska dåligt men är sjukt lätta att skärpa upp igen. Så jag vågar påstå att dom inte ligger rätt för en bushie men väldigt rätt för en så kallad överlevnadskniv som du ska kunna använda som både bräckjärn och spade. Själv vill jag att en kniv ska vara en kniv så jag vill ha 1095 "hårdare" än HRC 55.