Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Eka med enhandsöppning?

Knivvänner!

Känner ni till någon Eka med tumskruv eller liknande för enhandsöppning? Jag gjorde en snabb koll men kunde inte hitta någon? Jag vet att det finns mängder från andra tillverkare men för mig är Eka förstahandsvalet när det gäller fällisar... ;-)

Med vänlig hälsning, Henrik

Knivvänner!

Känner ni till någon Eka med tumskruv eller liknande för enhandsöppning? Jag gjorde en snabb koll men kunde inte hitta någon? Jag vet att det finns mängder från andra tillverkare men för mig är Eka förstahandsvalet när det gäller fällisar... ;-)

Med vänlig hälsning, Henrik
EKA tillverkar inga enhandsmanövrerade knivar. På gott och ont. Personligen har jag ingen användning för en EKA med tumknopp. Saken hade varit helt annan om de vore utrustade med något liknande Axis-lås ;).

Du känner till att det finns externa tumknoppar som man kan skruva fast på bladet? Funkar så där.

http://usaknifemaker.com/knives-fol...-185/kwik-thumb-stud-tm-add-on-stainless.html

~Paul~

EKA tillverkar inga enhandsmanövrerade knivar. På gott och ont. Personligen har jag ingen användning för en EKA med tumknopp. Saken hade varit helt annan om de vore utrustade med något liknande Axis-lås ;).

Du känner till att det finns externa tumknoppar som man kan skruva fast på bladet? Funkar så där.

http://usaknifemaker.com/knives-fol...-185/kwik-thumb-stud-tm-add-on-stainless.html

~Paul~

Ajajaj, då får det helt sonika bli ngt annat den här gången. Har sett sådana lösa knoppar men känner mig lite tveksam till den lösningen... Dagen då jag ska testa en Spyderco kanske har kommit!? Har varit lite nyfiken på deras sortiment och nu har jag ju chansen! ;-)

Tack för svaret, Paul!

Ajajaj, då får det helt sonika bli ngt annat den här gången. Har sett sådana lösa knoppar men känner mig lite tveksam till den lösningen... Dagen då jag ska testa en Spyderco kanske har kommit!? Har varit lite nyfiken på deras sortiment och nu har jag ju chansen! ;-)

Tack för svaret, Paul!
Ingen orsak. Återkom gärna med en rapport!

~Paul~

Kul att du uppskattade läsningen. Det är inte min favoritkniv heller. För närvarande råkar det nog som fickkniv vara Spydercos "Lum Chinese" med nishijin glasfiberhandtag.

Bordsskivan är en original så den har några år på nacken. Fått bordet av mina svärföräldrar som köpte det nytt!

/ J

Ser redan fram emot nästa presentation! :)
Spydercon såg "nästan normal ut" ;) ... snygg men ändå speciell.
Kul anekdot. Virrrvarr-mönstret har som sagt varit med ett tag...

/Lux

Tack för svaret, Paul!

Jag har en sådan på en av mina EKA Swede 10 och jag tycker att den fungerar hur bra som helst. http://www.knivbutik.se/ovrigt/822-kwik-thumb-stud.html . På en liten kniv kan den säkert upplevas som lite stor.

1. Förstår precis vad du menar. Är själv mycket förtjust i franska fällknivar.

2. Ja.

3. Har du kanske en bild på kniven i fråga?

4. Mycket fin. Personligen håller jag dock Erik Jönssonkniven (Fiskaren) lite högre. Den saknar nämligen slag/ansats/ricasso helt och hållet. Nyingen har trots allt en liten sådan.

E. Jönsson:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=529477&postcount=3894

~Paul~

Har ingen bild, men lyckades ge den hack i eggen i helgen. Har ingen aning om hur det gick till. Men den är ju till för att användas, så...

Nästa gång jag far till skogen ska jag ta en bild om inte minnet sviker mig.

/K

1. lyckades ge den hack i eggen i helgen. Har ingen aning om hur det gick till. Men den är ju till för att användas, så...

2. Nästa gång jag far till skogen ska jag ta en bild om inte minnet sviker mig.

1. Ajdå, tråkigt sånt. Det går ju trots allt att slipa bort jacket ifall det inte är allt för djupt.

2. Skall bli intressant! Ta också några bilder på skadan!

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg