Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som den sanna samlare du är antar jag att du har även dessa alster i din knivsamling...;):)

/Lux
Faktiskt inte. Det är nämligen skillnad på design och produktion. Av alla de designmodeller som undertecknad har tagit fram med andra (framför allt knivbyggare) så har bara en liten del resulterat i produktion.

En del andra modeller har sedermera kopierats av större företag och kommit ut i produktion under deras namn. Av självklara orsaker så har jag inte skaffat dessa knivar.

Sitter dessutom på en kockknivsmodell som jag söker tillverkare för. Hade en kille på gång men han var väldigt upptagen och det hela rann ut i sanden. Det är ca 3 år sedan. Han ville dessutom ha en säkerhet på ca 50 knivar innan startad produktion. Fick bara ihop ca 37 stycken om jag minns rätt.

~Paul~
 
Jädrar, glömde bort en auktion på en winchester whittler idag. Den gick för 310 pix. Jag hare lätt gått till dubbla. Split backspring, 1995, brunt jigged bone. I natt bli det tärdrömmar.

Bosse
 
Jädrar, glömde bort en auktion på en winchester whittler idag. Den gick för 310 pix. Jag hare lätt gått till dubbla. Split backspring, 1995, brunt jigged bone. I natt bli det tärdrömmar.

Mmm, missade slutspurten på en Spyderco C25 häromdagen pga olycklig krash i pulkabacken för sonen. Hade också lätt fortsatt ett antal hundra hade jag fått chansen. Retar mig fortfarande på det där...
 
Sådant som händer. Antingen pga glömska eller tekniska problem. T ex så har min datorn eller anslutningen strejkat vid flertal tillfällen precis när man skulle lägga ett bud :(. Eller så har man försovit sig bara för att konstatera att objektet gick för några tior...

~Paul~
 
Känner igen det där.
Finns ett annat scenario som retat mig oxå. Suttit och väntat in i det sista och räknat sekunder tills det är dags att lägga bud som man tror garanterar vinst bara för att få reda på att dePaul lagt ett högre bud och snuvat en på kniven man så gärna ville ha....:( Våga inte göra om det igen! ;)

Fredrik
 
Känner igen det där.
Finns ett annat scenario som retat mig oxå. Suttit och väntat in i det sista och räknat sekunder tills det är dags att lägga bud som man tror garanterar vinst bara för att få reda på att dePaul lagt ett högre bud och snuvat en på kniven man så gärna ville ha....:( Våga inte göra om det igen! ;)

Fredrik
Haha OK. Lessen för det! Skall inte upprepas...tror jag ;).

~Paul~
 
Inget för mig, tyvärr.

Förutom att det är tveksamt huruvida det verkligen rör sig om 440C så är själva modellen behäftad med en stor arsenal (EMÅ) repulsiva detaljer. T ex så hatar jag så här breda och dessutom belagda blad, korta grepp och usel ergonomi. Dessutom så är kniven försvarligt tungt sin storlek till trots.

Ärligt talat så ser jag inget anv. område där den här kniven skulle kunna glänsa över andra. Kan du?

~Paul~

Nej det kan jag inte! Eller jo - som variation! Som jag skrev "tydliga nackdelar /../ som gör att den faller till föga jämfört med en del av konkurrenterna" :-D Men jag gillar vissa saker med den, främst utseenderelaterat. Jag kan uppskatta linjer hos föremål på lite olika vis.

Nej det finns ett flertal andra bättre knivar både i prisklassen och i storleksklassen och typen av kniv som tidigare konstaterats. Någon har jag skrivit om andra återstår. Alla knivar kan inte glänsa...särskilt om de är svarta. Håller för övrigt med dig om svärtade blad. Korta handtag anser jag inte är något problem om de är välgjorda. Inte på en fickkniv.

Vad gäller 440C så är det något oklart ja. Böker hävdar att det är det men även jag har svårt att se att de exporterar stål till Kina för produktion. Ska man klargöra den frågan får nog en analys av stålet göras.

Och jag tänker inte göra det så lätt för mig att jag bara ger omdömen om knivar som är allmänt omtyckta. :-D
 
Återigen, tack för en intressant presentation. Liten och tung kniv med dålig ergonomi och kort blad utan definierad spets... kul att titta på och läsa om men tyvärr inte min kaka till kaffet...;)

Fint Virrvarr-mönster kniven ligger på, Sigvard Bernadotte har ju som bekant även designat en kniv, nämligen EKA Swede 38.

/Lux

Kul att du uppskattade läsningen. Det är inte min favoritkniv heller. För närvarande råkar det nog som fickkniv vara Spydercos "Lum Chinese" med nishijin glasfiberhandtag.

Bordsskivan är en original så den har några år på nacken. Fått bordet av mina svärföräldrar som köpte det nytt!

/ J
 

Liknande trådar